kind, taxi, leerlingenvervoer, taxichauffeur

Zware crisis in taxibranche, loonsom 9,5 procent lager

Het is zwaar crisis in de taxibranche. De Rabobank verwacht dit jaar 2 procent krimp, maar de werkelijkheid blijkt veel erger. De totale loonsom van taxibedrijven in Nederland is vorig jaar met maar liefst 9,5 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van Sociaal Fonds Taxi. Dit jaar verwacht de taxibranche opnieuw zo’n zware krimp. “Het is kommer en kwel. De omzetten staan zwaar onder druk, omdat de overheid maar blijft bezuinigen op het zorgvervoer”, zegt Hubert Andela van brancheorganisatie KNV Taxi.

Het contractvervoer binnen de taxibranche (wmo, awbz, leerlingenvervoer, etc) wordt voor het grootste deel uitgevoerd door loondienstchauffeurs. Maar dat beroep staat zwaar onder druk door de forse krimp.

Aanbestedingen

“Taxibedrijven zijn noodgedwongen flexibel”, legt Andela uit. “Je weet als onderneming door het systeem van aanbestedingen nooit zeker of je je werk over een paar jaar nog wel hebt. Daarnaast dwingen gemeenten je bij het verkrijgen van een nieuwe vervoersopdracht je om mensen die een uitkering hebben op te leiden en in dienst te nemen. Social return heet dat verbloemd.”

En boven alles geldt dat gemeenten de allerlaagste prijs willen. “Je moet dus wel met flexibele contracten werken. Nu de omzetten teruglopen, zie je dat meteen in het teruglopen van de loonsom. Er zijn duizenden taxichauffeurs minder nodig. Dat zorgt er ook voor dat taxibedrijven nog maar zelden een vast contract kunnen geven.”

Loonschaal

Naast de bezuinigingen op het contractvervoer, waardoor minder ritten uitgevoerd hoeven te worden, kan het ook zijn dat de loonsom daalt omdat chauffeurs gemiddeld lager ingeschaald worden. Ervaren taxichauffeurs zijn te duur geworden voor de huidige tarieven waarmee taxibedrijven inschrijven op aanbestedingen. Zij worden vervangen door goedkope onervaren chauffeurs, soms zelfs met hulp van UWV-subsidies.

De omzet-verwachting van Rabobank gaat over de hele taxibranche, dus ook straattaxivervoer. Sociaal Fonds Taxi heeft vooral cijfers over het contractvervoer, omdat straattaxivervoer meestal door zzp’ers wordt uitgevoerd.

Taxibranche

“Het zou best kunnen dat de straattaximarkt zich voorzichtig aan het herstellen is. Maar over het eerste kwartaal hoor ik ondernemers in de grote steden spreken over een daling als gevolg van het mooie weer”, zegt Andela. “Maar 80% van de taxibranche bestaat uit contractvervoer. En daar is nu zo’n forse krimp, dus ik kan me niet voorstellen dat de cijfers van de Rabobank uitkomen. De werkelijkheid zal dus helaas veel erger zijn is mijn verwachting. Veel taxibedrijven staat het water tot aan de lippen.”

De loonsom van taxibedrijven in het contractvervoer is één op één te koppelen aan hun omzet. Het zou kunnen dat er een lichte winst wordt gemaakt door een hogere bezettingsgraad. Want dan kun je meer omzet boeken met minder mensen. Maar een gemiddelde efficiency-winst van 9,5 procent in één jaar tijd is gewoon niet haalbaar. Dat zou echt een revolutie in de personenvervoerbranche betekenen. “En dat is zeker niet het geval”, weet Andela.

Prijsstelling

Bovendien zou een betere efficiency binnen te taxibranche alleen maar ten goede komen aan de opdrachtgever. Taxibedrijven gebruiken die marge meteen om met een nóg lagere prijsstelling in te schrijven op een aanbesteding. Dus een teruglopende loonsom, betekent ook in dat geval teruglopende omzetten.

Voornaamste oorzaak van de crisis is de al jarenlange bezuiniging van de overheid op het contractvervoer. Budgetten lopen zwaar terug. Zo bleek onlangs dat het Regiotaxi-vervoer Midden-Brabant met maar liefst 30% is gedaald in de afgelopen paar jaar. Ook is de vergoeding die instellingen krijgen voor awbz-vervoer gehalveerd. En wordt er door tientallen gemeenten fors gesneden in zowel het leerlingen- als het wmo-vervoer.

Oplossing

Eén kant-en-klare oplossing voor alle taxiondernemers is er volgens Andela niet. Maar dat er in sommige deelmarkten nog steeds zwarte cijfers worden geschreven en dat er ook in het vervoer voor overheden weer betere tijden gaan komen, dat staat voor hem wel vast.

