Taxi Stam, Joke Meerhof

Taxipas bemoeilijkt werven van flexibele taxichauffeurs

Het is voor taxibedrijven in het contractvervoer vaak moeilijk om gaten in het dienstrooster op te vullen. Het werven van goed personeel is voornamelijk door de invoering van de taxipas moeilijker geworden. Terwijl het in het bezit zijn van een taxipas, iemand niet per definitie geen goede chauffeur maakt, zo vertelt Joke Meerhof van Taxi Stam uit Dordrecht, afdeling P&O.

Door de invoering van de taxipas is het beperkt mogelijk om aan extra personeel te komen, vooral tijdens drukke periodes of bij ziektes/verlof van de vaste chauffeurs. De investeringskosten voor de taxipas zijn voor veel parttimers te hoog.

Flexibel taxipersoneel

Om deze drukke periodes op te vangen maakt Taxi Stam gebruik van Aethon Chauffeursdiensten. Aethon beschikt over flexibele goed opgeleide parttime chauffeurs. Dit zijn vooral studenten die op oproepbasis bij verschillende vervoersbedrijven worden ingezet. Aethon neemt de volledige zorg en verantwoording over de betreffende chauffeurs op zich.

“Als taxibedrijf zetten we regelmatig flexibel personeel in”, vertelt Meerhof. “Wij geven aan welke diensten door hen ingevuld moeten worden, zij zorgen dat er een gediplomeerde chauffeur beschikbaar is.”

Eisen aan taxichauffeurs

Meerhof vindt dat taxibedrijven (zeker in het contractvervoer) zelf goed in staat zijn om hun eisen aan chauffeurs in loondienst te stellen. In het bezit zijn van een geldig VOG en een medische verklaring is hierin een vereiste. Ze zou graag zien dat de verplichting tot het halen van een chauffeurspas verdwijnt voor personeel in loondienst van contractvervoerbedrijven.

Nieuwe chauffeurs van Taxi Stam krijgen eerst een interne opleiding van drie dagen. Hierbij rijden ze mee met een ervaren chauffeur om te leren omgaan met de klanten, administratie en systemen.  Laatstgenoemde werkt een checklist af om te kijken of de nieuweling geschikt is om zelfstandig te gaan rijden. Vaak krijgen chauffeurs ook nog een rijtest vooraf.

LWT

Taxi Stam maakt wel regelmatig gebruik van het zogeheten leer-werk-traject. Dit stelt de aspirant-chauffeur in staat al vervoer te verrichten voordat het vakbekwaamheidsexamen is gehaald. Deelnemen aan het LWT mag maar één keer. Hierbij kunnen de medewerkers dus de taxipas halen tijdens de inwerkperiode in de eerste vier maanden. Meerhof zou graag zien dat deze termijn verlengd wordt naar zes maanden.

“Als iemand zakt binnen die vier maanden, dan zijn we afhankelijk van het CBR.  Daar is soms weinig examencapaciteit beschikbaar. Zo kan het voorkomen dat hij niet op tijd een herkansing kan doen”, vertelt Meerhof.

Taxivoertuigen

Taxi Stam gevestigd in Dordrecht. Het bedrijf is opgericht in 1936 en van vader op zoon op kleinzoon overgegaan. Sinds 1994 is de directeur R. Stam. Het bedrijf beschikt over 73 taxivoertuigen, bestaande uit personenauto’s, taxibussen en rolstoelbussen. Taxi Stam heeft in totaal 150 taxichauffeurs in dienst, waarvan de helft parttime werkt.

Het vervoer dat Taxi Stam verzorgt bestaat vooral uit contractvervoer; zorgvervoer, Valysvervoer, Arriva, leerlingenvervoer en WMO-vervoer. Het flexibel personeel van Aethon beschikt vanaf dag 1 over een chauffeurspas, zodat taxibedrijven als Taxi Stam hier zelf niet in hoeven te investeren. 

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

45 reacties op “Taxipas bemoeilijkt werven van flexibele taxichauffeurs”

Rodney|02.01.12|16:36

Wat mij betreft schaffen ze de chauffeurspas per direct af, wat een onzin. Ik ben wel voorstander van de medische keuring en de VOG.

Michael|03.01.12|09:37

Niet afschaffen de exameneisen moeten omhoog , zo als ze zelf al zeggen een taxipas maakt nog geen goede chauffeur dus voor het verkrijgen van een taxipas ook Praktijkopleiding doelgroepvervoer en Theorieopleiding sociale vaardigheden erbij en de chauffeur daar goed voor belonen . Kwaliteit omhoog en hier bij de aanbesteding ook extra budget voor toekennen .

René|05.01.12|10:32

Wat een kletskoek! Natuurlijk moeten chauffeurs aan eisen voldoen. Het zelfsamenstellen van eisen zal de kwaliteit zeker niet doen stijgen. Integendeel! Inderdaad, zoals Michael zegt, Doelgroepenvervoer en Sociale vaardigheden erbij. Hebben we tenminste een onafhankelijke instantie (CBR) die bepaalt i.p.v. een werkgever die aan zijn eigen portemonnee denkt. Want geen chauffeursdiploma zal waarschijnlijk ook betekenen een lager salaris…De kwaliteit moet omhoog dus geen lagere eisen

Piet|05.01.12|10:51

Ik ken genoeg beschaafde mensen die best wel eens taxi zouden willen rijden maar er voor passen om een Mickey Mouse cursus te doen waar teveel geld voor wordt gevraagd. Het is niet zo dat iemand door een cursus sociale vaardigheden in een keer wel weet hoe ie met andere mensen moet omgaan. Simpel. Al dit soort regelgeving wekt de schijn van kwaliteitscontrole maar creërt eigenlijk alleen maar een perifere dienstverlenings bubbel die geld uit de taxi-markt slurpt.

