Leerlingenvervoer

Leerlingenvervoer Midden-Limburg gegund aan DVG

Vanaf komend schooljaar neemt DVG Personenvervoer het leerlingenvervoer in Midden-Limburg over. Voor zeven gemeenten zet DVG in totaal tien franchisenemers in. Het project levert ook werkgelegenheid op, want men is op zoek naar nieuwe chauffeurs.

Met de gemeenten Echt-Susteren, Leudal, Roerdalen en Roermond zijn contracten voor drie jaar gesloten. Deze gaan op 1 augustus aanstaande in. Een jaar later volgen de gemeenten Maasgouw, Nederweert en Weert. Deze overeenkomsten hebben een looptijd van twee jaar. Op 31 juli 2019 lopen alle contracten dus af, maar ze kunnen wel telkens met een jaar worden verlengd. Als dat in alle mogelijke gevallen gebeurt lopen de nu gesloten overeenkomsten pas op 31 juli 2024 af.

Honderd banen

DVG Personenvervoer is een landelijk opererende organisatie waarbij het vervoer altijd wordt uitgevoerd door lokale ondernemers die het bedrijf zijn aangesloten. Voor het leerlingenvervoer van Midden-Limburg worden tien franchisenemers ingezet. Het gaat dan omTaxi- en Touringcar Geerets uit Wanssum, Taxi- Touringcar en Autoverhuur Jac. de Leeuw uit Ospel, Schreurs Personenvervoer uit Roermond, Hanneman de Toerist uit Kerkrade, Silvertax uit Sittard, Personenvervoer Limburg uit Brunssum, Taxi van Loo uit Gulpen, Taxi Nelissen uit Cadier en Keer, Taxi Frenske uit Maastricht en de Van Gerwen Groep uit Eindhoven

Naast de te verwachten efficiëntie binnen het vervoer, biedt het project ook extra werkgelegenheid voor de regio. Op korte termijn moeten zo’n honderd banen worden ingevuld. Daarnaast wordt bij de uitvoering van het project rekening gehouden met het milieu. Vanaf de startdatum is 75 procent van het wagenpark voorzien van een schone Euro6-motor. Gedurende de looptijd van de contracten worden alle overige voertuigen duurzaam vervangen, zo belooft DVG.

Gunning op prijs

De gegunde opdracht betreft zeven percelen. De eerste vijf hebben betrekking op het van en naar scholen vervoeren van zo’n 900 leerlingen, een aantal dat gedurende de looptijd van het contract vanzelfsprekend kan veranderen.

Perceel 6 en 7 gaan over het gym- en zwemvervoer van leerlingen in Roermond en Weert. Routeplanning komt hier niet aan te pas, omdat de opdrachtgevers aangeven wat de begin- en eindpunten zijn, alsmede op welke tijden er gereden wordt en hoe groot de te vervoeren groepen zijn. Omdat er naast de gestelde criteria geen andere punten waren waarop inschrijvers zich van de concurrentie konden onderscheiden, zijn deze percelen gegund op prijs.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.