Protest touringcars. Foto: Busvervoer NL

‘2021 blijft dramatisch jaar voor veel touringcarbedrijven’

Protest touringcars. Foto: Busvervoer NL

Dat de gevolgen van de coronacrisis groot zijn voor de Nederlandse touringcarsector, wordt nog eens bevestigd met de kerncijfers van 2020 van het Fonds Scholing en Ordening voor het besloten busvervoer (FSO). Volgens Carlo Cahn, secretaris van Busvervoer Nederland en directeur van KNV, is de impact echter nog groter dan deze cijfers aantonen.

Onderzoeksbureau Panteia heeft de kerncijfers van de touringcarbranche onderzocht voor het FSO. Het blijkt dat er sinds 31 december 2020 in Nederland 260 ondernemingen zijn die touringcars exploiteren. In totaal hebben deze bedrijven naar schatting 3.544 voertuigen en gemiddeld vergunningen voor veertien touringcars. 

De impact van de coronacrisis is duidelijk terug te zien in de cijfers. Zo steeg het aantal faillisementen van twee in 2019 met 173 betrokken werknemers, naar veertien in 2020 met 490 betrokken werknemers. Binnen de bedrijven die overeind zijn gebleven is het aantal medewerkers met ruim 1.700 mensen gedaald ten opzichte van 2019. 

Het aantal voertuigen nam verder met 300 af en het totaal aantal gereden kilometers daalde van 269,9 miljoen in 2019 naar 102 miljoen in 2020. Tot slot kelderde de totale omzet van het besloten busvervoer met 63 procent naar 218 miljoen euro.

Gelukkig ook lichtpuntjes

Cahn legt uit waarom de impact van de coronacrisis op de sector nog groter is dan met deze cijfers wordt aangetoond. “Ook 2021 zal een dramatisch jaar zijn voor veel touringcarbedrijven. De grote schuldenlast die bedrijven nog jaren met zich meetorsen en de verdampte reserveposities zullen helaas zorgen voor een moeizaam en jarenlang durend herstel.”

Volgens hem zijn er echter gelukkig ook lichtpuntjes. “Als alle versoepelingen doorgaan is er waarschijnlijk sprake van een redelijk derde kwartaal.” Daarbij stelt hij het bemoedigend te vinden om te zien hoeveel klanten de weg direct terug weten te vinden naar de touringcarbedrijven.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘2021 blijft dramatisch jaar voor veel touringcarbedrijven’ | TaxiPro
Protest touringcars. Foto: Busvervoer NL

‘2021 blijft dramatisch jaar voor veel touringcarbedrijven’

Protest touringcars. Foto: Busvervoer NL

Dat de gevolgen van de coronacrisis groot zijn voor de Nederlandse touringcarsector, wordt nog eens bevestigd met de kerncijfers van 2020 van het Fonds Scholing en Ordening voor het besloten busvervoer (FSO). Volgens Carlo Cahn, secretaris van Busvervoer Nederland en directeur van KNV, is de impact echter nog groter dan deze cijfers aantonen.

Onderzoeksbureau Panteia heeft de kerncijfers van de touringcarbranche onderzocht voor het FSO. Het blijkt dat er sinds 31 december 2020 in Nederland 260 ondernemingen zijn die touringcars exploiteren. In totaal hebben deze bedrijven naar schatting 3.544 voertuigen en gemiddeld vergunningen voor veertien touringcars. 

De impact van de coronacrisis is duidelijk terug te zien in de cijfers. Zo steeg het aantal faillisementen van twee in 2019 met 173 betrokken werknemers, naar veertien in 2020 met 490 betrokken werknemers. Binnen de bedrijven die overeind zijn gebleven is het aantal medewerkers met ruim 1.700 mensen gedaald ten opzichte van 2019. 

Het aantal voertuigen nam verder met 300 af en het totaal aantal gereden kilometers daalde van 269,9 miljoen in 2019 naar 102 miljoen in 2020. Tot slot kelderde de totale omzet van het besloten busvervoer met 63 procent naar 218 miljoen euro.

Gelukkig ook lichtpuntjes

Cahn legt uit waarom de impact van de coronacrisis op de sector nog groter is dan met deze cijfers wordt aangetoond. “Ook 2021 zal een dramatisch jaar zijn voor veel touringcarbedrijven. De grote schuldenlast die bedrijven nog jaren met zich meetorsen en de verdampte reserveposities zullen helaas zorgen voor een moeizaam en jarenlang durend herstel.”

Volgens hem zijn er echter gelukkig ook lichtpuntjes. “Als alle versoepelingen doorgaan is er waarschijnlijk sprake van een redelijk derde kwartaal.” Daarbij stelt hij het bemoedigend te vinden om te zien hoeveel klanten de weg direct terug weten te vinden naar de touringcarbedrijven.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.