Tweede Kamer

‘Kabinet moet verbeterprojecten contractvervoer doorzetten’

Ook al moet het kabinet bezuinigen, de verbetertrajecten voor het contractvervoer moeten afgemaakt worden. Daartoe roepen alle bij het taxivervoer betrokken partijen (taxibedrijven, werknemers en gebruikers) de Tweede Kamer op. Anders zullen de geboekte resultaten, zoals bij project Grip op Vervoer of de handboeken voor aanbestedingen, uiteindelijk geen effect hebben.

Dat schrijft Sociaal Fonds Taxi-directeur H.J. van Gelderen, mede namens KNV Taxi, Connexxion Taxi Services, CG-Raad, Platform VG, FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen, ANBO en CSO aan de Tweede Kamer.

Contractvervoer

“Uit de vele contacten die wij onderhouden met de ministeries die betrokken zijn bij het contractvervoer, is gebleken dat er sprakke zou zijn van het voornemen om op relatief korte termijn forse personele en projectmatige bezuinigingen door te voeren op de inzet van het Rijk”, schrijft Van Gelderen.

“Wij maken ons zorgen over de gevolgen hiervan en met name over de continuïteit van de lopende projecten die gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van het contractvervoer.”

Aanbesteding

Gevreesd wordt dat bijvoorbeeld gemeentes straks vanwege het ontbreken van inhoudelijke kennis en ervaring bij aanbestedingen alleen op de prijs letten, waardoor de kwaliteit van het contractvervoer hard achteruit holt.

Er is veel behoefte bij de decentrale overheden en gebruiksorganisaties aan de huidige projecten, schrijft Van Gelderen. “Wij vinden dan ook dat deze projecten gecontinueerd dienen te worden. Anders vrezen wij dat de eerste voorzichtige verbeteringen niet zullen beklijven.”

Kwaliteit

De gestelde doelen voor het verbeteren van de kwaliteit van het contractvervoer en gebruikersparticipatie worden binnen drie tot vijf jaar bereikt, zo verwachten de betrokken partijen. “Die termijn is nodig om te maatrelen die leiden tot een verbetering van het contractvervoer landelijk te borgen.” 

Lees hier de volledige brief aan de Tweede Kamer.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.