Rolstoelbus

Doelgroepenvervoer Oosterschelde naar Hala, REVO en De Vlieger

Bron: TaxiPro (VK)

Het doelgroepenvervoer in de Zeeuwse Oosterschelderegio is voor de komende jaren gegund aan Taxi De Vlieger, Hala Zeeland en Taxibedrijf REVO. De contracten lopen vanaf 1 augustus drie jaar. Door verlengingen kan die looptijd uiteindelijk worden verdubbeld.

De Oosterschelderegio bestaat uit de gemeenten Kapelle, Schouwen-Duiveland, Reimerswaal, Borsele, Tholen en Goes. Met de provincie Zeeland nemen deze gemeenten deel aan de gemeentelijke vervoercentrale Zeeland. De aanbesteding was gericht op de inkoop van voertuigcapaciteit. Het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) is in dit verband de opdrachtgever.

De regie op het vervoer is niet in deze gunning meegenomen. Dit aspect is namelijk in handen van de Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland, gevestigd in Terneuzen. Dat is overigens niets nieuws, want de scheiding tussen regie en vervoer is bij de vorige aanbesteding in 2012 al aangebracht.

De opdracht betreft zowel routegebonden als collectief vraagafhankelijk vervoer. Het collectief vraagafhankelijk vervoer bestaat uit wmo-reizigers en Haltetaxi-reizigers. Het routegebonden vervoer betreft leerlingen, cliënten wmo-begeleidng en jeugdigen in het kader van de uitvoering van de Jeugdwet voor de deelnemende gemeenten in de Oosterschelderegio. Gedurende de contractperiode is het mogelijk dat andere reizigersgroepen aan het systeem worden toegevoegd.

Volledige looptijd

Het is van meet af aan de bedoeling geweest om voor het vervoer meerdere opdrachtnemers aan te trekken. Deze zijn over drie basepoints verdeeld. Bedrijven mochten op meerdere basepoints inschrijven, maar ze konden er slechts één toegekend krijgen. Hala Zeeland uit Middelburg kwam van de vier inschrijvers op basepoint Goes als beste naar voren. Het vervoer inzake het basepoint  Zierikzee werd gegund aan Taxi De Vlieger uit diezelfde plaats. Basepoint Tholen was met zes inschrijvingen het meest gewild. Taxibedrijf REVO mag dit vervoer gaan verzorgen.

De afgesloten overeenkomsten starten op 1 augustus 2017 en hebben een vaste looptijd van drie jaar. Ze lopen dus tot en met 31 juli 2020 en kunnen door de opdrachtgever driemaal met maximaal twaalf maanden verlengd worden. Deze “heeft de intentie de volledige looptijd inclusief verlengingen van de overeenkomst te benutten, maar laat eventuele verlenging afhangen van de geleverde prestaties. Daarnaast kunnen ook andere overwegingen een rol spelen, zoals beleidsmatige ontwikkelingen en wijzigingen in wetgeving.”

Geen aanvullende wensen

Opvallend is dat de gunningen op de laagste inschrijfprijs zijn geschied, vanuit de gedachte dat de kwaliteit in het Programma van Eisen afdoende is dichtgetimmerd. De diensten die moeten worden geleverd zijn in de ogen van SWVO duidelijk zijn vastgelegd en beschreven. De kwaliteit van dat wat de vervoerders moeten doen is wat de opdrachtgever betreft voldoende geborgd in de gestelde kwaliteitseisen. Ook had SWVO geen aanvullende wensen die tot meerkosten zouden kunnen leiden. Daarnaast zijn er ontwikkelingen geweest en te verwachten op het gebied van informatisering en automatisering die het onderscheidend vermogen tussen inschrijvers alleen maar verder zouden verkleinen. SWVO vindt het hanteren van andere criteria dan de prijs om al die redenen kunstmatig en een mogelijke aanleiding voor dubbelingen en overlap in de inschrijvingen.

Grootschalig materieel

Het vervoer is onderverdeeld in drie categorieën: basiscapaciteit vraagafhankelijk en routevervoer (categorie 1), basiscapaciteit routevervoer (categorie 2) en grootschalig materieel (categorie 3). De verhoudingen tussen categorieën 1 en 2 zijn in Goes 39 en 61 procent, In Tholen 31 en 69 procent en in Zierikzee nagenoeg fiftyfifty. Categorie 3 vormt een apart perceel binnen het doelgroepenvervoer in de Oosterschelderegio. Dit routevervoer met een bus voor negentien personen is net als basepoint Zierikzee aan Taxi de Vlieger gegund.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Doelgroepenvervoer Oosterschelde naar Hala, REVO en De Vlieger”

Piet Pietersen|06.04.17|12:36

Puur op prijs, voor de minimumprijs kan men niet eens aan cao verplichting voldoen. Gemiste kans voor deze gemeenten.