Duco Douwstra|05.01.12|11:07

KNV en ik, lobbyen al jaren voor het afschaffen van het chauffeurs examen voor Taxichauffeurs in loondienst. Het is toch te gek dat een overheid (die zelf overal een rotzooi van maakt) moet gaan bepalen of een taxibedrijf wel personeel aanneemt wat goed is voor zijn bedrijf en zijn klanten. Vroeger kwamen vaak hoogopgeleide mensen, die tijdelijk zonder werk zaten solliciteren, omdat ze het werk leuk vonden. Nu moet je vaak genoegen nemen met mensen die min of meer gedwongen komen werken …..

Duco Douwstra|05.01.12|11:15

Hoogopgeleide hebben vaak geen zin om eerst een examen te doen, daarom blijven deze mensen die vaak veel beter geschikt zijn, langs de kant staan. En bedrijven die om personeel verlegen zitten moeten vaak genoegen nemen met veel minder sociaal betrokken personeel. Dus overheid hou eens op om je te bemoeien met het personeel belijd van bedrijven. Of begin zelf eens een bedrijf i.p.v. als een hooligan langs de kan staan te roepen “je moet dit doen, je moet dat doen en dat mag niet enz.

Rodney|05.01.12|12:58

Voor een paar dagen terug moest ik een medische keuring doen voor het verlengen van de pas. Ik kom binnen, de doctor vroeg of ik gezond was en ik kreeg een stempel voor goedkeuring. Hij heeft niet naar mijn bloeddruk gekeken, geen urinetest. Hij heeft wel heel even mijn ogen gecheckt en 60 euro ontvangen. Wat een wasse neus weer!!

JohnJanos|05.01.12|14:05

O o o wat een geweeklaag. Maar de bedrijven die contractvervoer uitvoeren peinzen er niet over om het personeel een full-time dienstverband aan te bieden. Waar wring zich nu de schoen…?

happytax|05.01.12|15:18

De bedrijven die lopen te klagen moetten mensen een goed kontrakt geven geen nul uren en een vatzoenlijk uurloon.
In america zeggen ze if you pay penuts you get monkey’s dus niet onder de prijs in schrijven en alles knijpen dan komen de ‘hoger opgeleide’ (wat een gotspe) weer terug????? Gaan die dan nacht en ontij voor gemiddeld €7 pu werken de bedrijven hebben geen boter ophun hooft ze verzuipen er in

ben|05.01.12|17:46

als de taxipas weer afgeschaft wordt, wordt de kwaliteit van de chauffeurs echt niet beter dan dat het nu is alleen dan wordt het weer net als vroeger voor de pas, wildwesten onder de chauffeurs

Kees|05.01.12|19:34

Taxipas direct afschaffen want ieder gek kan taxi rijden daar iedereen maar een bewijs van goed gedrag krijgt zelfs na 5 a 6 keer met drank op gepakt te zijn krijg je nog alles terug. In Maastricht is alles mogelijk men spreekt alleen maar van Amsterdam en de andere grote steden maar kleinere zoals Maastricht en Heerlen daar is schijnbaar alles mogelijk dankzij Kiwa en Justitie die hier nauwelijks controleren.

Rudy|05.01.12|21:06

Ja,ja dat zouden ze wel willen geen pasje meer ,wat zal het een zooitje worden zeg en ja dan kan het salaris wel weer wat minder en dan te denken dat ze zelf in staat zijn om opleiding etc te geven nou als je op een gegeven ogenblik mensen te kort komt en je hebt geen pas meer nodig dan is het gewoon rijden met die handel wie het ook is.
Nee de pas moet zeker blijven sterker nog de eisen moeten omhoog voor die z.g. Micky Mouse opleiding ,hoe bedenk je het.

Michel|05.01.12|21:20

Ik geef die micky mouse opleiding en als ik zie wat een matige chauffeurs zich aanmelden voor de cursus ben ik blij dat die pas word geeist. Ik moet er niet aan denken dat mijn moeder of kinderen straks door deze chauffeurs worden vervoerd. Dankzij dit vakdiploma krijgt tenminste niet iedere idioot met een rijbewijs de mogelijkheid om als taxichauffeur aan de slag te gaan. Wel ben ik van mening dat de eisen omhoog moeten (zowel aan de kant van de cusist als aan de opleider)

Taxi-Belang|05.01.12|23:42

Ja hoor! ga daar nog meer zinloze opleidingen tegen aangooien Micheal!! Ik ben al door diverse re-integratie bureau’s benaderd voor stage plekken voor die “Kanslozen” uit de kaartenbak van het UWV!! die dan met hun “middelbare School opleiding” af komen, die ze voor een beetje “taxi-rijden” hebben opgetuigd!! Ze zijn hartstikke gek hier in dit land! Gewoon net zoals DUCO het zegt regelen.Dan komen we ook weer aan fatsoenlijk personeel en worden we niet opgezadeld met de afdankertjes van het UWV!

Michael|06.01.12|16:10

Die opleidingen zijn er voor om nog een beetje te reguleren , als het vrij gegeven zou worden dan zijn er maar een paar grote werkgevers lachen en nog makelijker van personeel wisselen dan een paar schoenen , Taxi rijden is een VAK en roeping en mag geen afvoerput van het UWV worden .

Kees|06.01.12|23:01

Opleidingen helpt niet meer.Justitie en Kiwa zijn te laks controle is slecht en iedereen krijgt een VOG zelfs chaufferus die al meerdere keren bezopen gepakt zijn. Chauffeurs moeten elkaar in het oog houden en de rotte doorgeven zo word de taxibranche schoon en je wordt er alleen maar beter van.

Kees|06.01.12|23:05

Kijk ik bedoel ZEKER moet die pas blijven maar Justitie en de Kiwa moeten veel strengere eisen stellen zoals dat als je bij justitie bekend bent met wat voor fout dan ook in het verkeer(drank,Mishandeling enz) je je pas op je buik kan schrijven en het over en uit met je is. Maar blijkelijk nemen ze het bij de instanties niet zo nou

Sophietje|09.01.12|13:37

Ik zelf ben ook taxichauffeur in het leerlingenvervoer en vind dat de pas moet blijven omdat dit nog enigszins een garantie is dat er geen mensen in het leerlingenvervoer werken die helemaal niet van kinderen houden. Als er al iets zou moeten gebeuren zouden de eisen juist omhoog moeten zoals anderen ook al suggereren.

