Remko Mast van FNV Bondgenoten: taxi is droevig dossier

Bij FNV Bondgenoten worden de mouwen opgestroopt en niet alleen omdat het tropisch weer is. In de binnentuin van het hoofdkantoor in Utrecht, waar de shagrokers onder de vakbondsmensen aan hun trekken komen, wordt het interview met Remko Mast een enkele keer beleefd onderbroken. In de flarden gesprek die je dan opvangt, weerklinkt sociale strijdlust: “Tijd voor actie dan.” Terug aan tafel zegt de man die met KNV onderhandelt voor een nieuwe cao: “Taxi is een droevig dossier.”

“Van dagloners wil ik nog net niet spreken,” zegt Mast terwijl hij zijn sigaar aansteekt. “Maar het gaat langzaam aan wel die kant uit. Elke dag word ik gebeld door taxichauffeurs met treurige verhalen. Veel nul-uren-contracten of van tien uur per week, maar wel de volle veertig aan de bak. 80% hoort pas ’s avonds laat of en wanneer ze die week moeten rijden. Veel werknemers zijn onzeker, ze hebben nauwelijks een sociaal leven.”

Aanbesteding

“Het komt allemaal door de manier van aanbesteden. Alles draait om het laagste tarief, soms is dat onder de kostprijs. Aanbestedingen worden verloren op soms een half procent. Dan win je als je als ondernemer op 24 euro gaat zitten. Voorheen was dat dertig. 20% prijsdaling in tien jaar tijd en daar komt de inflatie nog bij.

De chauffeur is de voornaamste bezuinigingspost. Wat blijft er voor hem over? Een beetje schilder in Nederland kost tegenwoordig veertig euro. Bij gunningen in de taxibranche draait alles om de laagste prijs. Het busje en de benzine krijg je er als gemeente zo’n beetje gratis bij.”

Trucjes

“Om het hoofd boven water te houden bedenken taxi-ondernemers telkens meer trucjes. Hun vrouwen of andere familieleden beginnen dan een reintegratiebedrijfje en harken per omscholing 7.000 euro binnen. Gaat de aanbesteding naar hen dan treden wethouders vaak naar buiten met een mooi verhaal over werkgelegenheid: 25 werklozen aan een baan als taxichauffeur geholpen.

Wat de lokale politici er niet bij vertellen is dat er evenzoveel gekwalificeerde chauffeurs de laan zijn uitgestuurd. Die zwermen uit naar een volgend bedrijf dat een aanbesteding wint en beginnen dan weer met een mager contract of houden op met hun beroep.”

Bedrijfsrisico afgewenteld op werknemer

“Er zijn taxiondernemers die al hun werknemers in de onderste loontrede hebben. En wat moet je als ervaren rot in het vak? Naar de schoonmaakbranche? Daar is het niet veel beter. Ik mag het waarschijnlijk niet zeggen; in wezen is er niet zo heel veel verkeerd met prikkels op prijs en kwaliteit, maar met de huidige manier van aanbesteden in de taxibranche wordt het ondernemersrisico volledig afgewenteld op werknemers.

Wel tweehonderd taxi-ondernemingen zijn keurige bedrijven – vaak familiebedrijven, generatie op generatie met veel zorg opgebouwd – maar de boefjes zijn in opkomst en die trekken de branche omlaag. Weigeren overuren uit te betalen of rekenen enkel ‘draaiende wielen.’ Vragen van werknemers worden steevast genegeerd. Beproefde methode: twee keer zeggen daar hebben we het over drie maanden wel over. Haalt een werknemer het tegen die tijd nog een keer in zijn hoofd daarover te informeren dan is zijn halfjaarcontract wel voorbij.”

Excessen

“Wat ik zie en hoor zijn de excessen. Intimidatie komt ook voor zegt Mast. “Wil je zondagnacht niet werken? Geen contractverlenging!” Het afgelopen half jaar zijn er door AxiTaxi tussen de drie- en vierhonderd emails bekeken en zo’n 150 individuele gesprekken gevoerd met werknemers.

Van claims wordt soms afgezien. Wie gaat procederen komt te zitten met verstoorde arbeidsverhoudingen. Het maakt ondernemers ook lui. Afdelingen P&O zijn wegbezuinigd. Werknemers krijgen geen normale begeleiding meer of een kans om te leren.”

Gemeenten komen niet opdagen

“Het beeld dat wij hebben is wat de regering nu zelf ook onder ogen moet gaan zien: de flexmarkt is te veel doorgeschoten. Dat en irrationele prijzen bij aanbestedingen, daaraan gaan bedrijven in de taximarkt kapot.”

“Vanuit Den Haag gaat dan wel jaarlijks 800 tot 900 miljoen euro subsidies naar gemeenten om het leerlingenvervoer te verzorgen, maar wat denk je wanneer KNV, vakbonden en gebruikersorganisaties daarover een overleg organiseert? Zelfs na aandringen van de minister of een hoge ambtenaar komt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten gewoon niet opdagen.”   

