Rolstoel sticker

Aanbesteding doelgroepenvervoer Groningen en Drenthe van start

Bron: TaxiPro (VK)

De aanbesteding van het doelgroepenvervoer in 35 gemeenten in Groningen en Drenthe is begonnen. Het werk heeft een waarde van zo’n 35 miljoen euro per jaar, verdeeld over zeven percelen. De opdrachtgevers zijn op zoek naar taxibedrijven die vanaf 1 januari 2018 leerlingen, wmo-pashouders en andere cliënten gaan vervoeren. Er worden contracten afgesloten voor een periode van 4,5 jaar.

In 2016 konden ongeveer 55.000 wmo-pashouders en 3.700 kinderen in Groningen en Drenthe gebruik maken van taxivervoer. Daarnaast namen vorig jaar zo’n 57.000 mensen de Regiotaxi en maken veel inwoners gebruik van lokaal vervoer, zoals buurtbussen en speciaal stadsvervoer. Al dit vervoer wordt verzorgd door de regionale taxibedrijven en wordt straks binnen Publiek Vervoer samengebracht. Dat gebeurt vanuit de wens om het doelgroepenvervoer efficiënter in te richten voor alle betrokken partijen.

Naast de prijs staan de continuïteit en een goede kwaliteit van de dienstverlening aan inwoners van het verzorgingsgebied voorop, zo meldt de opdrachtgever. “Uitgegaan wordt van een gezonde bedrijfsvoering en duurzame samenwerking met de taxivervoerders. Alle aanbiedingen worden daarom getoetst aan een minimale kostprijs om abnormaal lage biedingen tegen te gaan. Daarnaast wordt er ook gelet op hoe vervoerders omgaan met diverse thema’s, zoals duurzaamheid. Verder wordt er aan inschrijvers gevraagd om zoveel mogelijk vaste arbeidsplaatsen te creëren, zodat kwaliteit en vakmanschap behouden blijven.”

Zeven percelen

De doelgroep is groot. Deze bestaat niet alleen uit de gebruikers van het doelgroepenvervoer en hun begeleiders, maar ook uit de huidige OV-reizigers en alle inwoners en bezoekers van Groningen en Drenthe als potentiële gebruikers van het systeem. Uiteindelijk moeten zoveel mogelijk mensen binnen het verzorgingsgebied zelfstandig, efficiënt en betaalbaar kunnen reizen.

In de toekomst zullen doelgroepenvervoer, aanvullend openbaar vervoer en regulier openbaar vervoer steeds meer gebundeld en geïntegreerd worden. Daarom moet er ook afstemming plaatsvinden met de huidige en nieuwe OV-concessie. Die nieuwe concessie wordt momenteel voorbereid en zal in december 2019 voor een periode van tien jaar gaan lopen. Overigens zijn er ook enkele kleinschalige vervoerssystemen die draaien op vrijwilligers in Groningen en Drenthe. Het is de bedoeling dat die na 1 januari blijven bestaan.

In de nieuwe opzet wordt gewerkt met zeven percelen: vier in Groningen en drie in Drenthe. Omdat het verzorgingsgebied straks 35 gemeenten in twee provincies betreft, hopen de opdrachtgevers dat er meer ruimte ontstaat voor uitwisseling en samenwerking tussen vervoerders en regio’s. Nu mogen vervoerders bijvoorbeeld geen afspraken maken over ritten met taxibusjes die regiogrenzen overschrijden. Aan deze en andere beperkingen wil Publiek Vervoer een einde maken en dat moet de efficiency van het vervoer als geheel ten goede komen.

Innoveren en investeren

Een exacte taakverdeling tussen Team Publiek Vervoer en de opdrachtnemers moet nog worden uitgewerkt. Wel is duidelijk dat de vervoerders verantwoordelijk zullen worden voor zowel het verwerken van aanvragen en boekingen van ritten, als voor de uitvoering ervan. Ook zijn zij verplicht het vervoer af te stemmen met taxibedrijven in andere regio’s en met de partijen die andere vormen van vervoer verzorgen.

De contracten gaan lopen voor vier jaar en zeven maanden, waarna ze nog tweemaal met een jaar kunnen worden verlengd. Met de initiële looptijd van ruim 4,5 jaar hopen de betrokken gemeente ruimte te maken voor innovatie en investeringen in doorontwikkeling van Publiek Vervoer. Het huidige leerlingenvervoer loopt per 1 augustus 2018 af, al het andere doelgroepenvervoer al per 1 januari. Het leerlingenvervoer zal dus later instromen in Publiek Vervoer, maar door de looptijd van vier jaar en zeven maanden lopen alle nu nog af te sluiten vervoerscontracten uiteindelijk tegelijk af.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Aanbesteding doelgroepenvervoer Groningen en Drenthe van start | TaxiPro
Rolstoel sticker

Aanbesteding doelgroepenvervoer Groningen en Drenthe van start

Bron: TaxiPro (VK)

De aanbesteding van het doelgroepenvervoer in 35 gemeenten in Groningen en Drenthe is begonnen. Het werk heeft een waarde van zo’n 35 miljoen euro per jaar, verdeeld over zeven percelen. De opdrachtgevers zijn op zoek naar taxibedrijven die vanaf 1 januari 2018 leerlingen, wmo-pashouders en andere cliënten gaan vervoeren. Er worden contracten afgesloten voor een periode van 4,5 jaar.