Rodney|09.01.12|13:53

@ Sophietje: We gaan het pasje voortaan maar IKHOUVANKINDERENPASJE noemen….

Sophietje|09.01.12|14:20

Als je niet in het leerlingenvervoer werkt dan weet je helemaal niet waarover je praat en welke dingen ik bedoel. Dat blijkt ook weer uit je reactie voor een andere naam voor de pas. Gehandicapte kinderen zijn vaak erg moeilijk in de omgang en je moet heel erg van kinderen houden om de stress van de kinderen in combinatie met het rijden in druk verkeer aan te kunnen.

Rodney|09.01.12|14:33

@ Sophietje: Het werk wat jij doet in het leerlingenvervoer vereist inderdaad een goede omgang met (gehandicapte) kinderen. MAAR, dat leer je niet met het behalen van je chauffeurspas. De chauffeurspas is gewoon geld klopperij, je moet drie woorden Nederlands kunnen, een beetje stratenkennis hebben en een rekensommetje kunnen maken. Wie deze drie dingen niet kan is werkelijk niet geschikt om in welke vorm van het arbeids proces mee te doen.

Sophietje|09.01.12|16:19

Ja hoor, omdat het zo simpel is zakken er zoveel chauffeurs! Logisch?

Rodney|09.01.12|16:35

Je kan “per ongeluk” altijd een keertje zakken voor het examen, maar moeilijk is het toch echt niet. We verschillen blijkbaar van mening.

Sophietje|09.01.12|17:49

Zoals gezegd, als je dit werk niet doet, geen taxidiploma hebt gehaald, niet voor een taxibedrijf werkt zodat je weet dat er erg veel leerlingchauffeurs 3 keer achter elkaar zakken en daarom moeten stoppen met het werk, enz. enz., weet je niet hoe de vork in de steel zit en dan heeft verschil van inzicht niets met verschil mening te maken, maar met onwetendheid van 1 van de 2 partijen.

Rodney|09.01.12|19:14

Beste Sophietje, je verondersteld dus dat ik geen taxichauffeur ben? Fout, ik ben al jaren zelfstandige en sinds kort met personeel. In mijn omgeving slagen de meeste chauffeurs in 1x voor het diploma, in jou omgeving is dat blijkbaar anders…
Nogmaals, de chauffeurspas brengt geen enkele garantie voor de vakbekwamheid van de chauffeur. Je bent (zeker in het leerlingenvervoer) pas vakbekwaam als je andere aanvullende cursussen hebt gevolgd en met hart en ziel elke dag je inzet voor je werk.

Rudy|09.01.12|20:05

Zeg Sophietje en Rodney kunnen jullie niets iets met elkaar afspreken en dan onder het genot van een kop koffie met elkaar van gedachten wisselen want dit lijkt wel een onder onsje, ja sorry.

Rodney|09.01.12|20:55

Rudy, misschien wil je je in de discussie mengen, hoe meer zielen hoe meer vreugd:)

JP|10.01.12|14:55

De “chaufeurspas” geeft geen toegevoegde waarde aan onze branche, het kost ons allen handel vol met geld. Zoals iemand eerder aangaf, als je maar een paar woorden Nederlands uit kunt spreken ( schrijven hoeft niet ) lukt het. Het geen garantie op goed personeel, is met een rijbewijs halen toch exact hetzelfde, hoeveel kneuzen gaan er wel niet de fout in terwijl ze hun rijbewijs hebben, is ook bij de chauffeurspas.
Overheid laat onze branche eens tot rust komen.

Cor Ad|12.01.12|10:46

Hallo waar hebben jullie het over???
NORMEN en WAARDEN,….WEL EENS VAN GEHOORD??????, dat krijg je namelijk mee van huis uit…..dat zijn namelijk omgangsvormen….chauffeurspas gaat alleen maar over goede omgangsvormen, meer niet.
Als dat nu eens aangepakt word…kan je deze hele discussie vergeten…

bert|19.01.12|12:03

ja de chauffeurs moeten beter opgeleid worden
want ze rijden vaak ergens en dan hebben ze totaal geen stratenkennis
dus vooral nieuwe chauffeurs beter laten leren
daar heeft een chauffeur alleen maar zelf voordeel vanen het moet natuurlijk ook wel in je zitten voor met mensen om te gaan
gr bert

henk|20.01.12|12:59

Vakdiploma is een goede zaak,in belang van veiligheid,welzijn ,gezondheid,
Zoals EHBO zou gewoon verplicht moeten worden,
Hulp en hulp aanbieden ,is in belang voor iedereen,zowel ook voor de samenleving.
Het is een Doel voor iedereen om Vakkennis in daar op te bouwen.

P.van der Heijden|24.01.12|10:32

Een goede taxichauffeur is een vakman ( vrouw ). Een vakman beschikt over vakdiploma’s, weet de weg in zijn stad, ook zonder Tom-Tom, spreekt minimaal goed Nederlands en Engels, is goed in sociale omgangsvormen, kortom, kent zijn verantwoordelijkheden als chauffeur in het personenvervoer. Wanneer kandidaten moeten voldoen aan eisen en examen moeten doen verhoogt dit het aanzien van het vak. Daar behoort dan wel een passende beloning bij, dat is aan de opdrachtgever bij een aanbesteding.

