regiotaxi, twente

Definitieve gunning Regiotaxi Twente uitgesteld

De definitieve gunning voor de Regiotaxi Twente is uitgesteld. Reden voor dit uitstel is dat de vervoerders Luttikhuis en Connexxion een kort geding hebben aangespannen. In dat kort geding vechten zij het tweede voorlopige gunningsbesluit aan Brookhuis en DVG aan.

In het tweede gunningsbesluit was de Regiotaxi door de 14 Twentse gemeenten voorlopig gegund aan DVG (voor de gemeenten Dinkelland en Losser) en aan Brookhuis personenvervoer (voor de overige 12 Twentse gemeenten). Daarmee kwam de eerste voorlopige gunning aan Connexxion en Luttikhuis te vervallen. Deze twee partijen hadden het recht om tot en met 25 april 2016 bezwaar aan te tekenen. Van dit recht hebben beide bedrijven gebruik gemaakt.

Nieuw gunningsbesluit

Voor de gemeente Losser is een nieuw gunningsbesluit genomen. De Regiotaxi voor deze gemeente wordt nu ook voorlopig gegund aan Brookhuis. DVG kon bij toetsing niet aan de geschiktheidseisen voor Losser voldoen. De bezwaartermijn hiervan loopt tot 11 mei. De gunning voor Dinkelland aan DVG is definitief.

“Of de ingangsdatum voor de nieuwe overeenkomsten, 1 juli 2016, gehaald wordt, is nu onzeker. Het vervoer met de Regiotaxi in Twente wordt door de gemeenten gewaarborgd”, meldt woordvoerder Allard Vaatstra van penvoerder gemeente Twenterand.

Bedrijfsoordeel

Een paar weken geleden werd door penvoerder gemeenteTwenterand een nieuwe voorlopige gunning gedaan van de Regiotaxi Twente omdat Connexxion en Luttikhuis verzuimd hebben voor hun inschrijving een extra controle door Sociaal Fonds Taxi aan te vragen. Hun bedrijfsoordeel was daardoor te oud om aan de geschiktheidseisen te voldoen.

Officieel wil Twenterand nog niet zeggen aan welke geschiktheidseisen niet voldaan werd. Maar in het bestek werd gevraagd om een voldoende bedrijfsoordeel van Sociaal Fonds Taxi dat de CAO Taxivervoer correct wordt nageleefd. Deze verklaring mocht volgens de aanbesteding van Regiotaxi Twente niet ouder zijn dan twee jaar ten tijde van de deadline voor de inschrijving (eind februari).

Controle

Bedrijven die de CAO goed naleven, krijgen slechts één keer in de drie jaar controle. Bedrijven die voldoende scoren eens per twee jaar, onvoldoende bedrijven ieder jaar. Het laatste oordeel van Connexxion dateert van november 2013 en van Luttikhuis van januari 2014, zo blijkt uit gegevens van SFT. Dat betekent dat deze bedrijven zelf bij Sociaal Fonds Taxi een nieuwe controle hadden moeten aanvragen, om zeker te weten dat ze aan de geschiktheidseisen van Regiotaxi Twente zouden voldoen.

Of bovenstaande ertoe leidt dat Connexxion en Luttikhuis niet in aanmerking komen voor gunning van de Regiotaxi Twente, zal dus binnenkort worden bepaald door de rechter.

Lees ook: Regiotaxi Twente toch naar Brookhuis en DVG door blunder Connexxion en Luttikhuis

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Definitieve gunning Regiotaxi Twente uitgesteld”

Johan Zevenbergen|26.04.16|14:39

Hoe ingewikkeld kunnen we het maken.
Terug naar af en lokale bedrijven het werk gunnen, tegen een redelijk bedrag.
En hops er is werkgelegenheid, Toekomst perspectief, zekerheid en economische herstel,

Ton van Dalfsen|26.04.16|15:05

Precies Johan, Laat de klant zelf beslissen wie hij als vervoerder wil. Geef iedereen een persoon gebonden vervoers budget per jaar en daarbij budget verbruikt is verbruikt. Dan gaan de mensen zelf beter met hun budget om als ze evt hun budget eerder hebben verbruikt.

Ton van Dalfsen|26.04.16|15:06

Hoe eenvoudig kan het zijn dan al die dure regie centrales

Berty Stam|28.04.16|11:51

als ik het goed begrijp worden bedrijven die goed presteren om de 3 jaar gecontroleerd en worden nu dus voor hun goed presteren gestraft omdat het langer dan twee jaar geleden is dat ze gecontroleerd zijn, terwijl bedrijven die minder goed presteren en dus jaarlijks worden gecontroleerd, in het voordeel gesteld worden… Hoe dom kunnen regels zijn!!!!

Albert van Kerkhoff|29.04.16|11:50

Johan Zevenbergen, in mijn beleving heb je gelijk echter de EU regels verbieden deze gedachte gang. Overheidsorganen hebben de plicht deze ingewikkelde constructie toe te passen. Doen ze dat niet dan vliegen de schade claims ze om de oren. Ieder bedrijf dient mee te kunnen dingen naar werk dat door overheidsgeld betaald wordt. Overheidsorganen hebben niet het recht om onderhands dergelijke opdrachten aan bedrijven te gunnen.

Taxi Volendam|01.05.16|23:11

@ Albert.
Juist Albert,
Omdat dit niet goed werkt is het aan kamer leden om deze EU regels aan te passen.
“Ieder bedrijf”, daar moet je dan bij vermelden groot of klein bedrijf. Doordat aanbestedingen geschreven zijn op het lijf van grote ondernemingen komen kleine niet in beeld.
Dat is geen marktwerking zoals het behoort te zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.