Zembla, uitzending, taxibranche, aanbestedingen

Taxichauffeurs dupe van misstanden door aanbestedingen

VIDEO – Het televisieprogramma Zembla heeft vrijdagavond een uitzending gewijd aan de misstanden die de huidige aanbestedingsmethodiek veroorzaakt in de taxibranche. Doordat gemeenten en provincies vrijwel uitsluitend aanbesteden op de laagste prijs, worden taxibedrijven vaak gedwongen om op ieder dubbeltje te besparen. Taxichauffeurs, passagiers en de taxibedrijven zelf zijn hiervan vaak de dupe.

Bekijk hieronder de uitzending.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

33 reacties op “Taxichauffeurs dupe van misstanden door aanbestedingen”

Cor van Tuil|08.04.12|10:47

Zembla over misstanden TAXIBRANCHE door aanbestedingen.
Is het niet beter te stellen : Misstanden bij AANBESTEDINGEN waardoor veel taxibedrijven en passagiers in moeilijkheden komen. Nu komt de zwarte piet bij Taxibedrijven te liggen.Wie neemt het voor de goedwillende zeg maar kleinere bedrijven en passagiers op.
Aanbestedingen zijn op het lijf van multinationals geschreven waardoor er in der lande geen bedrijfje meer over zal blijven, is reeds gaande. Goedkopere en betere alternatieven genoeg.

Mike.Rotterdam|08.04.12|16:17

Struisvogel politiek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Exodus|09.04.12|13:29

Een slechte zaak,deze aanbestedingen,een moordslag voor de Taxi branch,we hebben een NMA,die alles zou moeten controleren!!!! geld en macht telt ook in Nederland!!! Laten alle bedrijven nu een een stabiel front vormen,dit gaat tenkoste van de menselijkheid, kwaliteit,er zijn wettelijke eisen voor dit vervoer en deze worden niet gecontroleerd,door de Verkeer en Waterstaat,meer controle hier op zou beter zijn,en hoge boetes,geen TX keurmerk geen vervoer!!!

Ksenia|11.04.12|13:22

DEZE aanbesteding gaat over de ruggen van het personeel dat voor een hongerloon werkt,
ER zou een landelijke staking moeten komen, voor 50% meer uurloon, daar je maar enkele uurtjes werkt ben je zeer veel tijd kwijt , en het FNV moet daar een staking voor uitroepen, ZZZP gaan er hoog uurloon eisen !

Duco Douwstra|12.04.12|10:06

Zembla zou het onderzoek om moeten draaien en eerst eens uitrekenen wat zo’n ritje zou moeten kosten, van 5 minuten naar de bridgeclub of de langere rit naar de manege. Stel dat ze dan uitkomen op € 20,– per rit en dan moet Zembla aan het taxibedrijf vragen wat die mogen schrijven, waarschijnlijk € 10,– Dus dat is een zeer ongezonde situatie. En dan kijken hoe deze uitmelkerij tot stand is gekomen. Als je gehandicapten extra zorg wil verlenen, dan moet je daar ook extra voor willen betalen..

Hans|12.04.12|10:44

Al jaren een keurmerk, een millieu vriendelijk gebouwd pand, 31 voertuigen (van de 35) voldoen aan euronorm 5 (oudste voertuig 4.5 jaar de nieuwste 6 mnd), 60% van het personeel volgt een MBO opleiding naast hun interne rijvaardigheidstrainig die ze met veel plezier volgen. Door hun behaalden wij het hoogste rapportcijfer van Nederland (8.1) in de RTG.
Geen wanklank van het personeel, SFT en/of de bonden, maar helaas heel weing werk meer over vanaf 2013.
Wij wensen de concurrent veel geluk.

Fred|12.04.12|11:00

aanbestedingen zijn de pest voor de eerlijke ondernemer, je moet namelijk niet goed zijn maar goedkoop, dit gaat ten kosten van het personeel en wagenpark,
in de vervoerswereld doe je jaren je werk goed en als beloning gaat de conculega die bijna kopje onder gaat voor een slechte prijs hetzelfde werk doen,en na een jaar gaat hij alsnog falliet en kan
dezelfde ondernemer de puin opruimen.
als alle vervoerders in nederland geen aanbestedingen meer zouden indienen is dit zo afgelopen.

Klaas|12.04.12|11:32

En de lachende derde zijn de gemeenten.

