Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64

CNV wil touringcarbranche met nieuwe cao aantrekkelijk houden

Diverse touringcarbedrijven vrezen de oproep van FNV niet. Foto: iStock / acambium64

De onderhandelingen over de nieuwe cao Besloten Busvervoer zijn donderdag 9 september begonnen. Vakbond CNV wil hierbij vooral inzetten op goed werkgeverschap. “De branche moet aantrekkelijk blijven als de markt straks weer herstelt. Daarom is een goede cao zo ontzettend belangrijk, ook nu het nog crisis is”, stelt onderhandelaar Corina Hensen van de werknemersbond. 

De huidige cao voor de touringcarbranche loopt eind dit jaar af. De onderhandelingen beginnen onder nog altijd niet al te rooskleurige omstandigheden. De touringcarbedrijven leiden namelijk nog flink onder de coronacrisis. “Bedrijven zijn vooral bezig met overleven. Veel werkgelegenheid is verdwenen: 1.700 banen, zowel vast als flex.”

De mensen die nog in de sector werken zijn volgens de vakbond niet tevreden met de huidige cao. “Tijdens de pandemie hebben velen ander werk gedaan, bijvoorbeeld in teststraten of in de transportsector. Ze hebben gemerkt dat hun cao wel een upgrade kan gebruiken”, zegt Hensen.

De onderhandelaar realiseert zich dat de cao-onderhandelingen niet makkelijk gaan worden. “Tegelijkertijd is het zo dat de touringcarchauffeurs vaak een gezin achter zich hebben. Er moet wel brood op de plank. Dus we willen echt een goede cao, voor de huidige werknemers én voor de mensen die straks weer terugkomen of instromen.”

Geen bakken met geld

Als de markt straks herstelt en busreizen weer mogelijk zijn, zijn alle mensen volgens haar namelijk weer keihard nodig. De branche moet dus aantrekkelijk blijven om in te werken. Naast een reële loonsverhoging kan er volgens de bond ook aan allerlei andere afspraken gedacht worden. “Die hoeven niet altijd meteen bakken met geld te kosten. We vragen van de werkgevers om daar constructief over mee te denken.” 

Concreet pleit CNV Vakmensen bij de onderhandelingen voor een eenjarige cao met ook een betere balans tussen werk en privé. “Dat betekent bijvoorbeeld tijdige roosters en meer aandacht voor noodzakelijke rust. Verder liggen er op allerlei terreinen volop mogelijkheden voor werkgevers om te laten zien wat goed werkgeverschap in de praktijk inhoudt.”

Praktische zaken beter regelen en een goede pensioenregeling

Hensen stelt dat de vakbond van veel werknemers hoort dat veel zaken beter geregeld kunnen worden. “Zij draaien te vaak op voor praktische zaken die gewoon bij goed werkgeverschap horen.” Hierbij kan volgens haar gedacht worden aan een volledige vergoeding, ook in tijd, van noodzakelijke opleidingen, de vergoeding van kosten voor het vernieuwen van het rijbewijs, reiskostenvergoeding en een vergoeding voor meerdaagse reizen.

Ook zouden overuren volgens de vakbond op een eerlijke manier uitbetaald moeten worden en zou er geen wachtdag meer in moeten worden gehouden bij een ziekmelding. “Die wachtdag is echt totaal niet meer van deze tijd”, stelt de onderhandelaar. Tot slot vindt CNV dat de branche werknemers ook moet helpen om op een gezonde manier naar hun pensioen te werken. Zo zouden oudere werknemers via een goede regeling de kans moeten krijgen om eerder te stoppen met werken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

CNV wil touringcarbranche met nieuwe cao aantrekkelijk houden | TaxiPro
Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64

CNV wil touringcarbranche met nieuwe cao aantrekkelijk houden

Diverse touringcarbedrijven vrezen de oproep van FNV niet. Foto: iStock / acambium64

De onderhandelingen over de nieuwe cao Besloten Busvervoer zijn donderdag 9 september begonnen. Vakbond CNV wil hierbij vooral inzetten op goed werkgeverschap. “De branche moet aantrekkelijk blijven als de markt straks weer herstelt. Daarom is een goede cao zo ontzettend belangrijk, ook nu het nog crisis is”, stelt onderhandelaar Corina Hensen van de werknemersbond. 

De huidige cao voor de touringcarbranche loopt eind dit jaar af. De onderhandelingen beginnen onder nog altijd niet al te rooskleurige omstandigheden. De touringcarbedrijven leiden namelijk nog flink onder de coronacrisis. “Bedrijven zijn vooral bezig met overleven. Veel werkgelegenheid is verdwenen: 1.700 banen, zowel vast als flex.”

De mensen die nog in de sector werken zijn volgens de vakbond niet tevreden met de huidige cao. “Tijdens de pandemie hebben velen ander werk gedaan, bijvoorbeeld in teststraten of in de transportsector. Ze hebben gemerkt dat hun cao wel een upgrade kan gebruiken”, zegt Hensen.

De onderhandelaar realiseert zich dat de cao-onderhandelingen niet makkelijk gaan worden. “Tegelijkertijd is het zo dat de touringcarchauffeurs vaak een gezin achter zich hebben. Er moet wel brood op de plank. Dus we willen echt een goede cao, voor de huidige werknemers én voor de mensen die straks weer terugkomen of instromen.”

Geen bakken met geld

Als de markt straks herstelt en busreizen weer mogelijk zijn, zijn alle mensen volgens haar namelijk weer keihard nodig. De branche moet dus aantrekkelijk blijven om in te werken. Naast een reële loonsverhoging kan er volgens de bond ook aan allerlei andere afspraken gedacht worden. “Die hoeven niet altijd meteen bakken met geld te kosten. We vragen van de werkgevers om daar constructief over mee te denken.” 

Concreet pleit CNV Vakmensen bij de onderhandelingen voor een eenjarige cao met ook een betere balans tussen werk en privé. “Dat betekent bijvoorbeeld tijdige roosters en meer aandacht voor noodzakelijke rust. Verder liggen er op allerlei terreinen volop mogelijkheden voor werkgevers om te laten zien wat goed werkgeverschap in de praktijk inhoudt.”

Praktische zaken beter regelen en een goede pensioenregeling

Hensen stelt dat de vakbond van veel werknemers hoort dat veel zaken beter geregeld kunnen worden. “Zij draaien te vaak op voor praktische zaken die gewoon bij goed werkgeverschap horen.” Hierbij kan volgens haar gedacht worden aan een volledige vergoeding, ook in tijd, van noodzakelijke opleidingen, de vergoeding van kosten voor het vernieuwen van het rijbewijs, reiskostenvergoeding en een vergoeding voor meerdaagse reizen.

Ook zouden overuren volgens de vakbond op een eerlijke manier uitbetaald moeten worden en zou er geen wachtdag meer in moeten worden gehouden bij een ziekmelding. “Die wachtdag is echt totaal niet meer van deze tijd”, stelt de onderhandelaar. Tot slot vindt CNV dat de branche werknemers ook moet helpen om op een gezonde manier naar hun pensioen te werken. Zo zouden oudere werknemers via een goede regeling de kans moeten krijgen om eerder te stoppen met werken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.