“Er zijn kapitaalkrachtige ouderen, mensen blijven langer op zichzelf wonen, grote lege OV-bussen wordt weggesaneerd, ziekenhuizen gaan specialiseren, autobezit neemt niet meer toe. Dat zijn allemaal ontwikkelingen die wijzen op behoud of zelfs groei van de vraag naar taxivervoer. Maar ik haast me om te zeggen dat dit lange termijn perspectief de uitdagingen waar veel van onze leden vandaag en morgen voor staan, niet minder zwaar maakt.”

Bart Pals

Lees ook: Rabobank: 1,5 tot 2 procent omzetdaling in taxibranche

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Zware crisis in taxibranche, loonsom 9,5 procent lager”

Marja DeDijcker|15.05.14|13:06

Even ter verduidelijking: je start met 9 euro bruto en je kunt doorgroeien naar (maximaal) 12.85……… WOW, meisjes achter de kassa verdienen meer….

Frank te Grotenhuis|15.05.14|16:14

En dan maar dure Bct’s aanschaffen zodat de maandlasten voor taxibedrijven stijgen. En weer die aanbestedingen, daar gaan we allemaal aan onderdoor.

Jammer dat men dat nog steeds niet inziet.

Duco Douwstra|15.05.14|23:52

Als we vanaf nu samen tegen de overheid zeggen dat de BCT waanzin is en enorme onnodige hoge kosten voor veel verlieslijdende bedrijven tot gevolg heeft.Als alle leden van het KNV aan het KNV vragen,om naar de politiek te berichten dat de branche inmiddels niet meer achter de BCT staat.Dan kan dat een grote bijdrage leveren om de BCT waanzin te stoppen.De offline BCT bereikt het tegenovergestelde van wat wij ooit werkelijk wilden bereiken.KNV leden schrijf morgen uw bezwaar naar het KNV

Ton van Dalfsen|16.05.14|08:44

Natuurlijk is er een bijna kant en klare oplossing alleen zou dit niet vanuit het KNV komen omdat daardoor het hun grote leden gaat schaden die bij het KNV aan de touwtjes trekken. Breng de WP weer naar VOOR 2000 , ga het weer voor een deel reguleren. Geef vergunningen uit per vestigingsplaats waar de ondernemer zich wil vestigen. Nu staat er op de vergunningsbewijzen NEDERLAND. Geen aanbestedingen meer en maak als overheid een vastgesteld uniform tarief en dat de plaatselijke ondernemers

Ton van Dalfsen|16.05.14|08:49

het werk gegund krijgen en niemand uitgezonderd ( Het is dan aan de ondernemer of hij wil of niet ) Door de vergunningen plaatselijk te maken heb je geen dure TTO’s meer nodig want je bent al beschermd net als toen voor 2000. Het is mis gegaan toen bijv. NZH , Taxi 13000 in Haarlem overnam. en daarna volgende er meer overnames. En NZH was een gesubsidieerd bedrijf van de overheid . Door de WP2000 werd het nog eenvoudiger voor de grote die er NU zijn. Uitbreiden over nederland en daardoor

Ton van Dalfsen|16.05.14|08:52

de kleine bedrijven verloren gingen en nog steeds gaan. Door alles weer beter te gaan reguleren zal zeker voor de kleine ondernemer een goed verdiende bestaansrecht zijn. zeker als je de aanbestedingen overboord kiepert daardoor de taxiondernemers zeker zijn van jarenlange werk. En samenwerking binnen een gemeente zal wel moeten. Waarom zouden we dat niet kunnen.

Ton van Dalfsen|16.05.14|08:56

Heb het gisteravond ook weer meegemaakt: Haal bij de Studio Aalsmeer waar ik gevestigd ben een BNer op en zie daar Amsterdamse taxi’s het terrein op rijden en daar gaan staan wachten op werk. ZIJ hebben toch hun TTO in Amsterdam waar wij als buiten taxi niet op de opstapmarkt actief mogen zijn. Maar ZIJ mogen wel in een kleine plaats buiten Amsterdam wel alles. Te krom voor woorden.

Ton van Dalfsen|16.05.14|12:33

Nu zal er wel worden gezegt: Ja maar vervoer m.b.t. leerlingenvervoer en WMO enz. moeten dit soort vervoer europees aanbesteed worden vanwege europeesche regelgeving, Maar de rij en rusttijden zijn niet europees geregeld. Aan de ene kant wel europees en aan de andere kant weer niet. De taxiwet zit sinds WP2000 krom in elkaar.

Ton van Dalfsen|16.05.14|19:23

@ Duco: Je weet toch wel hoe het bij KNV aan toe gaat als er gestemd moet worden ? De grote jongens hebben de meeste stemmen door het aantal voertuigen , en daardoor maken alle anderen geen schijn van kans.

