taxicentrale, Waaksma

Fries wmo- en leerlingenvervoer door met huidige partijen

Het vervoer van wmo-reizigers en leerlingen in zes Friese gemeenten wordt zonder aanbestedingsprocedure voor de duur van een jaar voortgezet met de bestaande vervoerders, Waaksma en Connexxion. Vier van deze zes gemeenten willen, samen met twee andere gemeentes in Noordoost Friesland, volgend jaar overschakelen op een systeem waarin regie en uitvoering gescheiden zijn. Het verlengen van de contracten moet helpen de overgang naar de voorgenomen mobiliteitscentrale zo rustig mogelijk laten verlopen.

De gemeenten Tytsjerksteradiel, Ferwerderadiel, Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel en Kollummerland streven naar een nieuwe opzet van het doelgroepenvervoer in hun verzorgingsgebied. Het vervoer en de regie ervan moeten daarom worden gescheiden. Om beslagen ten ijs te komen, consulteren de gemeenten momenteel de markt over de geplande mobiliteitscentrale. Men wil weten waar zoal rekening mee moet worden gehouden. Bovendien moet deze raadpleging uitwijzen of en onder welke voorwaarden de bedrijven belangstelling hebben voor het uitvoeren van de regiewerkzaamheden.

Geen aanbesteding

Het is de bedoeling dat de mobiliteitscentrale voor Noordoost Friesland op 1 augustus 2017 van start gaat – al stond dat aanvankelijk al voor afgelopen april al in de planning. De huidige vervoerscontracten met Waaksma en Connexxion lopen eind juli 2016 af. Deze hebben betrekking op het wmo- en leerlingenvervoer in Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel en Kollummerland, alsmede in de gemeenten Schiermonnikoog en Ameland.

Die overeenkomsten zijn aangegaan toen de komst van een regiecentrale nog niet was voorzien. Bovendien wil men de periode tot de invoering ervan zo vlekkeloos mogelijk overbruggen. Daarom is ervoor gekozen met Waaksma en Connexxion te onderhandelen over verlenging van de vervoerscontracten voor de periode van een jaar. Daar is dus geen aanbestedingsprocedure aan te pas gekomen.

Optimaal overschakelen

Bij het besluit is onder meer rekening gehouden met de kwetsbaarheid van de reizigersgroepen. Met twee grote veranderingen – nu het vervoer opnieuw aanbesteden, straks overgaan op de mobiliteitscentrale – in één jaar tijd schieten zij hoogstwaarschijnlijk niets op. De wisselingen die dat met zich mee kan brengen worden zo ingrijpend geacht dat het een vorm van maatschappelijke onrust kan veroorzaken die de gemeenten graag op voorhand uitsluiten.

Verder zou het Europees aanbesteden van de overbruggingsperiode van één jaar zoveel tijd en geld van aanbesteders en inschrijvers vergen dat dit niet in verhouding zou staan tot de korte contractperiode. Tegelijk bieden contracten tot 31 juli 2017 zonder verlengingsoptie de optimale mogelijkheid om per 1 augustus 2017 van het oude naar het nieuwe systeem over te schakelen. Daarin speelt ook mee dat het huidige contract van Tytsjerksteradiel met zijn vervoerder eveneens op 31 juli volgend jaar afloopt. Uiteraard zullen voorafgaand aan die laatste datum de contracten voor vervoer en regiecentrale al worden aanbesteed.

Lees ook: Marktconsultatie voor regiecentrale vervoer Noordoost Fryslân

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.