Ankie|26.01.12|16:20

Wij hebben jaren voor het UWV /GSD/ opgeleid met en zonder LWT. Kandidaten spraken gebroken ned, hadden geen enkel stratenkennis etc. Wij hebben er manden mee gewerkt en geprobeerd er iets in te krijgen,- maar meestal tevergeefs. Wat schetst onze verbazing dan als jij deze mensen geregeld als Taxiondernemer terugziet? Onbegrijpelijk, want de GSD en het UWV financeren nog steeds de aanschaf van de wagen en de bijbehorende papieren zijn dan weer een onderdeel van de een of ander lugubere VOF!?

mike.|30.01.12|17:41

Klopt,het is ingelooflijk dat uwv een auto met toebehoren en opleiding financieert.Dan zijn ze chauffeur,geen ondernemer.Dan word er een procuratiehouder gezocht en mag men ondernemertje spelen. Heel raar dat dit gewoon kan. Met papieren krijg je geen enkele lening voor een nieuwe taxi bij een bank als je ondernemernemerspapieren hebt en vakbekwaam ondernemer bent ! Gewoon allle opleidingen doen en je eigen toko opbouwen vanaf de grond.

René|13.02.12|01:48

laten ze is beginnen met de ondernemer
die moeten zelf de vakdiploma is halen en niet op een ander zijn diploma gaan rijden .auto.s en vergunningen kopelen aan elkaar. als je daar eens mee begint en dan is over de pas . als de ondernemer zijn best doet en dan willen die ook goed personeel en dan is de pas hele maal niet meer nodig. de ondernemers van nu kunnen maar rommelen en die moeten aangepakt worden meer controle van de ivw en belasting kan een steentje bij dragen

Daniel|22.02.12|16:31

Diploma voor taxi + chauffeurspas moet blijven!! Geen kans voor de wergever,om een potje van te maken om lagere moderne-slaven aan te schaffen,zonder chauffeurspas komen de snorders,aan hun trekken.De wergevers proberen toch de C.A.O,nog meer uit te hollen, het al is.Ik vind dat er geen genade moet bestaan voor de wergever,die krijgt immers al hulp van de regering,en nog is het niet genoeg!!

Ankie|22.02.12|17:57

Waar, ooh waar is de hulp van de regering ? Ik heb nog nooit iets mogen ontvangen, maar door de regering heb ik mijn complete ouderdomscenten met een handtekening verloren. Een vergunning koste een tijd geleden 50.000,= hfl en dan ineens zonder blikken en blozen 35,= hfl. De kleinonderneming blijft verder bloeden voor lage vervoersprijzen, hoge brandstofkosten en premies en de grote bedrijven zoals HTM, Connexxion etc. gaan ook verder met de subsidies vandoor. Opzet of toeval is hier de vraag

Rodney|22.02.12|19:26

@ Daniel: Ik begrijp uit jouw reactie dat je beter een andere werkgever kan gaan zoeken i.p.v alle taxi-ondernemers over 1 kam te scheren. En hulp van de regering? Ik als kleinondernemer niet hoor, alleen maar tegenwerking. Verplaats je eens in de positie van ondernemer en je zal begrijpen dat het allemaal niet even makkelijk is als het soms lijkt.

Wim01|24.02.12|16:41

Een groot voordeel van de chauffeurpas is, dat je de Nederlandse taal machtig moet zijn om examen te kunnen doen. Kennis moet hebben van de verkeersregels in Nederland en wat weet over de Hollandse Cultuur.Zonder chauffeurspas zal de passagiers vele talen over de grens moeten beheersen. Daarnaast komt het ook de verkeersveiligheid ten goede.

Rodney|24.02.12|17:03

Als je een rijbewijs hebt dan weet je ook de verkeersregels in NL, ik heb bij het bepalen van mijn pas niets over cultuur meegekregen, misschien zat ik in de verkeerde klas? In voornamelijk de grote steden hebben de passagiers nu ook al meerdere talen nodig om zichzelf te kunnen uitdrukken. Niveau van chauffeurspas is te laag en voegd echt niks toe aan de verkeersregels, taal, cultuur of veiligheid. Dus, of opleidingsniveau drastisch omhoog of afschaffen.

bert|24.02.12|23:26

hallo aan de mensen die hier reageren
ik ben nu 16 jaar taxichauffeur maar wie er spreek van een mickey mouse cursus
die moet zich maar eens in de auto komen zitten
en in heerlen en maastricht wordt ook gecontroleerd en meer als jullie denken
en de cursus zou inderdaad veel strenger moeten zijn.
helaas voor de mensen die het wel goed voor hebben
MAAR VEEL STRENGER ZOU BETER ZIJN
EN IK KEN HET WETEN BEN TAXICHAUFFEUR

studentchauffeur|19.06.12|15:40

Ik ben student en werk nu 3 jaar bij een studentchauffeur bedrijf, waar ik veel ervaring heb op kunnen doen. Ik dacht in de vakantie fijn bij een taxibedrijf vakantiewerk te doen. Door deze taxipas is het voor mij niet rendabel in de taxi te stappen.. Erg jammer

Mike.Rotterdam|21.06.12|11:44

Sorry student,maar taxichauffeur is geen baantje.Het is een vak en dat zou de overheid ook eens in moeten zien.

studentchauffeur|22.06.12|11:56

Ik denk dat ik toch erg competent ben vergeleken met de algemene taxichauffeur… Je gaat mij niet vertellen dat zo een cursus de zwakke schakels eruit haalt, laat staan dat de cursus chauffeurs verbetert! Het is een kwestie van ervaring en inzicht vind ik. En er moet niet gedaan worden alsof het zo een verschrikkelijk lastige baan is. Rotte appels zijn er altijd, ook met cursus. Het is gewoon geldklopperij, waar de taxiklant uiteindelijk voor betaalt.

Mike.Rotterdam|24.06.12|22:53

Dat de curcus niet veel voorstelt ben ik met je eens,daarom vind ik het goed dat er een aanvullende curcus nodig is voor de grote steden waar een TTO komt. Taxirijden moet weer als een vak gezien worden waar kwalitiet hoog in het vaandel staat.Voor de mensen die dit werk tijdelijk doen is het dan niet rendabel om in te investeren,maar gelijk word de branche wel gezuiverd van rotzooi.