Zware crisis in taxibranche, loonsom 9,5 procent lager | TaxiPro
kind, taxi, leerlingenvervoer, taxichauffeur

Zware crisis in taxibranche, loonsom 9,5 procent lager

Het is zwaar crisis in de taxibranche. De Rabobank verwacht dit jaar 2 procent krimp, maar de werkelijkheid blijkt veel erger. De totale loonsom van taxibedrijven in Nederland is vorig jaar met maar liefst 9,5 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van Sociaal Fonds Taxi. Dit jaar verwacht de taxibranche opnieuw zo’n zware krimp. “Het is kommer en kwel. De omzetten staan zwaar onder druk, omdat de overheid maar blijft bezuinigen op het zorgvervoer”, zegt Hubert Andela van brancheorganisatie KNV Taxi.

Het contractvervoer binnen de taxibranche (wmo, awbz, leerlingenvervoer, etc) wordt voor het grootste deel uitgevoerd door loondienstchauffeurs. Maar dat beroep staat zwaar onder druk door de forse krimp.

Aanbestedingen

“Taxibedrijven zijn noodgedwongen flexibel”, legt Andela uit. “Je weet als onderneming door het systeem van aanbestedingen nooit zeker of je je werk over een paar jaar nog wel hebt. Daarnaast dwingen gemeenten je bij het verkrijgen van een nieuwe vervoersopdracht je om mensen die een uitkering hebben op te leiden en in dienst te nemen. Social return heet dat verbloemd.”

En boven alles geldt dat gemeenten de allerlaagste prijs willen. “Je moet dus wel met flexibele contracten werken. Nu de omzetten teruglopen, zie je dat meteen in het teruglopen van de loonsom. Er zijn duizenden taxichauffeurs minder nodig. Dat zorgt er ook voor dat taxibedrijven nog maar zelden een vast contract kunnen geven.”

Loonschaal

Naast de bezuinigingen op het contractvervoer, waardoor minder ritten uitgevoerd hoeven te worden, kan het ook zijn dat de loonsom daalt omdat chauffeurs gemiddeld lager ingeschaald worden. Ervaren taxichauffeurs zijn te duur geworden voor de huidige tarieven waarmee taxibedrijven inschrijven op aanbestedingen. Zij worden vervangen door goedkope onervaren chauffeurs, soms zelfs met hulp van UWV-subsidies.

De omzet-verwachting van Rabobank gaat over de hele taxibranche, dus ook straattaxivervoer. Sociaal Fonds Taxi heeft vooral cijfers over het contractvervoer, omdat straattaxivervoer meestal door zzp’ers wordt uitgevoerd.

Taxibranche

“Het zou best kunnen dat de straattaximarkt zich voorzichtig aan het herstellen is. Maar over het eerste kwartaal hoor ik ondernemers in de grote steden spreken over een daling als gevolg van het mooie weer”, zegt Andela. “Maar 80% van de taxibranche bestaat uit contractvervoer. En daar is nu zo’n forse krimp, dus ik kan me niet voorstellen dat de cijfers van de Rabobank uitkomen. De werkelijkheid zal dus helaas veel erger zijn is mijn verwachting. Veel taxibedrijven staat het water tot aan de lippen.”

De loonsom van taxibedrijven in het contractvervoer is één op één te koppelen aan hun omzet. Het zou kunnen dat er een lichte winst wordt gemaakt door een hogere bezettingsgraad. Want dan kun je meer omzet boeken met minder mensen. Maar een gemiddelde efficiency-winst van 9,5 procent in één jaar tijd is gewoon niet haalbaar. Dat zou echt een revolutie in de personenvervoerbranche betekenen. “En dat is zeker niet het geval”, weet Andela.

Prijsstelling

Bovendien zou een betere efficiency binnen te taxibranche alleen maar ten goede komen aan de opdrachtgever. Taxibedrijven gebruiken die marge meteen om met een nóg lagere prijsstelling in te schrijven op een aanbesteding. Dus een teruglopende loonsom, betekent ook in dat geval teruglopende omzetten.

Voornaamste oorzaak van de crisis is de al jarenlange bezuiniging van de overheid op het contractvervoer. Budgetten lopen zwaar terug. Zo bleek onlangs dat het Regiotaxi-vervoer Midden-Brabant met maar liefst 30% is gedaald in de afgelopen paar jaar. Ook is de vergoeding die instellingen krijgen voor awbz-vervoer gehalveerd. En wordt er door tientallen gemeenten fors gesneden in zowel het leerlingen- als het wmo-vervoer.

Oplossing

Eén kant-en-klare oplossing voor alle taxiondernemers is er volgens Andela niet. Maar dat er in sommige deelmarkten nog steeds zwarte cijfers worden geschreven en dat er ook in het vervoer voor overheden weer betere tijden gaan komen, dat staat voor hem wel vast.