Gerard|12.04.12|11:58

In 1963 begonnen met groepsvervoer voor enkele gemeenten, na 30 jaar prima werk te hebben verricht aan de kant gezet. Niet eens dankjewel. Het gaat ook niet om de klant maar gewoon om de poen. Geen wonder dat bedrijven alles doen om nog aan de bak te blijven. Om dezelfde reden worden we opgezadeld met vanalle zaken die ons nog meer geld kosten, black box, printer enz. In sommige plaatsen wordt het al voelbaar, er soms geen taxi te krijgen. Fijn voor de klant die uiteindelijk het nakijken heeft.

Gerard|12.04.12|12:00

(1) De aanbestedingen zijn inderdaad de doodsteek voor veel kleine (goede/op de klant gerichte) bedrijven. Jaren geleden toen men begon met de aanbestedingen voorspelde ik aan de jurist van KNV dat er over een aantal jaren nog maar enkele grote bedrijven zouden overblijven. Het begint er al aardig op te lijken. Ook wij moesten terug van 18 voertuigen naar nu 10 en nu nog enkel als onderaannemer van mijn eigen werk. Er komt dus te weinig geld binnen om alles te verhappen. Hoe lang nog?

joep|12.04.12|12:04

.
Wanneer een taxibusje € 1,80 per kilometer kost, om een rendabel bedrijf te kunnen blijven runnen, en men wordt geacht om voor 0,77ct ex per kilometer te rijden, dan kom je dus per kilometer een euro tekort!.
Overheid neent uw verantwoordelijkheid!!
NU al kunnen de bedrijven die de aanbesteding hebben gewonnen het vervoer niet meer aan.
Dan komt straks Agis er ook nog bij……(haha)
Er is capaciteit genoeg..ze mogen me altijd bellen, maar wel op de klok, die is er niet voor niets!!..

Corrie|12.04.12|12:17

Stem rechts. De wet van vraag en aanbod. Dan krijg je dus dit soort toestanden.
Politiek links en vakbonden, kom eens in actie !!!

centraliste|12.04.12|12:38

als het nieuwe taxibedrijf het voor 6 miljoen minder kan gaan doen wil dat genoeg zeggen.

bert|12.04.12|13:23

ik ben zelf taxichauffeur
al meer dan 15 jaar ga met plezier maar als je er niks bij doet ga je kapot van de honger
dus nederlandse taxichauffeurs zet de auto eens een dag aan de kant
en laat de heren in den haag het eens doen
dan weten ze wat ze ons aandoen
gr bert

Jeroen|12.04.12|16:40

Jarenlang heeft frank van Boxtel lopen blazen bij de PZN, over hoe het beter en anders moest,dreigen met boetes als je als taxibedrijf te laat bij de klanten voorreed, leuk om hem nu als loopjongen van 4 “slimme” taxiondernemers te zien zwoegen, kom op Frank jij weet toch zo goed hoe het moet!

diana|12.04.12|18:22

AANBESTEDINGEN zijn funest voor de taxi branch, de kwaliteit rent achter uit en kleine bedrijfjes hebben geen enkele kans. Hier in de stad zie je dat 1 bedrijf alle aanbestedingen heeft zowel het wvg vervoer, als de regiotax, de treintaxi, valys vervoer en schoolvervoer zit bij 1 taxi bedrijf Dat bedrijf profiteert enorm van de regelingen die het UWV heeft. Er worden alleen maar contracten gegeven aan nieuw personeel bv voor 15 uur per week. Te weinig om van te leven te veel voor een baan erbij.

ed|12.04.12|23:12

Deze aanbestedingen zijn een farce.In mijn regio is het vervoer ook naar een andere goedkopere
onderneming gegaan.
Welke vervolgens is gaan werken met allerlei gesubsidieerder krachten uit de werkvoorziening,uwv etc etc.Het bedrag dat de gemeentes dus direct betaalden is inderdaad wel minder alleen graaide men dat nu via andere potten weer binnen.
Het vervoer is sinds de start wel wat verbeterd,echter maken na alle geharrewar beduidend minder clienten gebruik van dit vervoer.

