regiotaxi, gelderland, groengas

Contract Regiotaxi Gelderland en WdK beëindigd in 4 regio’s

Er komt een nieuwe aanbesteding van de Regiotaxi Gelderland in vier regio’s. Het contract met huidig vervoerder Willemsen de Koning (WdK) wordt per 1 juli 2015 beëindigd. Het vervoer in deze regio’s zou voor WdK niet meer rendabel zijn. Het aantal ritten is substantieel lager dan verwacht. Dat meldt de Provincie Gelderland.

Voor de regio’s Achterhoek, Rivierenland, Stedendriehoek en De Vallei wordt daarom een nieuwe aanbesteding uitgeschreven. Het vervoer in de regio Noord Veluwe blijft tot 1 januari 2016 in handen van Zorgvervoer Centrale Nederland. “Provincie en gemeenten zijn bereid mee te werken aan de beëindiging van het contract om de continuïteit en de kwaliteit van het vervoer voor onze reizigers te waarborgen”, meldt de provincie.

Rendabel

In de vervoerscontracten is een regeling opgenomen voor het compenseren van het lagere aantal ritten. Provincie Gelderland en Willemsen de Koning verschillen van mening over de uitleg van de regeling en daarmee over de hoogte van deze compensatie. In afwachting van de uitspraak van de rechter hebben de partijen een overbruggingsregeling getroffen, waardoor de regiotaxi’s kunnen blijven rijden.

De voorbereiding en implementatie van de nieuwe aanbesteding neemt 8 tot 12 maanden in beslag. Per 1 juli 2015 zullen nieuwe contracten worden opgemaakt met de partijen die het vervoer in de regio’s Achterhoek, Rivierenland, Stedendriehoek en De Vallei gegund krijgen. Tot die tijd blijft Willemsen de Koning het regiotaxivervoer verzorgen onder dezelfde contractvoorwaarden. Voor de reiziger blijft de dienstverlening van Regiotaxi Gelderland in deze periode ongewijzigd.

WdK

Op grond van het aanbestedingsbestek van de Provincie Gelderland was WdK in 2012 uitgegaan van 1,4 miljoen ritten per jaar voor de vier betrokken regio’s. Al zeer snel na de aanvang van het contract in 2013, bleek dat de vervoervolumes veel lager waren dan vermeld in het bestek van de aanbesteding. (circa 3.900 per dag). In de praktijk blijken er dat circa 1 miljoen per jaar (2.800 per dag).

“De afwijking van het volume was gemiddeld 25 procent lager en deed zich in alle vier de regio’s voor, met een uitschieter van 43 procent in één regio”, licht Paul Baeten, woordvoerder WdK toe.

OV-maatregel

Voor een beperkt deel is de lagere vraag naar de Regiotaxi te verklaren door de OV-maatregel die is ingevoerd per 1 augustus 2013. Deze maatregel betrof het verhogen van het tarief van € 2,– naar € 3,90 voor OV-reizigers. Dit verklaart echter hooguit 2,5% van het verschil tussen het aantal verwachte en feitelijke ritten, zegt WdK.

Baeten: “WdK heeft dergelijke afwijking in andere regio’s waar zij het Regiotaxivervoer uitvoert, al dan niet in onderaanneming, nog nooit meegemaakt en kan deze ook verder niet verklaren. Uiteraard heeft het lagere aantal ritten ook een – negatief – effect op de combinatiegraad.”

Rechtszaak

De rechtszaak die WdK en de provincie voeren gaat over de toepassing en de hoogte van de compensatieregeling die in het vervoerscontract is opgenomen. De vervoerder moet rekening houden met 20% minder ritten. Boven de 20% komt hij in aanmerking voor een schadeloosstelling. “We verschillen van mening over de kosten die daaraan toegerekend kunnen worden”, zegt de woordvoerder van de provincie.

Hij rekent bovendien met andere cijfers dan WdK. Volgens de provincie was de daling minder erg. “In 2013 zijn 3.868.258 ritten gereden door WdK. In het bestek is uitgegaan van 4.512.972. Een volumedaling van 14,3%. Per regio verschilt dit: Vallei -15%, Stedendriehoek -5%, Achterhoek -8%, Rivierenland -32%”, aldus de woordvoerder.

Schadevergoeding

De rechter doet in het voorjaar 2015 uitspraak over deze bodemprocedure. Daarna wordt de bevoorschotting (overbruggingssregeling) verrekend. Naar verluidt eist WdK 4,7 miljoen euro schadevergoeding. Maar de provincie zou maar 1,1 miljoen euro willen betalen.

Bart Pals

Lees ook: Opnieuw gesteggel over aanbesteding Regiotaxi Gelderland

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Contract Regiotaxi Gelderland en WdK beëindigd in 4 regio’s”

Henk Mullem|04.09.14|20:10

tja alle partijen die hebben ingeschreven op dat contract wisten dat er volume dalingen aan zaten te komen dus ik weet niet onder welke steen WDK toen zat,en iedereen weet ook dat als je een prijsvechter wil zijn je het van veel volume moet hebben,en wanneer vallen nu eens eindelijk de schellen van de ogen van de aanbestedende overheden dat goedkoop uit eindelijk resulteert in duurkoop?aan betrouwbaarheid en bestendigheid hangt nu eenmaal een prijskaartje.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.