Doelgroepenvervoer Oosterschelde naar Hala, REVO en De Vlieger | TaxiPro
Rolstoelbus

Doelgroepenvervoer Oosterschelde naar Hala, REVO en De Vlieger

Bron: TaxiPro (VK)

Het doelgroepenvervoer in de Zeeuwse Oosterschelderegio is voor de komende jaren gegund aan Taxi De Vlieger, Hala Zeeland en Taxibedrijf REVO. De contracten lopen vanaf 1 augustus drie jaar. Door verlengingen kan die looptijd uiteindelijk worden verdubbeld.

De Oosterschelderegio bestaat uit de gemeenten Kapelle, Schouwen-Duiveland, Reimerswaal, Borsele, Tholen en Goes. Met de provincie Zeeland nemen deze gemeenten deel aan de gemeentelijke vervoercentrale Zeeland. De aanbesteding was gericht op de inkoop van voertuigcapaciteit. Het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) is in dit verband de opdrachtgever.

De regie op het vervoer is niet in deze gunning meegenomen. Dit aspect is namelijk in handen van de Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland, gevestigd in Terneuzen. Dat is overigens niets nieuws, want de scheiding tussen regie en vervoer is bij de vorige aanbesteding in 2012 al aangebracht.

De opdracht betreft zowel routegebonden als collectief vraagafhankelijk vervoer. Het collectief vraagafhankelijk vervoer bestaat uit wmo-reizigers en Haltetaxi-reizigers. Het routegebonden vervoer betreft leerlingen, cliënten wmo-begeleidng en jeugdigen in het kader van de uitvoering van de Jeugdwet voor de deelnemende gemeenten in de Oosterschelderegio. Gedurende de contractperiode is het mogelijk dat andere reizigersgroepen aan het systeem worden toegevoegd.

Volledige looptijd

Het is van meet af aan de bedoeling geweest om voor het vervoer meerdere opdrachtnemers aan te trekken. Deze zijn over drie basepoints verdeeld. Bedrijven mochten op meerdere basepoints inschrijven, maar ze konden er slechts één toegekend krijgen. Hala Zeeland uit Middelburg kwam van de vier inschrijvers op basepoint Goes als beste naar voren. Het vervoer inzake het basepoint  Zierikzee werd gegund aan Taxi De Vlieger uit diezelfde plaats. Basepoint Tholen was met zes inschrijvingen het meest gewild. Taxibedrijf REVO mag dit vervoer gaan verzorgen.

De afgesloten overeenkomsten starten op 1 augustus 2017 en hebben een vaste looptijd van drie jaar. Ze lopen dus tot en met 31 juli 2020 en kunnen door de opdrachtgever driemaal met maximaal twaalf maanden verlengd worden. Deze “heeft de intentie de volledige looptijd inclusief verlengingen van de overeenkomst te benutten, maar laat eventuele verlenging afhangen van de geleverde prestaties. Daarnaast kunnen ook andere overwegingen een rol spelen, zoals beleidsmatige ontwikkelingen en wijzigingen in wetgeving.”

Geen aanvullende wensen

Opvallend is dat de gunningen op de laagste inschrijfprijs zijn geschied, vanuit de gedachte dat de kwaliteit in het Programma van Eisen afdoende is dichtgetimmerd. De diensten die moeten worden geleverd zijn in de ogen van SWVO duidelijk zijn vastgelegd en beschreven. De kwaliteit van dat wat de vervoerders moeten doen is wat de opdrachtgever betreft voldoende geborgd in de gestelde kwaliteitseisen. Ook had SWVO geen aanvullende wensen die tot meerkosten zouden kunnen leiden. Daarnaast zijn er ontwikkelingen geweest en te verwachten op het gebied van informatisering en automatisering die het onderscheidend vermogen tussen inschrijvers alleen maar verder zouden verkleinen. SWVO vindt het hanteren van andere criteria dan de prijs om al die redenen kunstmatig en een mogelijke aanleiding voor dubbelingen en overlap in de inschrijvingen.

Grootschalig materieel

Het vervoer is onderverdeeld in drie categorieën: basiscapaciteit vraagafhankelijk en routevervoer (categorie 1), basiscapaciteit routevervoer (categorie 2) en grootschalig materieel (categorie 3). De verhoudingen tussen categorieën 1 en 2 zijn in Goes 39 en 61 procent, In Tholen 31 en 69 procent en in Zierikzee nagenoeg fiftyfifty. Categorie 3 vormt een apart perceel binnen het doelgroepenvervoer in de Oosterschelderegio. Dit routevervoer met een bus voor negentien personen is net als basepoint Zierikzee aan Taxi de Vlieger gegund.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Doelgroepenvervoer Oosterschelde naar Hala, REVO en De Vlieger”

Piet Pietersen|06.04.17|12:36

Puur op prijs, voor de minimumprijs kan men niet eens aan cao verplichting voldoen. Gemiste kans voor deze gemeenten.