Cor van Tuil|13.04.12|08:57

Er zijn velen, waaronder de overheid, die vinden dat de Taxitarieven te hoog zijn.
Als je dan leest dat Taxi bedrijven die aanbestedingen op Schiphol gewonnen hebben € 400.000 moeten
betalen en chauffeurs nog eens €3600 per maand aan Schiphol?, ja , wie betaald dat uiteindelijk, de passagier, juist ja.
En waar blijft de vrijheid van keuze voor de passagier?
Die heeft niets te kiezen.
Je kan vraagtekens zetten of we op deze manier goed bezig zijn.

eurootje|13.04.12|13:15

ik werk voor een goede baas, maar voor 1 of 2 ritjes naar de baas rijden om dan 1 of 2 regioritjes te rijden levert ons als chauffeur niets op. voor 10 euro bruto per uur komen om 1uurtje te rijden, daarna verplicht auto wassen, tanken en geld afstorten in eigen tijd.Totale tijd die we dan kwijt zijn is bijna 2uur Toch hoop ik dat we de regioritjes niet kwijtraken.Zo , nu ga ik een boterhammetje met jam eten.

Ron|15.04.12|13:38

Wij hebben ook de aanbesteding verloren van het ziekenvervoer, na 12 jaar het werk naar volle tevredenheid van klant en verzekering te hebben verricht. Veel geinvesteerd in keurmerk, opleidingen en wagenpark, en zie: de aanbesteding gaat weer op de grote hoop bij de grote jongens. Dacht dat kartelvorming niet meer mogelijk was??? Brussel let eens op!!!!

mulder|16.04.12|17:05

gaat t echt over miljoenen????dan kunnen ze eindelijk es normaal lonen gaan uitbetalen
er zijn mensen die wachten al vanaf januari op hun loon
zo kan ik ook inschrijven he….

gedupeerde uit Alkmaar|16.04.12|19:37

Op dit moment ontduiken bijna alle taxibedrijven in de buurt van Alkmaar, die zich bezighouden met straattaxi, de loonheffing en pensioenpremie, door chauffeurs op 50/ 50 basis te laten werken. tevens zijn ze verplicht elk kwartier wat ze stil staan te noteren als pauze. De werkgever betaalt alleen over de gewerkte uren de loonbelasting en pensioenpremie en ontvangt de helft van de omzet. De chauffeurs werken soms 12 uur en de werkgever betaald maar voor 5 uurtje pensioenpremie en loonbelasting.

Mike.Rotterdam|16.04.12|20:23

Overal waar werk word aanbesteed gaat men voor een zo laag mogelijke prijs inschrijven in de hoop dit binnen te halen. Wees eens met zijn allen reëel als je je inschrijft en ga nou eens een eerlijke prijs neerleggen met zijn allen. Verziek je de branche niet met weggooi prijzen en je klinkt een stuk geloofwaardiger,maar nee hoor,we moeten perse concurreren en het verzieken voor elkaar.

Mike.Rotterdam|16.04.12|20:24

Waar brandstof duurder word en overige kosten oplopen gaan we kijken waar men zoveel mogelijk kosten kan wegstrepen om een hongercontractje binnen te slepen. Dat is toch geen ondernemen meer,dat is je taxi ziel verkopen!

Ed Teunissen|19.04.12|13:43

Het gaat hier om onbehoorlijk beleid en coördinatie, van zowel de aanbesteder als het vervoersbedrijf, door o.a.: ontbreken van een logistieke visie en terugkoppeling tussen de aanbesteder en het vervoersbedrijf, het niet benutten van een referentiekader van eerder opgedane ervaringen in de wereld van aanbestedingen en het niet vergoeden van een bedrijfsongeval door de verzekeringmaatschappij, bij gebrek aan een het voeren van een verplicht keurmerk.

R. O.A.- Taxi- Adviesgroep / R.T.A.

arnold123|21.04.12|16:56

Ik ga er mee stoppen… ik hou het niet meer vol. Succes allemaal

piet middelweg|21.04.12|20:20

Pensioenpremie daar doe ik niet aan die word toch niet afgedragen want die fondsen gaan er toch maar mee gokken in het casino , nee ik zorg wel voor mezelf heb een contract op 50/50 basis , dit wil zeggen 1 ritje voor de baas en 1 ritje voor mezelf en maak dan ook wel 80 uur in de week en slaap zelfs in mun taxi , deze wereld is een pijpkaneel
iedereen zuigt eraan en pakt zijn deel !!!

karel|25.04.12|11:01

Problematieken komen ook veelvuldig voort uit vuil handelen door overheden. Leest niemand de krant? In Tilburg heeft de gemeente aanpassingen gedaan aan de hoeveelheid vervoer door passen intrekken (inkomensgrens). Dit heeft plaatsgevonden nadat aanbesteding al rond was. Ofwel minder vervoer dan vooraf beloofd in de aanbesteding, terwijl er al geinvesteerd was voor een groter volume. Dus niet te snel naar de bedrijven wijzen, zij zijn immers enkel uitvoerder tegen betaling door de gemeente.

