Amsterdam experimenteert met doelgroepenvervoer

In Amsterdam worden de komende tijd zes experimenten op het gebied van doelgroepenvervoer uitgevoerd. Door middel van deze proeftrajecten wil men uitvinden wat er anders en beter kan met het doelgroepenvervoer in de hoofdstad. De experimenten gaan onder meer over integratie van het Aanvullend OV in de wijk en de ontschotting van het leerlingen- en jeugdvervoer. 

De stad Amsterdam wil het doelgroepenvervoer verbeteren en vanuit de behoefte van de klant organiseren. Dat moet leiden tot een kwalitatief hoogwaardige invulling van de vervoersbehoefte van mensen met een tijdelijke of chronische mobiliteitsbeperking. Maar ook tot minder regels en verschillende vervoerssystemen naast elkaar, waarin de gebruiker gemakkelijk kan verdwalen. De experimenten zijn daar onderdeel van.

Vervoer op maat in de wijk

Aanvankelijk waren er negen experimenten bedacht; daarvan staan er nu twee in de ijskast en is er één van de baan. Zo waren de uitkomsten van het vooronderzoek over zelfrijdend vervoer op IJburg positief, maar momenteel ontbreekt het geld ervoor. Een traject gericht op een breder vervoersaanbod staat eveneens ‘on hold’, al komen elementen ervan wel in andere experimenten aan bod. De plannen voor zittend ziekenvervoer bleke lastig lokaal uit te voeren omdat de inzet van landelijke partijen ervoor vereist is,

Met het (voorlopig) afvallen van deze ideeën blijft er echter nog genoeg over, zoals de integratie van de het (aanvullend) openbaar vervoer in de wijk. Het idee is om vervoer op maat aan te bieden in de wijk voor zowel mensen met als zonder indicatie. Dit traject zal eind dit jaar gaan lopen, want dan gaat de nieuwe OV-dienstregeling in. Een tweede experiment betreft een app met reisinformatie waarin ook gegevens over de toegankelijkheid van voertuigen en stations is opgenomen. De app zal in 2018 in een beperkt gebied met een kleine groep mensen worden uitgeprobeerd.

Begeleiders

Een andere proef heet De Reiskoffer. Hier leren mensen met een cognitieve beperking zelfstandig reizen met het OV. De reiskoffer bevat instrumenten die daarbij helpen, zoals een app die stap voor stap aangeeft hoe de reis verloopt. Via een ander hulpmiddel, de Buzz Buddy, gaat een signaal af als de reiziger zich buiten een bepaald gebied bevindt. In eerste instantie gaan er begeleiders mee maar later moeten mensen de reis echt zelfstandig gaan maken. De Reiskoffer wordt in andere gebieden al met succes gebruikt; uit het experiment moet blijken of het concept ook in Amsterdam kan werken.

Een vierde experiment kijkt naar mogelijkheden om kinderen direct van hun school naar een zorginstelling te brengen, zonder dat ze eerst naar huis hoeven. Een soortgelijk idee wordt ook in het vijfde experiment uitgeprobeerd, maar dan gaat het om een samenwerking tussen het AOV en het leerlingenvervoer. In plaats van naar huis gaat de leerling vanuit school naar een sportclub. Het zesde traject betreft een experiment met een pool van reisbegeleiders. Deze professionals gaan mensen met een mobiliteitsbeperking helpen met reizen in het OV. De pilot start na de zomer en wordt in februari geëvalueerd.