“Er zijn kapitaalkrachtige ouderen, mensen blijven langer op zichzelf wonen, grote lege OV-bussen wordt weggesaneerd, ziekenhuizen gaan specialiseren, autobezit neemt niet meer toe. Dat zijn allemaal ontwikkelingen die wijzen op behoud of zelfs groei van de vraag naar taxivervoer. Maar ik haast me om te zeggen dat dit lange termijn perspectief de uitdagingen waar veel van onze leden vandaag en morgen voor staan, niet minder zwaar maakt.”

Bart Pals

Lees ook: Rabobank: 1,5 tot 2 procent omzetdaling in taxibranche

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Zware crisis in taxibranche, loonsom 9,5 procent lager”

Marja DeDijcker|15.05.14|13:06

Even ter verduidelijking: je start met 9 euro bruto en je kunt doorgroeien naar (maximaal) 12.85……… WOW, meisjes achter de kassa verdienen meer….

Frank te Grotenhuis|15.05.14|16:14

En dan maar dure Bct’s aanschaffen zodat de maandlasten voor taxibedrijven stijgen. En weer die aanbestedingen, daar gaan we allemaal aan onderdoor.

Jammer dat men dat nog steeds niet inziet.

Duco Douwstra|15.05.14|23:52

Als we vanaf nu samen tegen de overheid zeggen dat de BCT waanzin is en enorme onnodige hoge kosten voor veel verlieslijdende bedrijven tot gevolg heeft.Als alle leden van het KNV aan het KNV vragen,om naar de politiek te berichten dat de branche inmiddels niet meer achter de BCT staat.Dan kan dat een grote bijdrage leveren om de BCT waanzin te stoppen.De offline BCT bereikt het tegenovergestelde van wat wij ooit werkelijk wilden bereiken.KNV leden schrijf morgen uw bezwaar naar het KNV

Ton van Dalfsen|16.05.14|08:44

Natuurlijk is er een bijna kant en klare oplossing alleen zou dit niet vanuit het KNV komen omdat daardoor het hun grote leden gaat schaden die bij het KNV aan de touwtjes trekken. Breng de WP weer naar VOOR 2000 , ga het weer voor een deel reguleren. Geef vergunningen uit per vestigingsplaats waar de ondernemer zich wil vestigen. Nu staat er op de vergunningsbewijzen NEDERLAND. Geen aanbestedingen meer en maak als overheid een vastgesteld uniform tarief en dat de plaatselijke ondernemers

Ton van Dalfsen|16.05.14|08:49

het werk gegund krijgen en niemand uitgezonderd ( Het is dan aan de ondernemer of hij wil of niet ) Door de vergunningen plaatselijk te maken heb je geen dure TTO’s meer nodig want je bent al beschermd net als toen voor 2000. Het is mis gegaan toen bijv. NZH , Taxi 13000 in Haarlem overnam. en daarna volgende er meer overnames. En NZH was een gesubsidieerd bedrijf van de overheid . Door de WP2000 werd het nog eenvoudiger voor de grote die er NU zijn. Uitbreiden over nederland en daardoor

Ton van Dalfsen|16.05.14|08:52

de kleine bedrijven verloren gingen en nog steeds gaan. Door alles weer beter te gaan reguleren zal zeker voor de kleine ondernemer een goed verdiende bestaansrecht zijn. zeker als je de aanbestedingen overboord kiepert daardoor de taxiondernemers zeker zijn van jarenlange werk. En samenwerking binnen een gemeente zal wel moeten. Waarom zouden we dat niet kunnen.

Ton van Dalfsen|16.05.14|08:56

Heb het gisteravond ook weer meegemaakt: Haal bij de Studio Aalsmeer waar ik gevestigd ben een BNer op en zie daar Amsterdamse taxi’s het terrein op rijden en daar gaan staan wachten op werk. ZIJ hebben toch hun TTO in Amsterdam waar wij als buiten taxi niet op de opstapmarkt actief mogen zijn. Maar ZIJ mogen wel in een kleine plaats buiten Amsterdam wel alles. Te krom voor woorden.

Ton van Dalfsen|16.05.14|12:33

Nu zal er wel worden gezegt: Ja maar vervoer m.b.t. leerlingenvervoer en WMO enz. moeten dit soort vervoer europees aanbesteed worden vanwege europeesche regelgeving, Maar de rij en rusttijden zijn niet europees geregeld. Aan de ene kant wel europees en aan de andere kant weer niet. De taxiwet zit sinds WP2000 krom in elkaar.

Ton van Dalfsen|16.05.14|19:23

@ Duco: Je weet toch wel hoe het bij KNV aan toe gaat als er gestemd moet worden ? De grote jongens hebben de meeste stemmen door het aantal voertuigen , en daardoor maken alle anderen geen schijn van kans.