Corrie|26.04.12|16:43

Beste Karel,
Laten we wel blijven wijzen naar de bedrijven die blijkbaar monopolist willen worden in taxi-land.

Ed Teunissen|26.04.12|17:29

Dan moet je mij een verklaring geven waarom Beemster Taxi Centrale, volgens de publicatie, haar chauffeurs en het pensioenfonds zolang op sleeptouw heeft kunnen houden, om aan haar financiële verplichtingen te voldoen?

En nog niet te spreken, hoe het mogelijk is zonder keurmerk aanbestedingen uit te voeren, met het risico dat de verzekering een bedrijfsongeval niets vergoed.

Jason|28.04.12|11:52

Beste Karel. De vervoerder had dan ook het bestek beter moeten lezen. Daar staan immers de bezuinigingsmaatregelen aangekondigd. Ook was het vervoer ten tijde van de aanbesteding aan het teruglopen. De hoofdaannemer maakt nu grotendeels gebruik van dezelfde onderaannemers als voorheen, dus men had de volumeterugval kunnen inschatten. Ik neem aan dat de directeur van Quattrotax (v boxtel) niet voor niets op non actief is gezet door de aandeelhouders van het bedrijf.

marc|06.05.12|17:10

Ja veel klagerij, maar waar kun je precies terecht met je klachten, graag bijvoorbeeld een emailadres van de gemeenteambetnaar die de aanbesteding heeft gedaan?

Jason|18.05.12|22:04

Geloof het of niet, maar de aanbesteding is gedaan door Frank van Boxtel himself. Na de gunning heeft hij ontslag genomen bij de gemeente en is in dienst getreden bij Quattrotax. Top toch. :)))

Taxichauffeurs dupe van misstanden door aanbestedingen | TaxiPro
Zembla, uitzending, taxibranche, aanbestedingen

Taxichauffeurs dupe van misstanden door aanbestedingen

VIDEO – Het televisieprogramma Zembla heeft vrijdagavond een uitzending gewijd aan de misstanden die de huidige aanbestedingsmethodiek veroorzaakt in de taxibranche. Doordat gemeenten en provincies vrijwel uitsluitend aanbesteden op de laagste prijs, worden taxibedrijven vaak gedwongen om op ieder dubbeltje te besparen. Taxichauffeurs, passagiers en de taxibedrijven zelf zijn hiervan vaak de dupe.

Bekijk hieronder de uitzending.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

33 reacties op “Taxichauffeurs dupe van misstanden door aanbestedingen”

Cor van Tuil|08.04.12|10:47

Zembla over misstanden TAXIBRANCHE door aanbestedingen.
Is het niet beter te stellen : Misstanden bij AANBESTEDINGEN waardoor veel taxibedrijven en passagiers in moeilijkheden komen. Nu komt de zwarte piet bij Taxibedrijven te liggen.Wie neemt het voor de goedwillende zeg maar kleinere bedrijven en passagiers op.
Aanbestedingen zijn op het lijf van multinationals geschreven waardoor er in der lande geen bedrijfje meer over zal blijven, is reeds gaande. Goedkopere en betere alternatieven genoeg.

Mike.Rotterdam|08.04.12|16:17

Struisvogel politiek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Exodus|09.04.12|13:29

Een slechte zaak,deze aanbestedingen,een moordslag voor de Taxi branch,we hebben een NMA,die alles zou moeten controleren!!!! geld en macht telt ook in Nederland!!! Laten alle bedrijven nu een een stabiel front vormen,dit gaat tenkoste van de menselijkheid, kwaliteit,er zijn wettelijke eisen voor dit vervoer en deze worden niet gecontroleerd,door de Verkeer en Waterstaat,meer controle hier op zou beter zijn,en hoge boetes,geen TX keurmerk geen vervoer!!!