Taxipas bemoeilijkt werven van flexibele taxichauffeurs | TaxiPro
Taxi Stam, Joke Meerhof

Taxipas bemoeilijkt werven van flexibele taxichauffeurs

Het is voor taxibedrijven in het contractvervoer vaak moeilijk om gaten in het dienstrooster op te vullen. Het werven van goed personeel is voornamelijk door de invoering van de taxipas moeilijker geworden. Terwijl het in het bezit zijn van een taxipas, iemand niet per definitie geen goede chauffeur maakt, zo vertelt Joke Meerhof van Taxi Stam uit Dordrecht, afdeling P&O.

Door de invoering van de taxipas is het beperkt mogelijk om aan extra personeel te komen, vooral tijdens drukke periodes of bij ziektes/verlof van de vaste chauffeurs. De investeringskosten voor de taxipas zijn voor veel parttimers te hoog.

Flexibel taxipersoneel

Om deze drukke periodes op te vangen maakt Taxi Stam gebruik van Aethon Chauffeursdiensten. Aethon beschikt over flexibele goed opgeleide parttime chauffeurs. Dit zijn vooral studenten die op oproepbasis bij verschillende vervoersbedrijven worden ingezet. Aethon neemt de volledige zorg en verantwoording over de betreffende chauffeurs op zich.

“Als taxibedrijf zetten we regelmatig flexibel personeel in”, vertelt Meerhof. “Wij geven aan welke diensten door hen ingevuld moeten worden, zij zorgen dat er een gediplomeerde chauffeur beschikbaar is.”

Eisen aan taxichauffeurs

Meerhof vindt dat taxibedrijven (zeker in het contractvervoer) zelf goed in staat zijn om hun eisen aan chauffeurs in loondienst te stellen. In het bezit zijn van een geldig VOG en een medische verklaring is hierin een vereiste. Ze zou graag zien dat de verplichting tot het halen van een chauffeurspas verdwijnt voor personeel in loondienst van contractvervoerbedrijven.

Nieuwe chauffeurs van Taxi Stam krijgen eerst een interne opleiding van drie dagen. Hierbij rijden ze mee met een ervaren chauffeur om te leren omgaan met de klanten, administratie en systemen.  Laatstgenoemde werkt een checklist af om te kijken of de nieuweling geschikt is om zelfstandig te gaan rijden. Vaak krijgen chauffeurs ook nog een rijtest vooraf.

LWT

Taxi Stam maakt wel regelmatig gebruik van het zogeheten leer-werk-traject. Dit stelt de aspirant-chauffeur in staat al vervoer te verrichten voordat het vakbekwaamheidsexamen is gehaald. Deelnemen aan het LWT mag maar één keer. Hierbij kunnen de medewerkers dus de taxipas halen tijdens de inwerkperiode in de eerste vier maanden. Meerhof zou graag zien dat deze termijn verlengd wordt naar zes maanden.

“Als iemand zakt binnen die vier maanden, dan zijn we afhankelijk van het CBR.  Daar is soms weinig examencapaciteit beschikbaar. Zo kan het voorkomen dat hij niet op tijd een herkansing kan doen”, vertelt Meerhof.

Taxivoertuigen

Taxi Stam gevestigd in Dordrecht. Het bedrijf is opgericht in 1936 en van vader op zoon op kleinzoon overgegaan. Sinds 1994 is de directeur R. Stam. Het bedrijf beschikt over 73 taxivoertuigen, bestaande uit personenauto’s, taxibussen en rolstoelbussen. Taxi Stam heeft in totaal 150 taxichauffeurs in dienst, waarvan de helft parttime werkt.

Het vervoer dat Taxi Stam verzorgt bestaat vooral uit contractvervoer; zorgvervoer, Valysvervoer, Arriva, leerlingenvervoer en WMO-vervoer. Het flexibel personeel van Aethon beschikt vanaf dag 1 over een chauffeurspas, zodat taxibedrijven als Taxi Stam hier zelf niet in hoeven te investeren. 

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

45 reacties op “Taxipas bemoeilijkt werven van flexibele taxichauffeurs”

Rodney|02.01.12|16:36

Wat mij betreft schaffen ze de chauffeurspas per direct af, wat een onzin. Ik ben wel voorstander van de medische keuring en de VOG.

Michael|03.01.12|09:37

Niet afschaffen de exameneisen moeten omhoog , zo als ze zelf al zeggen een taxipas maakt nog geen goede chauffeur dus voor het verkrijgen van een taxipas ook Praktijkopleiding doelgroepvervoer en Theorieopleiding sociale vaardigheden erbij en de chauffeur daar goed voor belonen . Kwaliteit omhoog en hier bij de aanbesteding ook extra budget voor toekennen .

René|05.01.12|10:32

Wat een kletskoek! Natuurlijk moeten chauffeurs aan eisen voldoen. Het zelfsamenstellen van eisen zal de kwaliteit zeker niet doen stijgen. Integendeel! Inderdaad, zoals Michael zegt, Doelgroepenvervoer en Sociale vaardigheden erbij. Hebben we tenminste een onafhankelijke instantie (CBR) die bepaalt i.p.v. een werkgever die aan zijn eigen portemonnee denkt. Want geen chauffeursdiploma zal waarschijnlijk ook betekenen een lager salaris…De kwaliteit moet omhoog dus geen lagere eisen

Piet|05.01.12|10:51

Ik ken genoeg beschaafde mensen die best wel eens taxi zouden willen rijden maar er voor passen om een Mickey Mouse cursus te doen waar teveel geld voor wordt gevraagd. Het is niet zo dat iemand door een cursus sociale vaardigheden in een keer wel weet hoe ie met andere mensen moet omgaan. Simpel. Al dit soort regelgeving wekt de schijn van kwaliteitscontrole maar creërt eigenlijk alleen maar een perifere dienstverlenings bubbel die geld uit de taxi-markt slurpt.

