regiotaxi, gelderland, groengas

Opnieuw gesteggel over aanbesteding Regiotaxi Gelderland

Een aantal Gelderse taxibedrijven overweegt een kort geding tegen de provincie Gelderland aan te spannen. Ze willen dat de provincie het Regiotaxi-contract met vervoerder Willemsen de Koning verbreekt wegens ‘wanprestatie’. WDK komt de beloofde percentages ritten met lagevloerbussen en het aantal ritten op groengas niet na. Terwijl dat wel belangrijke criteria waren waarop het bedrijf de aanbesteding had gewonnen. Maar volgens de provincie scoort WDK nog altijd fors hoger dan waarmee de concurrentie had ingeschreven.

De provincie bevestigt dat Willemsen de Koning minder ritten met een lagevloer bus rijdt dan volgens de offerte. WDK had 100% beloofd en rijdt op dit moment ongeveer 75% met de voertuigen.

Scootmobielen

“Dat komt omdat de voertuigen voldoen aan de bestekeisen. Maar achteraf bleek dat ze niet gebruikt kunnen worden voor grote rolstoelers of scootmobielen. Het contract ontbinden vinden we echter niet nodig, want WDK scoort nog altijd substantieel hoger dan waarmee de concurrentie had ingeschreven. Daardoor zou er geen andere uitkomst van de aanbesteding komen”, laat de woordvoerder weten.

“Onze advocaat heeft via een wob-verzoek ontdekt dat er in de voorgaande maanden het best presterende perceel maximaal 70% van de ritten met lagevloer bussen wordt gereden”, zegt Bernd Verbeek van Citax uit Tiel namens de protesterende taxibedrijven. Dat zijn Personenvervoer Vijfstromenland (waar Citax onderdeel van uitmaakt), TC Raalte, Correct Monnereau en Regiotaxi De Vallei.

Contract ontbinden

De provincie Gelderland heeft hem deze week per brief laten weten dat ze op dit moment geen reden ziet om het contract met WDK te ontbinden. Verbeek: “Hun advocaat zegt dat zij wel het recht, maar niet de plicht hebben om dat te doen. Maar op die manier kan je toch niet met de vervoerssector omgaan? Want als je een aanbesteding wint op beloftes die je niet na hoeft te komen, dan is het hek van de dam.”

De taxibedrijven hadden na gunning al meteen bezwaar gemaakt tegen het realiteitsgehalte van de aanbieding van WDK. “We hadden een pilot gedaan. Het was gewoon onmogelijk om zo’n hoog percentage te halen. Er pasten niet eens grote rolstoelen en scootmobielen in. Daar kwamen ze later na gunning met een test ook achter, toen is het percentage ritten met lagevloer bussen verlaagd tot 91,5%. Wat ze nu ook nog lang niet halen. Onze inschrijving was veel realistischer. Maar daardoor hebben we wel verloren.”

Gunning

De rechter heeft deze bezwaren ongegrond verklaard. De provincie Gelderland bestrijdt bovendien dat de taxibedrijven de gunning hierdoor hebben verloren: “Willemsen de Koning scoorde niet alleen beter op de inzet van lagevloer bussen, maar ook op de meeste andere criteria, waaronder communicatie en klachtenafhandeling”, zegt de woordvoerder.

Omdat er geen scootmobielen in de lagevloer bussen passen, moet WDK ook gebruik maken van reguliere rolstoelbussen met een lift. “Daarbij worden natuurlijk ook andere ritten gecombineerd, anders is het zeer verlieslatend. Dat doet WDK dus ook. Maar daardoor haalt hij niet de beloofde percentages”, legt Verbeek uit.

Kwaliteit

De provincie Gelderland gaat in het eerste kwartaal van 2014 de prestaties van WDK te evalueren. “Daarbij hebben we afspraken gemaakt over het nakomen van de beloofde kwaliteit. Er zullen boetes opgelegd worden voor zaken die niet nagekomen worden”, zegt de woordvoerder van de provincie Gelderland. Maar hij wil benadrukken dat de provincie verder wel tevreden is over de geleverde prestaties.

“Op het gebied van duurzaamheid gaat het erg goed. En op het gebied van toegankelijkheid is de score ook erg hoog. We weten dat 100% niet gehaald kan worden omdat de voertuigen niet voor alle ritten geschikt zijn, terwijl ze wel aan de bestekeisen voldoen. Dat meegerekend is de huidige score van 75% prima.”

240 voertuigen

Maar Verbeek wil dat de provincie het contract gewoon beëindigt. “Al snap ik wel dat ze dat niet doen, want er is maar één vervoerder voor het grootste deel van de provincie. Het gaat om 240 voertuigen en zo’n 300 chauffeurs. Die laten ze niet zomaar stoppen, dat is too big too fail.”

Verder zou WDK volgens zijn offerte minimaal 99% van de ritten op groengas uitvoeren. “Die cijfers willen ze ons niet eens geven. Maar onze inschatting is dat dat percentage lang niet gehaald wordt. Want in de eerste maanden waren een hoop tanklocaties nog niet eens operationeel. Ook dat hadden wij in ons bezwaar al gezegd, maar de rechter gaf ons toen helaas geen gelijk. Maar nu blijkt dat de gemaakte beloftes inderdaad niet realistisch waren.”

Groengas

Ook de provincie bevestigt dat er in het begin niet altijd de beloofde percentages gehaald werden. Maar daar kon de vervoerder zelf weinig aan doen. Vanwege de nachtvorst liep de aanleg van de tankstations vertraging op. Inmiddels is dat probleem opgelost. “En we gaan geen contract verbreken voor een tijdelijk probleem waar WDK zelf niets aan kan doen”, vindt de provincie. “In het voorjaar van 2014 evalueren we het gebruik van groengas. Als blijkt dat niet aan de afspraken is voldaan zullen malussen worden opgelegd.”

Toch vinden de regionale taxibedrijven het erg zuur dat de provincie de huidige vervoerder toestaat om de beloftes niet helemaal na te komen. Verbeek: “Onze tarieven waren ongeveer gelijk. En dat maakt het extra zuur dat de provincie Gelderland geen actie onderneemt.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.