rechtbank, rotterdam

Ook ZCN verwikkeld in rechtszaak tegen provincie Gelderland om Regiotaxi

Tegelijkertijd met het kort geding van de provincie Gelderland tegen Willemsen de Koning, speelde ook het kort geding van de provincie tegen een andere vervoerder: ZCN Totaalvervoer, onderdeel van BIOS-Groep. De inzet van het kort geding voor de rechtbank in Rotterdam was woensdagochtend vergelijkbaar met die in Arnhem: een taxibedrijf weigert ritten uit te voeren voor de provincie Gelderland. Maar de oorzaak was wél anders. ZCN weigert het wmo-vervoer voor de gemeente Putten uit te voeren, omdat dit niet onder de aanbesteding van de provincie voor de Regiotaxi Gelderland viel. Maar daar denkt de provincie anders over.

Het wmo-vervoer in de gemeente Putten werd altijd uitgevoerd door Taxi Buter. Die ging in de zomer vorig jaar failliet. Dus heeft de provincie Gelderland aan ZCN gevraagd om dat tijdelijk vervoer op zich te nemen. ZCN was immers al verantwoordelijk voor het OV-deel van de Regiotaxi Gelderland in het perceel Noord-Veluwe, waar de gemeente Putten onder valt.

ZCN

ZCN was bereid om de gemeente tijdelijk uit de brand te helpen. “We wisten dat die opdracht vervolgens op de markt zou komen. Dan konden we hiermee alvast goede reclame maken voor ons bedrijf”, licht Aad Romijn, operationeel directeur van de BIOS-groep toe.

De provincie kwam met het voorstel om de wmo-ritten te boeken als OV-ritten. Dat zou als tijdelijke noodoplossing ervoor zorgen dat de reizigers niet in de kou kwamen te staan. ZCN ging hiermee akkoord. Toen de provincie in augustus het taxibedrijf liet weten dat Putten waarschijnlijk niet opgenomen zou worden in het Regiotaxi-systeem, was daarmee de kous afgedaan volgens ZCN. Maar vervolgens maakte de provincie in december 2014 bekend dat Putten toch aan zou sluiten bij de Regiotaxi Gelderland voor het wmo-deel. Datum was toen nog onbekend.

Onterecht OV-ritten boeken

“Toen kwamen we erachter dat ze al die maanden onterecht wmo-ritten als OV-ritten bij ons geboekt hebben. En dat is natuurlijk niet de bedoeling”, vindt Romijn. “Ze hebben dat ook nooit aan ons gemeld.” Het bedrijf had dat niet in de gaten, omdat het totale OV-Regiotaxi-vervoer in het perceel Noord-Veluwe was verminderd. Nu wil de provincie dat ZCN de wmo-ritten tegen hetzelfde tarief blijft doen als de OV-ritten. En bovendien ook nog eens het contract eenzijdig met een jaar te verlengen.

“Wij lijden fors verlies op dit vervoer, want we moeten er veel lege kilometers voor maken. Putten ligt in een uithoek. Hoe langer we doorgaan, hoe meer het ons kost. We willen met alle plezier een offerte maken voor de provincie voor het wmo-deel, maar niet tegen het huidige tarief. En wat me nog het meest steekt is dat de provincie al die tijd stiekem wmo-ritten als OV-ritten bij ons heeft geboekt. Als een taxibedrijf stiekem reguliere ritten als wmo-ritten boekt, staat er met grote letters ‘fraude’ in de krant. En de provincie gaat er gewoon mee door.”

Schadevergoeding

Eigenlijk wil ZCN van het hele contract af. Vanwege de forse volumedalingen in de provincie Gelderland is ook het OV-vervoer verlieslatend geworden. Ter compensatie heeft ZCN al een keer 500.000 euro schadevergoeding gekregen van de provincie. “Terwijl de totale schade 1,4 miljoen euro bedroeg”, licht Romijn toe. “Maar we wilden dit niet voor de rechter uitvechten.”

In tegenstelling tot Willemsen de Koning, die het bod van de provincie niet accepteerde. Vervolgens werden weer wel diverse malussen opgelegd, omdat ZCN moeite had de stiptheidseisen te halen vanwege het lagere volume. Hierdoor vloeide de compensatie voor een groot deel weer terug naar de provincie.

Regiotaxi Gelderland

Volgens de provincie is ZCN echter wél verplicht het vervoer uit te voeren tegen het huidige ov-tarief. En is een nieuw contract of aanbesteding daar niet voor nodig. “Afspraak is afspraak”, vindt Anthony van Vulpen van de Regiotaxi Gelderland. Want volgens de provincie had zij in de Nota van Inlichten gezegd dat de mogelijkheid bestond dat de gemeente Putten aan zou sluiten voor het wmo-deel. En dat er verwacht werd van de vervoerder om mee te werken.

