FNV-demonstratie
cao besloten busvervoer

FNV: Touringcarchauffeurs staken woensdag in Ede

Demonstrerende FNV-leden. Foto ter illustratie. Foto: Sander van Vliet

In Ede komen woensdag stakende touringcarchauffeurs bijeen voor een landelijke manifestatie. Dat meldt FNV. Ze staken om hun ongenoegen te uiten over het cao-bod dat werkgevers vorige maand deden. 

“Het is voor zover bekend de eerste keer dat touringcarchauffeurs staken”, laat Lutz Kressin, bestuurder van FNV Toer weten. “Ze voelen zich door het bod echt beledigd. Vijfhonderd euro als compensatie voor de enorm gestegen prijzen in de winkels is echt onvoldoende. Ook de rest van het bod moet beter”, zo vindt hij.

Tweede cao-bod afgewezen

De werkgevers deden vorige maand een tweede cao-bod, nadat het eerste bod voor de zomer door de leden van FNV al was afgewezen. De vakbondsleden willen dat de lonen meestijgen met de prijzen in de winkels, wat neerkomt op meer dan 10 procent. De werkgevers bieden volgens de vakbond voor 2022 eenmalig 500 euro, voor 2023 7 procent en voor 2024 3 procent. Verder willen de chauffeurs dat vanaf 2023 alle diensten 100 procent uitbetaald worden en een werkdag van maximaal twaalf uur.

Busvervoer Nederland (BVN), die de belangen van de werkgevers behartigt, liet eerder weten verbijsterd te zijn over het feit dat de vakbonden hun cao-eindbod hebben afgewezen. De werkgevers boden een loonsverhoging van 15 procent, uitgesmeerd over twee jaar. “Het is echt een uitstekend bod”, zo liet BVN-voorzitter Bertho Eckhardt destijds weten. “We gaan met het bod verder dan andere cao’s die nu in andere sectoren wel worden afgesloten en we bieden meer dan de kerninflatie.”

Personeelstekort

Ede is volgens FNV als stakingslocatie gekozen, vanwege de stremming op het spoor tussen Utrecht en Ede. De chauffeurs van de bussen die daarvoor worden in gezet, vallen onder de cao Besloten Busvervoer. In die sector worden ritten gereden voor onder meer busreizen naar het buitenland, schoolreisjes en dus vervangend vervoer bij treinstremmingen. “Een van de problemen door de onaantrekkelijke huidige cao is het grote personeelstekort. Bij stremmingen worden nu zelfs Sloveense en Poolse chauffeurs en bussen ingezet”, aldus Kressin.

Daarnaast zegt Kressin dat het grote personeelstekort voor een hoge werkdruk en andere problemen zorgt. “Bijvoorbeeld dat schoolreisjes niet door kunnen gaan. En als het wel doorgaat, kan de rit soms worden gereden door een chauffeur die al drie lange dagen achter het stuur zit. De veiligheid begint zo langzamerhand ook in gevaar te komen.” De enige oplossing is volgens FNV dan ook een eerlijke en aantrekkelijke cao. “Dan wordt het voor nieuwe chauffeurs weer interessant om in de sector te komen werken en voor bestaande om te blijven.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

FNV: Touringcarchauffeurs staken woensdag in Ede | TaxiPro
FNV-demonstratie
cao besloten busvervoer

FNV: Touringcarchauffeurs staken woensdag in Ede

Demonstrerende FNV-leden. Foto ter illustratie. Foto: Sander van Vliet

In Ede komen woensdag stakende touringcarchauffeurs bijeen voor een landelijke manifestatie. Dat meldt FNV. Ze staken om hun ongenoegen te uiten over het cao-bod dat werkgevers vorige maand deden. 

“Het is voor zover bekend de eerste keer dat touringcarchauffeurs staken”, laat Lutz Kressin, bestuurder van FNV Toer weten. “Ze voelen zich door het bod echt beledigd. Vijfhonderd euro als compensatie voor de enorm gestegen prijzen in de winkels is echt onvoldoende. Ook de rest van het bod moet beter”, zo vindt hij.

Tweede cao-bod afgewezen

De werkgevers deden vorige maand een tweede cao-bod, nadat het eerste bod voor de zomer door de leden van FNV al was afgewezen. De vakbondsleden willen dat de lonen meestijgen met de prijzen in de winkels, wat neerkomt op meer dan 10 procent. De werkgevers bieden volgens de vakbond voor 2022 eenmalig 500 euro, voor 2023 7 procent en voor 2024 3 procent. Verder willen de chauffeurs dat vanaf 2023 alle diensten 100 procent uitbetaald worden en een werkdag van maximaal twaalf uur.

Busvervoer Nederland (BVN), die de belangen van de werkgevers behartigt, liet eerder weten verbijsterd te zijn over het feit dat de vakbonden hun cao-eindbod hebben afgewezen. De werkgevers boden een loonsverhoging van 15 procent, uitgesmeerd over twee jaar. “Het is echt een uitstekend bod”, zo liet BVN-voorzitter Bertho Eckhardt destijds weten. “We gaan met het bod verder dan andere cao’s die nu in andere sectoren wel worden afgesloten en we bieden meer dan de kerninflatie.”

Personeelstekort

Ede is volgens FNV als stakingslocatie gekozen, vanwege de stremming op het spoor tussen Utrecht en Ede. De chauffeurs van de bussen die daarvoor worden in gezet, vallen onder de cao Besloten Busvervoer. In die sector worden ritten gereden voor onder meer busreizen naar het buitenland, schoolreisjes en dus vervangend vervoer bij treinstremmingen. “Een van de problemen door de onaantrekkelijke huidige cao is het grote personeelstekort. Bij stremmingen worden nu zelfs Sloveense en Poolse chauffeurs en bussen ingezet”, aldus Kressin.

Daarnaast zegt Kressin dat het grote personeelstekort voor een hoge werkdruk en andere problemen zorgt. “Bijvoorbeeld dat schoolreisjes niet door kunnen gaan. En als het wel doorgaat, kan de rit soms worden gereden door een chauffeur die al drie lange dagen achter het stuur zit. De veiligheid begint zo langzamerhand ook in gevaar te komen.” De enige oplossing is volgens FNV dan ook een eerlijke en aantrekkelijke cao. “Dan wordt het voor nieuwe chauffeurs weer interessant om in de sector te komen werken en voor bestaande om te blijven.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.