Rolstoelbus

Nieuwe aanbesteding doelgroepenvervoer Noordoost-Friesland

Bron: TaxiPro (VK)

Zes Friese gemeenten gaan het doelgroepenvervoer opnieuw aanbesteden, nadat de rechter een streep door de voorlopige gunning zette. Dat gebeurde in een kort geding dat was aangespannen door de verliezende vervoerder Waaksma. Dat bedrijf kreeg niet zoals gewenst het vervoer alsnog gegund, maar er komt dus wel een nieuwe aanbesteding.

Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Kollummerland en Tytsjerksteradiel gunden hun doelgroepenvervoer voorlopig aan VMNN Friesland, Taxi- en Bergingsbedrijf Dorenbos, Taxicentrale Witteveen en Taxi- en touringcarcentrale Noord Oost Friesland (NOF). Het kort geding betrof de percelen 1 en 2, te weten de basisvervoercapaciteit en de piekvervoercapaciteit. Deze waren aan VMNN, NOF en Dorenbos gegund.

Niet controleren

In het kort geding eiste Waaksma als huidige vervoerder dat de gunning aan deze vervoerders zou worden ingetrokken en dat het werk in plaats daarvan alsnog naar Waaksma ging. De andere vervoerders zouden namelijk onder de kostprijs hebben ingeschreven, aldus Waaksma. Dat kon volgens de rechter niet worden aangetoond, waarmee ook de eis niet kon worden ingewilligd. Maar de rechter vond wel dat de opdrachtgever, Netwerk Noordoost, door de eisen die in de aanbesteding zijn gesteld niet goed kon controleren of er al dan niet met kostendekkende tarieven was ingeschreven.

Kortom: het staat niet vast dat Dorenbos, NOF en VMNN op percelen 1 en 2 onder de kostprijs hebben ingeschreven, maar de opdrachtgever kan ook niet uitsluiten dat ze wél onder de kostprijs hebben ingeschreven. Dat maakt het fundament onder de gunning volgens de rechter wel erg broos. Om die reden bepaalde de rechter dat de voorlopige gunning moest worden ingetrokken en dat er een nieuwe aanbesteding moest komen. Het alternatief was dat er geen nieuwe aanbesteding kwam en dat Waaksma dan het vervoer zou blijven verzorgen.

Continuïteit van vervoer

Netwerk Noordoost heeft de aanbesteding teruggetrokken, in lijn met de uitspraak van de rechter. Maar er komt dus wel degelijk een nieuwe aanbesteding. Dat laat voorzitter Pytsje de Graaf van het mobiliteitsbureau in een schriftelijke verklaring weten. “Wij volgen het vonnis van de rechter en zijn voornemens om het vervoer zo snel mogelijk opnieuw aan te besteden. Dat doen we omdat we de continuïteit van het vervoer in Noordoost Fryslân belangrijk vinden en we de reizigers niet in de kou willen laten staan.”

Op welke manier men de aanbesteding nu gaat oppakken, is nog niet duidelijk. “We zijn dus voornemens om opnieuw aan te besteden. Hoe, wat en wanneer precies, dat zoeken we nu verder uit. In ieder geval zal het vervoer niet vanaf 1 augustus in het nieuwe systeem kunnen, daarvoor is de tijd te kort. Wij onderzoeken wat wel haalbaar is en zoeken uiteraard een goede oplossing voor de reizigers vanaf die datum, want het belang van de reizigers staat voorop”, aldus De Graaf.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe aanbesteding doelgroepenvervoer Noordoost-Friesland | TaxiPro
Rolstoelbus

Nieuwe aanbesteding doelgroepenvervoer Noordoost-Friesland

Bron: TaxiPro (VK)

Zes Friese gemeenten gaan het doelgroepenvervoer opnieuw aanbesteden, nadat de rechter een streep door de voorlopige gunning zette. Dat gebeurde in een kort geding dat was aangespannen door de verliezende vervoerder Waaksma. Dat bedrijf kreeg niet zoals gewenst het vervoer alsnog gegund, maar er komt dus wel een nieuwe aanbesteding.

Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Kollummerland en Tytsjerksteradiel gunden hun doelgroepenvervoer voorlopig aan VMNN Friesland, Taxi- en Bergingsbedrijf Dorenbos, Taxicentrale Witteveen en Taxi- en touringcarcentrale Noord Oost Friesland (NOF). Het kort geding betrof de percelen 1 en 2, te weten de basisvervoercapaciteit en de piekvervoercapaciteit. Deze waren aan VMNN, NOF en Dorenbos gegund.

Niet controleren

In het kort geding eiste Waaksma als huidige vervoerder dat de gunning aan deze vervoerders zou worden ingetrokken en dat het werk in plaats daarvan alsnog naar Waaksma ging. De andere vervoerders zouden namelijk onder de kostprijs hebben ingeschreven, aldus Waaksma. Dat kon volgens de rechter niet worden aangetoond, waarmee ook de eis niet kon worden ingewilligd. Maar de rechter vond wel dat de opdrachtgever, Netwerk Noordoost, door de eisen die in de aanbesteding zijn gesteld niet goed kon controleren of er al dan niet met kostendekkende tarieven was ingeschreven.

Kortom: het staat niet vast dat Dorenbos, NOF en VMNN op percelen 1 en 2 onder de kostprijs hebben ingeschreven, maar de opdrachtgever kan ook niet uitsluiten dat ze wél onder de kostprijs hebben ingeschreven. Dat maakt het fundament onder de gunning volgens de rechter wel erg broos. Om die reden bepaalde de rechter dat de voorlopige gunning moest worden ingetrokken en dat er een nieuwe aanbesteding moest komen. Het alternatief was dat er geen nieuwe aanbesteding kwam en dat Waaksma dan het vervoer zou blijven verzorgen.

Continuïteit van vervoer

Netwerk Noordoost heeft de aanbesteding teruggetrokken, in lijn met de uitspraak van de rechter. Maar er komt dus wel degelijk een nieuwe aanbesteding. Dat laat voorzitter Pytsje de Graaf van het mobiliteitsbureau in een schriftelijke verklaring weten. “Wij volgen het vonnis van de rechter en zijn voornemens om het vervoer zo snel mogelijk opnieuw aan te besteden. Dat doen we omdat we de continuïteit van het vervoer in Noordoost Fryslân belangrijk vinden en we de reizigers niet in de kou willen laten staan.”

Op welke manier men de aanbesteding nu gaat oppakken, is nog niet duidelijk. “We zijn dus voornemens om opnieuw aan te besteden. Hoe, wat en wanneer precies, dat zoeken we nu verder uit. In ieder geval zal het vervoer niet vanaf 1 augustus in het nieuwe systeem kunnen, daarvoor is de tijd te kort. Wij onderzoeken wat wel haalbaar is en zoeken uiteraard een goede oplossing voor de reizigers vanaf die datum, want het belang van de reizigers staat voorop”, aldus De Graaf.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.