Volgens de provincie betekent dat tegen exact dezelfde voorwaarden als het OV-deel. Maar volgens ZCN moet er eerst gewoon een aparte offerte opgesteld worden. Want het gaat om ander vervoer. Bovendien is het niet toegestaan om een opdracht toe te voegen via de Nota van Inlichtingen. “De provincie is verantwoordelijk voor het OV-deel. En de gemeente voor het wmo-vervoer. Tot de dag van vandaag heeft de provincie nog geen overeenkomst overlegd waaruit blijkt dat zij van de gemeente Putten opdracht hebben gekregen om namens hen het wmo-vervoer te regelen. Dus hoe kan het dat zij dat vervoer in ons contract willen schuiven?’, vraagt ZCN zich af.

Provincie

Tijdens de zitting liet de provincie duidelijk merken niet te begrijpen waarom ZCN het vervoer niet gewoon wil uitvoeren. Volgens de provincie zou ZCN er zelfs meer geld mee kunnen verdienen dan nu het geval is. “Maar als dat het geval zou zijn, zaten we hier niet voor de rechter”, zegt Romijn.

“Sterker nog, we maken fors verlies op dit contract. Daarom wil de provincie verlengen. Want het tarief is gewoon veel te laag. Voor het OV-deel hebben we daar zelf voor getekend. Dus dat zullen we uitvoeren en ons verlies nemen. Maar het kan niet dat de provincie opeens een heel ander vervoerscontract erbij doet en dan ons verplicht dat ook uit te voeren tegen dat verliesgevende tarief. Terwijl de provincie weet dat het Regiotaxi Gelderland-contract ervoor heeft gezorgd dat de taxibedrijven het water tot aan de lippen staat. Kijk maar naar Willemsen de Koning. En de diverse onderaannemers die al failliet zijn gegaan.”

Uitspraak

Omdat ZCN weigert het wmo-vervoer uit te voeren in de gemeente Putten, heeft de provincie Gelderland een ander taxibedrijf ingeschakeld. Maar wel tegen een hoger tarief. De voorzieningenrechter in Rotterdam doet over 14 dagen uitspraak of hij vindt dat het wmo-deel onderdeel is van de aanbesteding. En of ZCN verplicht wordt gesteld ook dat vervoer op zicht te nemen als onderdeel van de OV-aanbesteding.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

13 reacties op “Ook ZCN verwikkeld in rechtszaak tegen provincie Gelderland om Regiotaxi”

Duco Douwstra|12.02.15|12:23

Ik moet eerst Bart een compliment geven,hoe hij de problemen goed weet uit te leggen,waardoor er ook mooie documentatie online staat en alle ondernemers maar ook de opdrachtgevers, zorgverzekeraars, politiek, Ienm, ILT, rechtbanken enz.Overal waar ik kom hoor ik dat ze TaxiPro gebruiken als informatie bron.Het zou rechtvaardig zijn,als deze bedrijven, rijks en of gemeente instellingen een financiële bijdrage zouden leveren voor het in stand houden van deze waardevolle informatiebron.

Duco Douwstra|12.02.15|12:33

Ik moest wel lachen, bij de bewering van de provincie,dat zij niet begrijpen waarom ZCN niet gewoon dat vervoer uitvoert, volgens de provincie kan ZCN dan zelfs nog meer verdienen. Ik zie de kop van Aad Romijn al helemaal voor me, ik zou geantwoord hebben denken jullie dat je een aap moet leren klimmen? Maar vanuit een vaste baan met een vast salaris is het als ambtenaar moeilijk om je te verplaatsen in een bedrijf.Maak deze ambtenaar directeur van het uitvoerende bedrijf,hij de winst houden en voor verlies opdraaien

Johan Zevenbergen|12.02.15|13:08

Triest, al die wurg contracten en uitvluchten van het rijk., provincie,s en gemeentelijke overheden.
Ze zetten de wereld letterlijk en figuurlijk op zijn kop.
En hoef je geen econoom te zijn om het te snappen.

Johan Zevenbergen|12.02.15|13:09

Mooi voorbeeld is de gemeente Barneveld, ze laten het vervoer uitvoeren door vrijwilliger, in de vorm van automaatje in samenwerking met de ANWB, omdat ze het huidige aanbod te duur vinden.
Dit mag want kost geen banen zo word geopperd. Maar stellen wel tienduizenden euro,s beschikbaar om dit op poten te zetten.