Ksenia|11.04.12|13:22

DEZE aanbesteding gaat over de ruggen van het personeel dat voor een hongerloon werkt,
ER zou een landelijke staking moeten komen, voor 50% meer uurloon, daar je maar enkele uurtjes werkt ben je zeer veel tijd kwijt , en het FNV moet daar een staking voor uitroepen, ZZZP gaan er hoog uurloon eisen !

Duco Douwstra|12.04.12|10:06

Zembla zou het onderzoek om moeten draaien en eerst eens uitrekenen wat zo’n ritje zou moeten kosten, van 5 minuten naar de bridgeclub of de langere rit naar de manege. Stel dat ze dan uitkomen op € 20,– per rit en dan moet Zembla aan het taxibedrijf vragen wat die mogen schrijven, waarschijnlijk € 10,– Dus dat is een zeer ongezonde situatie. En dan kijken hoe deze uitmelkerij tot stand is gekomen. Als je gehandicapten extra zorg wil verlenen, dan moet je daar ook extra voor willen betalen..

Hans|12.04.12|10:44

Al jaren een keurmerk, een millieu vriendelijk gebouwd pand, 31 voertuigen (van de 35) voldoen aan euronorm 5 (oudste voertuig 4.5 jaar de nieuwste 6 mnd), 60% van het personeel volgt een MBO opleiding naast hun interne rijvaardigheidstrainig die ze met veel plezier volgen. Door hun behaalden wij het hoogste rapportcijfer van Nederland (8.1) in de RTG.
Geen wanklank van het personeel, SFT en/of de bonden, maar helaas heel weing werk meer over vanaf 2013.
Wij wensen de concurrent veel geluk.

Fred|12.04.12|11:00

aanbestedingen zijn de pest voor de eerlijke ondernemer, je moet namelijk niet goed zijn maar goedkoop, dit gaat ten kosten van het personeel en wagenpark,
in de vervoerswereld doe je jaren je werk goed en als beloning gaat de conculega die bijna kopje onder gaat voor een slechte prijs hetzelfde werk doen,en na een jaar gaat hij alsnog falliet en kan
dezelfde ondernemer de puin opruimen.
als alle vervoerders in nederland geen aanbestedingen meer zouden indienen is dit zo afgelopen.

Klaas|12.04.12|11:32

En de lachende derde zijn de gemeenten.

Gerard|12.04.12|11:58

In 1963 begonnen met groepsvervoer voor enkele gemeenten, na 30 jaar prima werk te hebben verricht aan de kant gezet. Niet eens dankjewel. Het gaat ook niet om de klant maar gewoon om de poen. Geen wonder dat bedrijven alles doen om nog aan de bak te blijven. Om dezelfde reden worden we opgezadeld met vanalle zaken die ons nog meer geld kosten, black box, printer enz. In sommige plaatsen wordt het al voelbaar, er soms geen taxi te krijgen. Fijn voor de klant die uiteindelijk het nakijken heeft.

Gerard|12.04.12|12:00

(1) De aanbestedingen zijn inderdaad de doodsteek voor veel kleine (goede/op de klant gerichte) bedrijven. Jaren geleden toen men begon met de aanbestedingen voorspelde ik aan de jurist van KNV dat er over een aantal jaren nog maar enkele grote bedrijven zouden overblijven. Het begint er al aardig op te lijken. Ook wij moesten terug van 18 voertuigen naar nu 10 en nu nog enkel als onderaannemer van mijn eigen werk. Er komt dus te weinig geld binnen om alles te verhappen. Hoe lang nog?

joep|12.04.12|12:04

.
Wanneer een taxibusje € 1,80 per kilometer kost, om een rendabel bedrijf te kunnen blijven runnen, en men wordt geacht om voor 0,77ct ex per kilometer te rijden, dan kom je dus per kilometer een euro tekort!.
Overheid neent uw verantwoordelijkheid!!
NU al kunnen de bedrijven die de aanbesteding hebben gewonnen het vervoer niet meer aan.
Dan komt straks Agis er ook nog bij……(haha)
Er is capaciteit genoeg..ze mogen me altijd bellen, maar wel op de klok, die is er niet voor niets!!..

