Internetconsultatie over hogere vergoeding vrijwilligersvervoer
Het ministerie van Infrastructuur heeft een internetconsultatie vrijgegeven over het besluit om de huidige maximale onkostenvergoeding per vrijwilliger van € 181,51 gelijk te trekken met de hoogte van de algemeen geldende belastingvrije voet voor vrijwilligers: €1.500 per jaar. Pas boven deze grens dienen vrijwilligers aan de vereisten van de Wp2000 te voldoen. Daarnaast wordt de maximale onkostenvergoeding voor vrijwilligersorganisaties losgelaten.
Het doel van deze consultatie is betrokkenen consulteren en informeren over de voorgenomen wijziging.
Vrijwilliger
Met deze regeling worden de normbedragen verhoogd die aangeven wanneer een persoon als vrijwilliger, dan wel als professioneel vervoerder aangemerkt dient te worden. Daardoor wordt meer ruimte geboden aan organisaties en vrijwilligers die een maatschappelijke functie willen vervullen door het aanbieden van vervoer tegen een onkostenvergoeding.
“Het doel van deze regeling is dat er meer vrijwilligersvervoer wordt aangeboden, doordat vrijwilligers meer ritten kunnen rijden, zonder binnen de reikwijdte van de Wp2000 te vallen”, meldt IenM. “Als er meer vrijwilligersvervoer wordt aangeboden hebben personen meer mogelijkheden om van A naar B vervoerd te worden. Verhoging van het aanbod aan laagdrempelig en goedkoop vrijwilligersvervoer leidt dus tot een toename van mobiliteit van personen.”
Effecten
De effecten van deze regeling worden na twee jaar geëvalueerd, met name op eventuele marktverstorende effecten en misbruik van de regeling. De uitkomsten van de evaluatie kunnen leiden tot een nieuwe wijziging van de Regeling onkostenvergoedingen vrijwilligers personenvervoer per auto.
Verwachte effecten van de regeling volgens het ministerie:
- Voor burgers zal er wellicht meer laagdrempelig (betaalbaar) vervoersaanbod komen, met name op plaatsen waar het OV niet rendeert of om andere redenen initiatieven worden opgestart.
- Vrijwilligersvervoer mag, op grond van de Wp2000, niet in beroep of bedrijf uitgevoerd worden. Daarom is commerciële exploitatie door organisaties of individuen niet mogelijk. Vrijwilligersorganisaties dienen aan te kunnen tonen dat de ontvangen betalingen dienen ter vergoeding van gemaakte kosten.
- Vrijwilligers kunnen ter verrichting van het hierboven beschreven vrijwilligersvervoer niet in dienst worden genomen door commerciële bedrijven. Dan geldt immers het daarbij van toepassing zijnde CAO. Daarnaast voeren zij het vervoer dan uit in beroep of bedrijf.
Reacties indienen
Onder meer mensen uit de taxibranche kunnen hun reactie op de regeling en toelichting tot en met 14 april 2016 indienen. “Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal de opmerkingen zorgvuldig bekijken en trachten hiermee waar mogelijk de regelgeving te verbeteren”, aldus IenM. De wijziging moet in werking treden per 1 juli 2016.
Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn. Voordat reacties gepubliceerd worden, worden deze eerst gecontroleerd op beledigende of aanstootgevende uitspraken. Deze controle kan enkele dagen duren.
Reageren op de internetconsultatie kan via deze link: https://www.internetconsultatie.nl/onkostenvergoedingvrijwllligersvervoer/reageren
Lees ook: Dijksma: taxivervoer op gele kentekenplaten blijft illegaal
Begrijp ik het goed dat ik voortaan ca €1500,- minder hoef op te geven aan de belasting, want ik rij vrijwillige taxi?
Bovendien vind ik de doodsteek voor de vervoersbedrijven die nu nog de dun bevolkte gebieden bedienen.
Het moet toch ook echt niet gekker worden. De totale dekkingsgraad van taxibedrijven wordt zo onderuit geschoffeld waardoor de kostprijs voor het overige vervoer, waar een professioneel taxibedrijf met opgeleide mensen en veilige voertuigen nog voor ingezet zullen worden, alleen maar zullen toenemen.
Bijzonder is dat ” de effecten van deze regeling na twee jaar geëvalueerd worden, met name op eventuele marktverstorende effecten en misbruik van de regeling ” Nou, dan hoeft er niets meer geëvalueerd worden, dan is er langzamerhand nergens meer een vervoersvoorziening beschikbaar. Knip de OV – concessies door midden :dikke stromen voor OV – bedrijven, dunne stromen bedoelt voor taxibedrijven. Zo houdt je mobiliteit en leefbaarheid op het platteland maar ook in de late avonduren nog in stand !
hogere vergoeding vrijwilligersvervoer.
de naam zegt het al vrijwillig waarom moeten ze dan een vergoeding krijgen
ze pikken ook al onze (taxichauffeurs) banen in is dat al niet genoeg.