Duco Douwstra|05.01.12|11:07

KNV en ik, lobbyen al jaren voor het afschaffen van het chauffeurs examen voor Taxichauffeurs in loondienst. Het is toch te gek dat een overheid (die zelf overal een rotzooi van maakt) moet gaan bepalen of een taxibedrijf wel personeel aanneemt wat goed is voor zijn bedrijf en zijn klanten. Vroeger kwamen vaak hoogopgeleide mensen, die tijdelijk zonder werk zaten solliciteren, omdat ze het werk leuk vonden. Nu moet je vaak genoegen nemen met mensen die min of meer gedwongen komen werken …..

Duco Douwstra|05.01.12|11:15

Hoogopgeleide hebben vaak geen zin om eerst een examen te doen, daarom blijven deze mensen die vaak veel beter geschikt zijn, langs de kant staan. En bedrijven die om personeel verlegen zitten moeten vaak genoegen nemen met veel minder sociaal betrokken personeel. Dus overheid hou eens op om je te bemoeien met het personeel belijd van bedrijven. Of begin zelf eens een bedrijf i.p.v. als een hooligan langs de kan staan te roepen “je moet dit doen, je moet dat doen en dat mag niet enz.

Rodney|05.01.12|12:58

Voor een paar dagen terug moest ik een medische keuring doen voor het verlengen van de pas. Ik kom binnen, de doctor vroeg of ik gezond was en ik kreeg een stempel voor goedkeuring. Hij heeft niet naar mijn bloeddruk gekeken, geen urinetest. Hij heeft wel heel even mijn ogen gecheckt en 60 euro ontvangen. Wat een wasse neus weer!!

JohnJanos|05.01.12|14:05

O o o wat een geweeklaag. Maar de bedrijven die contractvervoer uitvoeren peinzen er niet over om het personeel een full-time dienstverband aan te bieden. Waar wring zich nu de schoen…?

happytax|05.01.12|15:18

De bedrijven die lopen te klagen moetten mensen een goed kontrakt geven geen nul uren en een vatzoenlijk uurloon.
In america zeggen ze if you pay penuts you get monkey’s dus niet onder de prijs in schrijven en alles knijpen dan komen de ‘hoger opgeleide’ (wat een gotspe) weer terug????? Gaan die dan nacht en ontij voor gemiddeld €7 pu werken de bedrijven hebben geen boter ophun hooft ze verzuipen er in

ben|05.01.12|17:46

als de taxipas weer afgeschaft wordt, wordt de kwaliteit van de chauffeurs echt niet beter dan dat het nu is alleen dan wordt het weer net als vroeger voor de pas, wildwesten onder de chauffeurs

Kees|05.01.12|19:34

Taxipas direct afschaffen want ieder gek kan taxi rijden daar iedereen maar een bewijs van goed gedrag krijgt zelfs na 5 a 6 keer met drank op gepakt te zijn krijg je nog alles terug. In Maastricht is alles mogelijk men spreekt alleen maar van Amsterdam en de andere grote steden maar kleinere zoals Maastricht en Heerlen daar is schijnbaar alles mogelijk dankzij Kiwa en Justitie die hier nauwelijks controleren.

Rudy|05.01.12|21:06

Ja,ja dat zouden ze wel willen geen pasje meer ,wat zal het een zooitje worden zeg en ja dan kan het salaris wel weer wat minder en dan te denken dat ze zelf in staat zijn om opleiding etc te geven nou als je op een gegeven ogenblik mensen te kort komt en je hebt geen pas meer nodig dan is het gewoon rijden met die handel wie het ook is.
Nee de pas moet zeker blijven sterker nog de eisen moeten omhoog voor die z.g. Micky Mouse opleiding ,hoe bedenk je het.

Michel|05.01.12|21:20

Ik geef die micky mouse opleiding en als ik zie wat een matige chauffeurs zich aanmelden voor de cursus ben ik blij dat die pas word geeist. Ik moet er niet aan denken dat mijn moeder of kinderen straks door deze chauffeurs worden vervoerd. Dankzij dit vakdiploma krijgt tenminste niet iedere idioot met een rijbewijs de mogelijkheid om als taxichauffeur aan de slag te gaan. Wel ben ik van mening dat de eisen omhoog moeten (zowel aan de kant van de cusist als aan de opleider)

Taxi-Belang|05.01.12|23:42

Ja hoor! ga daar nog meer zinloze opleidingen tegen aangooien Micheal!! Ik ben al door diverse re-integratie bureau’s benaderd voor stage plekken voor die “Kanslozen” uit de kaartenbak van het UWV!! die dan met hun “middelbare School opleiding” af komen, die ze voor een beetje “taxi-rijden” hebben opgetuigd!! Ze zijn hartstikke gek hier in dit land! Gewoon net zoals DUCO het zegt regelen.Dan komen we ook weer aan fatsoenlijk personeel en worden we niet opgezadeld met de afdankertjes van het UWV!

Michael|06.01.12|16:10

Die opleidingen zijn er voor om nog een beetje te reguleren , als het vrij gegeven zou worden dan zijn er maar een paar grote werkgevers lachen en nog makelijker van personeel wisselen dan een paar schoenen , Taxi rijden is een VAK en roeping en mag geen afvoerput van het UWV worden .

Kees|06.01.12|23:01

Opleidingen helpt niet meer.Justitie en Kiwa zijn te laks controle is slecht en iedereen krijgt een VOG zelfs chaufferus die al meerdere keren bezopen gepakt zijn. Chauffeurs moeten elkaar in het oog houden en de rotte doorgeven zo word de taxibranche schoon en je wordt er alleen maar beter van.

Kees|06.01.12|23:05

Kijk ik bedoel ZEKER moet die pas blijven maar Justitie en de Kiwa moeten veel strengere eisen stellen zoals dat als je bij justitie bekend bent met wat voor fout dan ook in het verkeer(drank,Mishandeling enz) je je pas op je buik kan schrijven en het over en uit met je is. Maar blijkelijk nemen ze het bij de instanties niet zo nou

Sophietje|09.01.12|13:37

Ik zelf ben ook taxichauffeur in het leerlingenvervoer en vind dat de pas moet blijven omdat dit nog enigszins een garantie is dat er geen mensen in het leerlingenvervoer werken die helemaal niet van kinderen houden. Als er al iets zou moeten gebeuren zouden de eisen juist omhoog moeten zoals anderen ook al suggereren.