Corrie|12.04.12|12:17

Stem rechts. De wet van vraag en aanbod. Dan krijg je dus dit soort toestanden.
Politiek links en vakbonden, kom eens in actie !!!

centraliste|12.04.12|12:38

als het nieuwe taxibedrijf het voor 6 miljoen minder kan gaan doen wil dat genoeg zeggen.

bert|12.04.12|13:23

ik ben zelf taxichauffeur
al meer dan 15 jaar ga met plezier maar als je er niks bij doet ga je kapot van de honger
dus nederlandse taxichauffeurs zet de auto eens een dag aan de kant
en laat de heren in den haag het eens doen
dan weten ze wat ze ons aandoen
gr bert

Jeroen|12.04.12|16:40

Jarenlang heeft frank van Boxtel lopen blazen bij de PZN, over hoe het beter en anders moest,dreigen met boetes als je als taxibedrijf te laat bij de klanten voorreed, leuk om hem nu als loopjongen van 4 “slimme” taxiondernemers te zien zwoegen, kom op Frank jij weet toch zo goed hoe het moet!

diana|12.04.12|18:22

AANBESTEDINGEN zijn funest voor de taxi branch, de kwaliteit rent achter uit en kleine bedrijfjes hebben geen enkele kans. Hier in de stad zie je dat 1 bedrijf alle aanbestedingen heeft zowel het wvg vervoer, als de regiotax, de treintaxi, valys vervoer en schoolvervoer zit bij 1 taxi bedrijf Dat bedrijf profiteert enorm van de regelingen die het UWV heeft. Er worden alleen maar contracten gegeven aan nieuw personeel bv voor 15 uur per week. Te weinig om van te leven te veel voor een baan erbij.

ed|12.04.12|23:12

Deze aanbestedingen zijn een farce.In mijn regio is het vervoer ook naar een andere goedkopere
onderneming gegaan.
Welke vervolgens is gaan werken met allerlei gesubsidieerder krachten uit de werkvoorziening,uwv etc etc.Het bedrag dat de gemeentes dus direct betaalden is inderdaad wel minder alleen graaide men dat nu via andere potten weer binnen.
Het vervoer is sinds de start wel wat verbeterd,echter maken na alle geharrewar beduidend minder clienten gebruik van dit vervoer.

Cor van Tuil|13.04.12|08:57

Er zijn velen, waaronder de overheid, die vinden dat de Taxitarieven te hoog zijn.
Als je dan leest dat Taxi bedrijven die aanbestedingen op Schiphol gewonnen hebben € 400.000 moeten
betalen en chauffeurs nog eens €3600 per maand aan Schiphol?, ja , wie betaald dat uiteindelijk, de passagier, juist ja.
En waar blijft de vrijheid van keuze voor de passagier?
Die heeft niets te kiezen.
Je kan vraagtekens zetten of we op deze manier goed bezig zijn.

eurootje|13.04.12|13:15

ik werk voor een goede baas, maar voor 1 of 2 ritjes naar de baas rijden om dan 1 of 2 regioritjes te rijden levert ons als chauffeur niets op. voor 10 euro bruto per uur komen om 1uurtje te rijden, daarna verplicht auto wassen, tanken en geld afstorten in eigen tijd.Totale tijd die we dan kwijt zijn is bijna 2uur Toch hoop ik dat we de regioritjes niet kwijtraken.Zo , nu ga ik een boterhammetje met jam eten.

Ron|15.04.12|13:38

Wij hebben ook de aanbesteding verloren van het ziekenvervoer, na 12 jaar het werk naar volle tevredenheid van klant en verzekering te hebben verricht. Veel geinvesteerd in keurmerk, opleidingen en wagenpark, en zie: de aanbesteding gaat weer op de grote hoop bij de grote jongens. Dacht dat kartelvorming niet meer mogelijk was??? Brussel let eens op!!!!

mulder|16.04.12|17:05

gaat t echt over miljoenen????dan kunnen ze eindelijk es normaal lonen gaan uitbetalen
er zijn mensen die wachten al vanaf januari op hun loon
zo kan ik ook inschrijven he….

gedupeerde uit Alkmaar|16.04.12|19:37

Op dit moment ontduiken bijna alle taxibedrijven in de buurt van Alkmaar, die zich bezighouden met straattaxi, de loonheffing en pensioenpremie, door chauffeurs op 50/ 50 basis te laten werken. tevens zijn ze verplicht elk kwartier wat ze stil staan te noteren als pauze. De werkgever betaalt alleen over de gewerkte uren de loonbelasting en pensioenpremie en ontvangt de helft van de omzet. De chauffeurs werken soms 12 uur en de werkgever betaald maar voor 5 uurtje pensioenpremie en loonbelasting.