In 2016 konden ongeveer 55.000 wmo-pashouders en 3.700 kinderen in Groningen en Drenthe gebruik maken van taxivervoer. Daarnaast namen vorig jaar zo’n 57.000 mensen de Regiotaxi en maken veel inwoners gebruik van lokaal vervoer, zoals buurtbussen en speciaal stadsvervoer. Al dit vervoer wordt verzorgd door de regionale taxibedrijven en wordt straks binnen Publiek Vervoer samengebracht. Dat gebeurt vanuit de wens om het doelgroepenvervoer efficiënter in te richten voor alle betrokken partijen.

Naast de prijs staan de continuïteit en een goede kwaliteit van de dienstverlening aan inwoners van het verzorgingsgebied voorop, zo meldt de opdrachtgever. “Uitgegaan wordt van een gezonde bedrijfsvoering en duurzame samenwerking met de taxivervoerders. Alle aanbiedingen worden daarom getoetst aan een minimale kostprijs om abnormaal lage biedingen tegen te gaan. Daarnaast wordt er ook gelet op hoe vervoerders omgaan met diverse thema’s, zoals duurzaamheid. Verder wordt er aan inschrijvers gevraagd om zoveel mogelijk vaste arbeidsplaatsen te creëren, zodat kwaliteit en vakmanschap behouden blijven.”

Zeven percelen

De doelgroep is groot. Deze bestaat niet alleen uit de gebruikers van het doelgroepenvervoer en hun begeleiders, maar ook uit de huidige OV-reizigers en alle inwoners en bezoekers van Groningen en Drenthe als potentiële gebruikers van het systeem. Uiteindelijk moeten zoveel mogelijk mensen binnen het verzorgingsgebied zelfstandig, efficiënt en betaalbaar kunnen reizen.

In de toekomst zullen doelgroepenvervoer, aanvullend openbaar vervoer en regulier openbaar vervoer steeds meer gebundeld en geïntegreerd worden. Daarom moet er ook afstemming plaatsvinden met de huidige en nieuwe OV-concessie. Die nieuwe concessie wordt momenteel voorbereid en zal in december 2019 voor een periode van tien jaar gaan lopen. Overigens zijn er ook enkele kleinschalige vervoerssystemen die draaien op vrijwilligers in Groningen en Drenthe. Het is de bedoeling dat die na 1 januari blijven bestaan.

In de nieuwe opzet wordt gewerkt met zeven percelen: vier in Groningen en drie in Drenthe. Omdat het verzorgingsgebied straks 35 gemeenten in twee provincies betreft, hopen de opdrachtgevers dat er meer ruimte ontstaat voor uitwisseling en samenwerking tussen vervoerders en regio’s. Nu mogen vervoerders bijvoorbeeld geen afspraken maken over ritten met taxibusjes die regiogrenzen overschrijden. Aan deze en andere beperkingen wil Publiek Vervoer een einde maken en dat moet de efficiency van het vervoer als geheel ten goede komen.

Innoveren en investeren

Een exacte taakverdeling tussen Team Publiek Vervoer en de opdrachtnemers moet nog worden uitgewerkt. Wel is duidelijk dat de vervoerders verantwoordelijk zullen worden voor zowel het verwerken van aanvragen en boekingen van ritten, als voor de uitvoering ervan. Ook zijn zij verplicht het vervoer af te stemmen met taxibedrijven in andere regio’s en met de partijen die andere vormen van vervoer verzorgen.

De contracten gaan lopen voor vier jaar en zeven maanden, waarna ze nog tweemaal met een jaar kunnen worden verlengd. Met de initiële looptijd van ruim 4,5 jaar hopen de betrokken gemeente ruimte te maken voor innovatie en investeringen in doorontwikkeling van Publiek Vervoer. Het huidige leerlingenvervoer loopt per 1 augustus 2018 af, al het andere doelgroepenvervoer al per 1 januari. Het leerlingenvervoer zal dus later instromen in Publiek Vervoer, maar door de looptijd van vier jaar en zeven maanden lopen alle nu nog af te sluiten vervoerscontracten uiteindelijk tegelijk af.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.