Rodney|09.01.12|13:53

@ Sophietje: We gaan het pasje voortaan maar IKHOUVANKINDERENPASJE noemen….

Sophietje|09.01.12|14:20

Als je niet in het leerlingenvervoer werkt dan weet je helemaal niet waarover je praat en welke dingen ik bedoel. Dat blijkt ook weer uit je reactie voor een andere naam voor de pas. Gehandicapte kinderen zijn vaak erg moeilijk in de omgang en je moet heel erg van kinderen houden om de stress van de kinderen in combinatie met het rijden in druk verkeer aan te kunnen.

Rodney|09.01.12|14:33

@ Sophietje: Het werk wat jij doet in het leerlingenvervoer vereist inderdaad een goede omgang met (gehandicapte) kinderen. MAAR, dat leer je niet met het behalen van je chauffeurspas. De chauffeurspas is gewoon geld klopperij, je moet drie woorden Nederlands kunnen, een beetje stratenkennis hebben en een rekensommetje kunnen maken. Wie deze drie dingen niet kan is werkelijk niet geschikt om in welke vorm van het arbeids proces mee te doen.

Sophietje|09.01.12|16:19

Ja hoor, omdat het zo simpel is zakken er zoveel chauffeurs! Logisch?

Rodney|09.01.12|16:35

Je kan “per ongeluk” altijd een keertje zakken voor het examen, maar moeilijk is het toch echt niet. We verschillen blijkbaar van mening.

Sophietje|09.01.12|17:49

Zoals gezegd, als je dit werk niet doet, geen taxidiploma hebt gehaald, niet voor een taxibedrijf werkt zodat je weet dat er erg veel leerlingchauffeurs 3 keer achter elkaar zakken en daarom moeten stoppen met het werk, enz. enz., weet je niet hoe de vork in de steel zit en dan heeft verschil van inzicht niets met verschil mening te maken, maar met onwetendheid van 1 van de 2 partijen.

Rodney|09.01.12|19:14

Beste Sophietje, je verondersteld dus dat ik geen taxichauffeur ben? Fout, ik ben al jaren zelfstandige en sinds kort met personeel. In mijn omgeving slagen de meeste chauffeurs in 1x voor het diploma, in jou omgeving is dat blijkbaar anders…
Nogmaals, de chauffeurspas brengt geen enkele garantie voor de vakbekwamheid van de chauffeur. Je bent (zeker in het leerlingenvervoer) pas vakbekwaam als je andere aanvullende cursussen hebt gevolgd en met hart en ziel elke dag je inzet voor je werk.

Rudy|09.01.12|20:05

Zeg Sophietje en Rodney kunnen jullie niets iets met elkaar afspreken en dan onder het genot van een kop koffie met elkaar van gedachten wisselen want dit lijkt wel een onder onsje, ja sorry.

Rodney|09.01.12|20:55

Rudy, misschien wil je je in de discussie mengen, hoe meer zielen hoe meer vreugd:)

JP|10.01.12|14:55

De “chaufeurspas” geeft geen toegevoegde waarde aan onze branche, het kost ons allen handel vol met geld. Zoals iemand eerder aangaf, als je maar een paar woorden Nederlands uit kunt spreken ( schrijven hoeft niet ) lukt het. Het geen garantie op goed personeel, is met een rijbewijs halen toch exact hetzelfde, hoeveel kneuzen gaan er wel niet de fout in terwijl ze hun rijbewijs hebben, is ook bij de chauffeurspas.
Overheid laat onze branche eens tot rust komen.

Cor Ad|12.01.12|10:46

Hallo waar hebben jullie het over???
NORMEN en WAARDEN,….WEL EENS VAN GEHOORD??????, dat krijg je namelijk mee van huis uit…..dat zijn namelijk omgangsvormen….chauffeurspas gaat alleen maar over goede omgangsvormen, meer niet.
Als dat nu eens aangepakt word…kan je deze hele discussie vergeten…

bert|19.01.12|12:03

ja de chauffeurs moeten beter opgeleid worden
want ze rijden vaak ergens en dan hebben ze totaal geen stratenkennis
dus vooral nieuwe chauffeurs beter laten leren
daar heeft een chauffeur alleen maar zelf voordeel vanen het moet natuurlijk ook wel in je zitten voor met mensen om te gaan
gr bert

henk|20.01.12|12:59

Vakdiploma is een goede zaak,in belang van veiligheid,welzijn ,gezondheid,
Zoals EHBO zou gewoon verplicht moeten worden,
Hulp en hulp aanbieden ,is in belang voor iedereen,zowel ook voor de samenleving.
Het is een Doel voor iedereen om Vakkennis in daar op te bouwen.

P.van der Heijden|24.01.12|10:32

Een goede taxichauffeur is een vakman ( vrouw ). Een vakman beschikt over vakdiploma’s, weet de weg in zijn stad, ook zonder Tom-Tom, spreekt minimaal goed Nederlands en Engels, is goed in sociale omgangsvormen, kortom, kent zijn verantwoordelijkheden als chauffeur in het personenvervoer. Wanneer kandidaten moeten voldoen aan eisen en examen moeten doen verhoogt dit het aanzien van het vak. Daar behoort dan wel een passende beloning bij, dat is aan de opdrachtgever bij een aanbesteding.