Mike.Rotterdam|16.04.12|20:23

Overal waar werk word aanbesteed gaat men voor een zo laag mogelijke prijs inschrijven in de hoop dit binnen te halen. Wees eens met zijn allen reëel als je je inschrijft en ga nou eens een eerlijke prijs neerleggen met zijn allen. Verziek je de branche niet met weggooi prijzen en je klinkt een stuk geloofwaardiger,maar nee hoor,we moeten perse concurreren en het verzieken voor elkaar.

Mike.Rotterdam|16.04.12|20:24

Waar brandstof duurder word en overige kosten oplopen gaan we kijken waar men zoveel mogelijk kosten kan wegstrepen om een hongercontractje binnen te slepen. Dat is toch geen ondernemen meer,dat is je taxi ziel verkopen!

Ed Teunissen|19.04.12|13:43

Het gaat hier om onbehoorlijk beleid en coördinatie, van zowel de aanbesteder als het vervoersbedrijf, door o.a.: ontbreken van een logistieke visie en terugkoppeling tussen de aanbesteder en het vervoersbedrijf, het niet benutten van een referentiekader van eerder opgedane ervaringen in de wereld van aanbestedingen en het niet vergoeden van een bedrijfsongeval door de verzekeringmaatschappij, bij gebrek aan een het voeren van een verplicht keurmerk.

R. O.A.- Taxi- Adviesgroep / R.T.A.

arnold123|21.04.12|16:56

Ik ga er mee stoppen… ik hou het niet meer vol. Succes allemaal

piet middelweg|21.04.12|20:20

Pensioenpremie daar doe ik niet aan die word toch niet afgedragen want die fondsen gaan er toch maar mee gokken in het casino , nee ik zorg wel voor mezelf heb een contract op 50/50 basis , dit wil zeggen 1 ritje voor de baas en 1 ritje voor mezelf en maak dan ook wel 80 uur in de week en slaap zelfs in mun taxi , deze wereld is een pijpkaneel
iedereen zuigt eraan en pakt zijn deel !!!

karel|25.04.12|11:01

Problematieken komen ook veelvuldig voort uit vuil handelen door overheden. Leest niemand de krant? In Tilburg heeft de gemeente aanpassingen gedaan aan de hoeveelheid vervoer door passen intrekken (inkomensgrens). Dit heeft plaatsgevonden nadat aanbesteding al rond was. Ofwel minder vervoer dan vooraf beloofd in de aanbesteding, terwijl er al geinvesteerd was voor een groter volume. Dus niet te snel naar de bedrijven wijzen, zij zijn immers enkel uitvoerder tegen betaling door de gemeente.

Corrie|26.04.12|16:43

Beste Karel,
Laten we wel blijven wijzen naar de bedrijven die blijkbaar monopolist willen worden in taxi-land.

Ed Teunissen|26.04.12|17:29

Dan moet je mij een verklaring geven waarom Beemster Taxi Centrale, volgens de publicatie, haar chauffeurs en het pensioenfonds zolang op sleeptouw heeft kunnen houden, om aan haar financiële verplichtingen te voldoen?

En nog niet te spreken, hoe het mogelijk is zonder keurmerk aanbestedingen uit te voeren, met het risico dat de verzekering een bedrijfsongeval niets vergoed.

Jason|28.04.12|11:52

Beste Karel. De vervoerder had dan ook het bestek beter moeten lezen. Daar staan immers de bezuinigingsmaatregelen aangekondigd. Ook was het vervoer ten tijde van de aanbesteding aan het teruglopen. De hoofdaannemer maakt nu grotendeels gebruik van dezelfde onderaannemers als voorheen, dus men had de volumeterugval kunnen inschatten. Ik neem aan dat de directeur van Quattrotax (v boxtel) niet voor niets op non actief is gezet door de aandeelhouders van het bedrijf.

marc|06.05.12|17:10

Ja veel klagerij, maar waar kun je precies terecht met je klachten, graag bijvoorbeeld een emailadres van de gemeenteambetnaar die de aanbesteding heeft gedaan?

Jason|18.05.12|22:04

Geloof het of niet, maar de aanbesteding is gedaan door Frank van Boxtel himself. Na de gunning heeft hij ontslag genomen bij de gemeente en is in dienst getreden bij Quattrotax. Top toch. :)))