Johan Zevenbergen|12.02.15|13:11

De huidige vervoerder heeft daardoor minder aanbod, en minder dekkingsgraad van de regio.
dus word het afgesproken aanbod niet gehaald, en worden de afstanden en reistijd langer en minder auto,s ingezet. Wat weer boetes oplevert. En uiteindelijk lijd tot een failliet, en meer ww en bijstands aanvragen,
Die dan weer .leiden tot verplicht vrijwilligers werk.
En de hele riedel weer opnieuw begint.

Bart van den Berg|12.02.15|13:53

Even vanaf het begin. Je onderhandelt met ambtenaren. Je spreekt wat af. De overheid komt z’n afspraak niet na. Je draait verlies. Meer regel dan uitzondering, de berichtgeving op Taxipro volgend. Dus je weet dat beloofde volumes lager uitvallen en dat de administrateurs vorsen op foutjes in je rapportage en facturering. Wat daar nou nog leuk aan eigenlijk? Beetje zaken doen enzo? Leve de grote structuren en efficiencybeloften? Ik geloof in kleinschaligheid en samenwerking. En dat kan.

Johan Zevenbergen|12.02.15|14:20

Heel goed Bart van den Berg,
Terug naar de oorsprong van kleinschalige plaatselijke vervoerders.
Scheelt een hoop verkwisting van belasting en overheidsgelden,
Maakt een lagere km prijs en is goed voor het milieu want word de afstand korter en kan er elektrische worden gereden.
Minder werkelozen, zekere toekomst enz
Moeten er alleen denk ik wel wat ambtenaren omgeschoold worden tot taxi chauffeur of zonnepaneel monteur als dat niet te hoog gegrepen is.

Paul Dijkhuizen|12.02.15|14:54

Het wordt allemaal steeds gekker met de overheid, aanbestedingen, contracten etc.etc. Misschien wordt het tijd dat er eens een heleboel ambtenaren wegbezuinigd worden? Er zitten genoeg mensen thuis zonder werk die dit werk prima zouden kunnen doen, vrijwillig, met behoud van uitkering misschien?
Dat ‘automaatje project’ is een prima voorbeeld van hoe een regel in de taxiwet oneigenlijk wordt gebruikt, triest dat de overheid zich hiertoe verlaagd.

Floris Ooms|12.02.15|16:49

Mij lijkt het beste als belangstellende dat men als ondernemer nergens meer op in schrijft en alleen tegen het maximale straat tafief gaat zitten rijden.
Als niemand meer ergens voor inschrijft dan kan de [r]overheid niet anders dan alleen elke kilometer tegen het maximale tarief vergoeden.

Bart van den Berg|12.02.15|17:31

Zo dacht ik er ook over. Het maximale (meter) tarief hoeft niet, kan ook niet. Wel een redelijke prijs, waar de ondernemer zich niet in kan verslikken, z’n boterhammetje “plus” kan smeren. Niemand hoeft rijk te worden of bang te zijn de hogere ambtelijke salarisschaal te missen. Lokaal eenvoudiger te organiseren vervoer, flexibiliteit, samenwerken, dienst verlenen, milieu en mens dienen. Plezier in je werk.Tevreden klanten en opdrachtgevers. Onhaalbaar? Doen we zelf.

Heeft er iemand al een datum wanneer Den Haag en omstreken dichtgezet gaat worden met 32000 taxi”s ?? Of laten we ons gewoon zachtjesaan afslachten !!

Wouter Hageman|12.02.15|19:04

Er is in alle jaren niks veranderd! Als je in 3 decimalen moet rekenen of je wat kunt verdienen, kan het alleen maar fout aflopen. De risico’s zijn veel te groot in verhouding tot de rendementen
Misschien moet de overheid ook de taxichauffeurs in dienst nemen, dan weten ze in ieder geval wat het kost!

Succes allemaal!

Duco Douwstra|12.02.15|23:14

Ergens begrijp ik iets niet,het probleem is dat vervoerders veel minder ritten krijgen dan waarop begroot,dan moet er bij de aanbesteders toch heel veel geld overblijven.Daar zouden ze toch een deal mee overeen kunnen komen met de vervoerders?De actie tegen Uberpop zou de 18e zijn.Maar ik weet ook nog steeds niet wie dit organiseert.STN staat helemaal achter deze actie en wil graag meedoen.Dan gelijk protesteren tegen alle achterlijke regels,printer,digitale handtekening, max.tarief, rijtijden