Uitgangspunten CAO

FNV Bondgenoten heeft een aantal uitgangspunten voor de nieuwe CAO taxi: 100% overgang van het personeel bij een nieuw vervoercontract. Een chauffeur moet voltijd minstens 2000 euro bruto verdienen, met minder loontredes. Strengere regels bij aanbestedingen en bedrijven die de collectieve arbeidsovereenkomst niet naleven uit de sector. Uit de CAO moet het artikel van onthouding van een trede bij drie bekeuringen.

Mast moet er weer vandoor op zijn zwarte bakkersfiets en vat zijn visie nog een keer samen: “Zonder nette regelingen en controle daarop creëer je monsters. Nu wordt elk trucje in de taxibranche beloont. Ik zie de condities voor taxichauffeurs afkalven, ieder jaar weer.” 

Arne Biesma 

 

Auteur: Redactie

9 reacties op “Remko Mast van FNV Bondgenoten: taxi is droevig dossier”

John Janos|20.06.13|10:36

Nou ik heb dhr. Mast ook van een andere kant gezien en vond ik zijn performance byzonder onder de maat. Of het kwam doordat er directie bij die meeting aanwezig was of hij had zijn dag niet, maar ik vond dat er bar weinig uit de koker van de fnv kwam tijdens die meeting.

“Hit the road caddies”

Ada Hollandia|20.06.13|11:18

De heer Mast had dan misschien zijn dag niet, maar het is wel de waarheid!!
Het is zèèr droevig gesteld in de taxibranche!
En het wordt dringend tijd om daar hèèl snel met z’n allen daar verandering in te brengen!

Jaco van Dulken|20.06.13|11:20

Hallo FNV,

Waar waren jullie in 1999 en 2000 toen het PAARSE kabinet de huidige taxiwet als een hamerstuk er door joegen om dat het nu toch wel heel erg lang had geduurd met het hervormen van het taxibeleid. We weten inmiddels dat dit verre van succesvol is geweest. Jammer

Richard Seijger|20.06.13|13:33

Jammer dat de boefjes niet gewoon door Remco, met naam en toenaam genoemd worden, we weten toch allemaal wie dat zijn?
Zo lang UWV en de Gemeentelijke Sociale diensten, zelf commercieel bezig moeten zijn en aantallen moeten halen, komt er geen verandering in. Niemand zal zijn/haar werkgever de wacht aan zeggen omdat iedereen direct gekort zal worden op zijn toch al schamele uitkering. De werkgevers weten dit en maken hier schaamteloos misbruik van
Als je zelf niets veranderd, gebeurd er niets.

Een taxi|20.06.13|21:06

De draaimolen die aanbesteden heet is stuk aan het gaan, hoop ik. Het geschuif van personeel is van de zotte. Geen enkel bedrijf kan meer iets fatsoenlijks opbouwen en is overgeleverd aan de waan van de politiek. Dhr. Mast heeft idd een punt wat betreft het personeel. Goede gemotiveerde krachten worden aan de kant geschoven voor halve ongemotiveerde, maar gesubsidieerde, krachten. Gevolg : Koppijn bij de centralist, misstanden, enz. enz.

Duco Douwstra|24.06.13|13:28

FNV Bondgenoten is zelf een droevig dossier. Het enige wat Remco Mast al jarenlang doet,is ondernemers uitmaken voor boeven,en werknemers voor heilige boontjes. Maar weet goed Remco er zijn veel meer slechte en onbetrouwbare werknemers dan onbetrouwbare werkgevers. Afgelopen donderdag op het Taxicongres in ‘s-Hertogenbosch, bleek dat 95% van de 350 chauffeurs het enorm naar zijn zin heeft. Natuurlijk zou het mooi zijn als 100% van alle werkgevers eerlijk zijn, zelfs als ze bestolen worden.

Hans Vogels|25.06.13|15:45

@ Duco Douwstra – U bent zeker werkgever? U zou de lijsten met klachten die ontvangen worden van ONTEVREDEN en DOOR WERKGEVERS bestolen chauffeurs eens moeten zien!! 95% van de chauffeurs tevreden?? ONZIN! Het merendeel van de chauffeurs is zwaar ongelukkig met hoe het er aan toe gaat in de branche en het percentage stijgt met de dag. Reden dat ze niet klagen is de angst om geen contractverlenging te krijgen en straks thuis te zitten met een ww-tje dat gebaseerd is op vrijwel niets

Martax Taxi|27.06.13|11:13

Door aanbestedingen te doen wordt er alleen nog geconcureerd op prijs.

Waar is de tijd dat je met een nette chauffeur een nette auto en degelijke service je kost kon verdienen als taxiondernemer?
Als ik nu kijk naar de bedrijven die de gemeentecontracten hebben gekregen is de service ver onder de maat(eigen ervaring). Enkele ervaren chauffeurs uitgezonderd. Als kleine taxiondernemer moet je wel bezuinigen anders trek je het niet.
Weg met de aanbestedingen en concureren op kwaliteit!

Welkom1963|30.06.13|08:33

Of een gedwongen bijstandsuitkering ontvanger aan de slag sturen als taxichauffeur die je kind slaat in de bus, dit soort taferelen gebeuren er, schande!