Ankie|26.01.12|16:20

Wij hebben jaren voor het UWV /GSD/ opgeleid met en zonder LWT. Kandidaten spraken gebroken ned, hadden geen enkel stratenkennis etc. Wij hebben er manden mee gewerkt en geprobeerd er iets in te krijgen,- maar meestal tevergeefs. Wat schetst onze verbazing dan als jij deze mensen geregeld als Taxiondernemer terugziet? Onbegrijpelijk, want de GSD en het UWV financeren nog steeds de aanschaf van de wagen en de bijbehorende papieren zijn dan weer een onderdeel van de een of ander lugubere VOF!?

mike.|30.01.12|17:41

Klopt,het is ingelooflijk dat uwv een auto met toebehoren en opleiding financieert.Dan zijn ze chauffeur,geen ondernemer.Dan word er een procuratiehouder gezocht en mag men ondernemertje spelen. Heel raar dat dit gewoon kan. Met papieren krijg je geen enkele lening voor een nieuwe taxi bij een bank als je ondernemernemerspapieren hebt en vakbekwaam ondernemer bent ! Gewoon allle opleidingen doen en je eigen toko opbouwen vanaf de grond.

René|13.02.12|01:48

laten ze is beginnen met de ondernemer
die moeten zelf de vakdiploma is halen en niet op een ander zijn diploma gaan rijden .auto.s en vergunningen kopelen aan elkaar. als je daar eens mee begint en dan is over de pas . als de ondernemer zijn best doet en dan willen die ook goed personeel en dan is de pas hele maal niet meer nodig. de ondernemers van nu kunnen maar rommelen en die moeten aangepakt worden meer controle van de ivw en belasting kan een steentje bij dragen

Daniel|22.02.12|16:31

Diploma voor taxi + chauffeurspas moet blijven!! Geen kans voor de wergever,om een potje van te maken om lagere moderne-slaven aan te schaffen,zonder chauffeurspas komen de snorders,aan hun trekken.De wergevers proberen toch de C.A.O,nog meer uit te hollen, het al is.Ik vind dat er geen genade moet bestaan voor de wergever,die krijgt immers al hulp van de regering,en nog is het niet genoeg!!

Ankie|22.02.12|17:57

Waar, ooh waar is de hulp van de regering ? Ik heb nog nooit iets mogen ontvangen, maar door de regering heb ik mijn complete ouderdomscenten met een handtekening verloren. Een vergunning koste een tijd geleden 50.000,= hfl en dan ineens zonder blikken en blozen 35,= hfl. De kleinonderneming blijft verder bloeden voor lage vervoersprijzen, hoge brandstofkosten en premies en de grote bedrijven zoals HTM, Connexxion etc. gaan ook verder met de subsidies vandoor. Opzet of toeval is hier de vraag

Rodney|22.02.12|19:26

@ Daniel: Ik begrijp uit jouw reactie dat je beter een andere werkgever kan gaan zoeken i.p.v alle taxi-ondernemers over 1 kam te scheren. En hulp van de regering? Ik als kleinondernemer niet hoor, alleen maar tegenwerking. Verplaats je eens in de positie van ondernemer en je zal begrijpen dat het allemaal niet even makkelijk is als het soms lijkt.

Wim01|24.02.12|16:41

Een groot voordeel van de chauffeurpas is, dat je de Nederlandse taal machtig moet zijn om examen te kunnen doen. Kennis moet hebben van de verkeersregels in Nederland en wat weet over de Hollandse Cultuur.Zonder chauffeurspas zal de passagiers vele talen over de grens moeten beheersen. Daarnaast komt het ook de verkeersveiligheid ten goede.

Rodney|24.02.12|17:03

Als je een rijbewijs hebt dan weet je ook de verkeersregels in NL, ik heb bij het bepalen van mijn pas niets over cultuur meegekregen, misschien zat ik in de verkeerde klas? In voornamelijk de grote steden hebben de passagiers nu ook al meerdere talen nodig om zichzelf te kunnen uitdrukken. Niveau van chauffeurspas is te laag en voegd echt niks toe aan de verkeersregels, taal, cultuur of veiligheid. Dus, of opleidingsniveau drastisch omhoog of afschaffen.

bert|24.02.12|23:26

hallo aan de mensen die hier reageren
ik ben nu 16 jaar taxichauffeur maar wie er spreek van een mickey mouse cursus
die moet zich maar eens in de auto komen zitten
en in heerlen en maastricht wordt ook gecontroleerd en meer als jullie denken
en de cursus zou inderdaad veel strenger moeten zijn.
helaas voor de mensen die het wel goed voor hebben
MAAR VEEL STRENGER ZOU BETER ZIJN
EN IK KEN HET WETEN BEN TAXICHAUFFEUR

studentchauffeur|19.06.12|15:40

Ik ben student en werk nu 3 jaar bij een studentchauffeur bedrijf, waar ik veel ervaring heb op kunnen doen. Ik dacht in de vakantie fijn bij een taxibedrijf vakantiewerk te doen. Door deze taxipas is het voor mij niet rendabel in de taxi te stappen.. Erg jammer

Mike.Rotterdam|21.06.12|11:44

Sorry student,maar taxichauffeur is geen baantje.Het is een vak en dat zou de overheid ook eens in moeten zien.

studentchauffeur|22.06.12|11:56

Ik denk dat ik toch erg competent ben vergeleken met de algemene taxichauffeur… Je gaat mij niet vertellen dat zo een cursus de zwakke schakels eruit haalt, laat staan dat de cursus chauffeurs verbetert! Het is een kwestie van ervaring en inzicht vind ik. En er moet niet gedaan worden alsof het zo een verschrikkelijk lastige baan is. Rotte appels zijn er altijd, ook met cursus. Het is gewoon geldklopperij, waar de taxiklant uiteindelijk voor betaalt.

Mike.Rotterdam|24.06.12|22:53

Dat de curcus niet veel voorstelt ben ik met je eens,daarom vind ik het goed dat er een aanvullende curcus nodig is voor de grote steden waar een TTO komt. Taxirijden moet weer als een vak gezien worden waar kwalitiet hoog in het vaandel staat.Voor de mensen die dit werk tijdelijk doen is het dan niet rendabel om in te investeren,maar gelijk word de branche wel gezuiverd van rotzooi.