PlusOV

Veel mis met organisatie en aansturing PlusOV

De problemen met het leerlingen- en zorgvervoer binnen PlusOV kennen een groot aantal oorzaken op het gebied van organisatie, aansturing en techniek. Een belangrijke misser van PlusOV was het niet op tijd aanleveren van een vervoersplan, zodat vervoerders en chauffeurs zich onvoldoende konden voorbereiden. De problemen zijn nog niet opgelost, maar nu de oorzaken zijn vastgesteld moet een plan van aanpak de zaken op orde helpen stellen.

PlusOV breidde op 21 augustus zijn werkzaamheden uit met het vervoer van leerlingen en cliënten dagbesteding in acht Gelderse gemeenten; iets later kwam daar ook hetzelfde vervoer in de gemeente Deventer bij. Willemsen-de Koning en Taxicentrale Witteveen zijn de uitvoerende partijen; zij verzorgen uitsluitend het vervoer. Eerder werd al vastgesteld dat de problemen werden veroorzaakt door een gebrekkige planning en aansturing. Het rapport van de Cissonius Groep bevestigt dat de vervoerders niets te verwijten valt maar veel andere betrokkenen des te meer.

Zo valt onder meer te lezen dat PlusOV niet tijdig een deugdelijk vervoersplan aan de vervoerders heeft geleverd.  “De vervoerders hebben hierdoor geen tijd gehad om voertuigen en chauffeurs aan de routes te koppelen, en de meeste chauffeurs hebben niet de mogelijkheid gehad om kennis te maken met ouders en reizigers. PlusOV heeft door het te laat aanleveren van de vervoersplannen de regie op het vervoer niet op een adequate manier kunnen uitvoeren”, aldus het rapport.

Verschillende systemen

Er is ook gekeken naar het waarom van deze tekortkoming. Zo werd door PlusOV onderschat wat de gevolgen van het te laat aanleveren zou zijn en wordt de organisatie niet aangestuurd op het nakomen van afspraken. “Het werken in verschillende systemen, het handmatig invoeren van gegevens, technische fouten en het werkproces met veel stappen heeft naar alle waarschijnlijkheid bijgedragen aan onjuiste en incomplete vervoersplannen.” Cissonius stelt onder meer dat de planningssoftware nog in ontwikkeling is, waarmee er ruimte voor fouten in het gebruik ontstaat. Een handleiding zou planners moeten helpen om op eenduidige wijze mutaties door te voeren.

Met betrekking tot het zorgvervoer concludeert Cissonius dat zorgaanbieders gegevens veel te laat of incompleet hebben aangeleverd, wat voor veel vertraging zorgde. Ook het afstemmen van indicaties door gemeentes en registraties bij zorgaanbieders is tegengevallen. Gezien al dit oponthoud had de start van het zorgvervoer door PlusOV eigenlijk moeten worden uitgesteld, concludeert het rapport.

‘Heel ingrijpend’

Er zijn wel maatregelen genomen om op korte termijn de problemen minder groot te maken, maar deze pakken volgens Cissionius de oorzaken niet echt aan. Op basis van de bevindingen heeft het bestuur een Plan van Aanpak laten opstellen waarmee PlusOV structureel op orde moet komen. De directie wordt in de tussentijd op basis van interimmanagement gevoerd. Bestuur en directie zijn daarbij onderdeel van het veranderingsproces.

Voorzitter van het bestuur en wethouder van Voorst, Wim Vrijhoef: “De reizigers van het leerlingen- en zorgvervoer zijn kwetsbaar en het is voor deze mensen heel ingrijpend als het vervoer niet goed verloopt. Daar is de vervoercentrale en het bestuur diep van doordrongen en wij nemen de uitkomsten van het onderzoek en de aanbevelingen dan ook zeer serieus. Door Partners in Mobiliteit (PiM) is nu een Plan van Aanpak opgesteld dat door een interimmanager geïmplementeerd wordt. ”

Vrijhoef: “Het bestuur verwacht dat de implementatie snel tot resultaten gaat leiden. Mensen met klachten die zijn blijven liggen, worden binnen twee weken gebeld zodat een oplossing kan worden besproken. Daarnaast worden de routes die niet goed lopen, ongeveer 20 procent, opnieuw gepland en stapsgewijs ingevoerd. ”

Lees ook: Problemen met PlusOV nog steeds niets opgelost

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.