Rotterdam in gesprek over aanbesteding wmo-vervoer
De gemeente Rotterdam bereidt zich voor op een Europees aanbestedingstraject voor het doelgroepenvervoer per 2017 t/m 2023. Hieronder vallen Wmo-vervoer (AWBZ en CAV), leerlingenvervoer (incl. vervoer naar sport- en educatieactiviteiten), vervoer tbv Jeugd-GGZ, vervoer van en naar sociale werkplaatsen en vervoer voortkomend uit de Participatiewet.
De aanbesteding moet in 2017 leiden tot een aanpak, waarbij de klant met zijn vervoerbehoefte centraal staat. Daarnaast wil Rotterdam inzetten op innovatie, duurzaamheid en het versterken van de economie.
Doelgroepenvervoer
“Dit betekent dat de aanbesteding over twee jaar veranderingen met zich mee kan brengen voor zowel aanbieders als gebruikers van het vervoer. Tot die tijd behouden we de huidige aanpak voor het doelgroepenvervoer”, laat de gemeente Rotterdam weten.
“Wij willen ons degelijk voorbereiden en daarom nodigen wij geïnteresseerde vervoerders uit om met ons daarover van gedachten te wisselen. Wij bieden de gelegenheid voor een informeel en informatief gesprek op 6, 7 en 8 mei.”
Taxibedrijven die hiervoor belangstelling hebben, kunnen een afspraak maken via: doelgroepenvervoer@rotterdam.nl
ja kwaliteit is ook wat waard Richard
Daar gaan we weer… Wordt gewonnen door de goedkoopste, die toevalligerwijs ook nog eens de meeste punten heeft gekregen voor kwaliteit (verdiend of niet). Na diverse, dure, door de concurrenten aangespannen rechtszaken wordt dan uiteindelijk gestart, nieuwe gesubsidieerde busjes, vrijwilligers of jongeren met behoud van uitkering er op, enkel ‘gelukkigen’ via de OPOV-regeling aan het werk en over 23 maanden iedereen ontslag zonder transitievergoeding, vervoerder stopt, rechtszaken etc…
Even een terugblik, op het gevaar af dat dit door ingewijden politiek niet als sensitief wordt beschouwd: Tilburg wilde deze integrale aanpak al in juni 1993 i.v.m. de invoering collectief vervoer WVG. In de afgelopen 22 jaar zwoeren belanghebbenden dat dit onmogelijk was. Goed dat we met vereende krachten die inzichten hebben kunnen doen kantelen in de goede richting; vanuit vervoerkundig perspectief beschouwd althans.
Naar aanleiding van deze oproep hebben negen bedrijven zich gemeld voor een gesprek. Aan de gesprekken die wij hebben gevoerd, hebben wij een positief gevoel overgehouden. Wij hebben een toelichting gegeven op de inkoopstrategie voor het nieuwe doelgroepenvervoer, dat moet leiden tot een aanpak waarbij de klant centraal staat.