Nationaal Congres Contractvervoer

De ontwikkeling van het doelgroepenvervoer in Amsterdam is op 12 oktober onderwerp van een parallel-sessie tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2017. Programmamanager Yolanda van Doeveren zal dan uitgebreid toelichten welke uitdagingen daar bij komen kijken. Bekijk het complete programma van het congres en profiteer nu het nog kan van de vroegboekkorting op je deelname.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Amsterdam experimenteert met doelgroepenvervoer | TaxiPro

Amsterdam experimenteert met doelgroepenvervoer

In Amsterdam worden de komende tijd zes experimenten op het gebied van doelgroepenvervoer uitgevoerd. Door middel van deze proeftrajecten wil men uitvinden wat er anders en beter kan met het doelgroepenvervoer in de hoofdstad. De experimenten gaan onder meer over integratie van het Aanvullend OV in de wijk en de ontschotting van het leerlingen- en jeugdvervoer. 

De stad Amsterdam wil het doelgroepenvervoer verbeteren en vanuit de behoefte van de klant organiseren. Dat moet leiden tot een kwalitatief hoogwaardige invulling van de vervoersbehoefte van mensen met een tijdelijke of chronische mobiliteitsbeperking. Maar ook tot minder regels en verschillende vervoerssystemen naast elkaar, waarin de gebruiker gemakkelijk kan verdwalen. De experimenten zijn daar onderdeel van.

Vervoer op maat in de wijk

Aanvankelijk waren er negen experimenten bedacht; daarvan staan er nu twee in de ijskast en is er één van de baan. Zo waren de uitkomsten van het vooronderzoek over zelfrijdend vervoer op IJburg positief, maar momenteel ontbreekt het geld ervoor. Een traject gericht op een breder vervoersaanbod staat eveneens ‘on hold’, al komen elementen ervan wel in andere experimenten aan bod. De plannen voor zittend ziekenvervoer bleke lastig lokaal uit te voeren omdat de inzet van landelijke partijen ervoor vereist is,

Met het (voorlopig) afvallen van deze ideeën blijft er echter nog genoeg over, zoals de integratie van de het (aanvullend) openbaar vervoer in de wijk. Het idee is om vervoer op maat aan te bieden in de wijk voor zowel mensen met als zonder indicatie. Dit traject zal eind dit jaar gaan lopen, want dan gaat de nieuwe OV-dienstregeling in. Een tweede experiment betreft een app met reisinformatie waarin ook gegevens over de toegankelijkheid van voertuigen en stations is opgenomen. De app zal in 2018 in een beperkt gebied met een kleine groep mensen worden uitgeprobeerd.

Begeleiders

Een andere proef heet De Reiskoffer. Hier leren mensen met een cognitieve beperking zelfstandig reizen met het OV. De reiskoffer bevat instrumenten die daarbij helpen, zoals een app die stap voor stap aangeeft hoe de reis verloopt. Via een ander hulpmiddel, de Buzz Buddy, gaat een signaal af als de reiziger zich buiten een bepaald gebied bevindt. In eerste instantie gaan er begeleiders mee maar later moeten mensen de reis echt zelfstandig gaan maken. De Reiskoffer wordt in andere gebieden al met succes gebruikt; uit het experiment moet blijken of het concept ook in Amsterdam kan werken.

Een vierde experiment kijkt naar mogelijkheden om kinderen direct van hun school naar een zorginstelling te brengen, zonder dat ze eerst naar huis hoeven. Een soortgelijk idee wordt ook in het vijfde experiment uitgeprobeerd, maar dan gaat het om een samenwerking tussen het AOV en het leerlingenvervoer. In plaats van naar huis gaat de leerling vanuit school naar een sportclub. Het zesde traject betreft een experiment met een pool van reisbegeleiders. Deze professionals gaan mensen met een mobiliteitsbeperking helpen met reizen in het OV. De pilot start na de zomer en wordt in februari geëvalueerd.

Nationaal Congres Contractvervoer

De ontwikkeling van het doelgroepenvervoer in Amsterdam is op 12 oktober onderwerp van een parallel-sessie tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2017. Programmamanager Yolanda van Doeveren zal dan uitgebreid toelichten welke uitdagingen daar bij komen kijken. Bekijk het complete programma van het congres en profiteer nu het nog kan van de vroegboekkorting op je deelname.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.