RMC

Boete RMC voor te lage stiptheid AOV Amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft vervoerder RMC beboet voor het niet volgens de gemaakte afspraken presteren in het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV). Als het gaat om stiptheid en het callcenter haalde RMC in het eerste kwartaal niet de overeengekomen doelen. RMC erkent nog stappen te moeten zetten om die normen te halen.

Wethouder Pieter Litjens praatte onlangs de Tijdelijke Algemene Raadscommissie (TAR) van de gemeente Amsterdam bij over de stand van zaken in het AOV. Litjens zal hier later nog een brief met meer informatie over versturen. Die brief zal op 23 mei worden besproken in de volgende bijeenkomst van de TAR.

Punctualiteit en callcenter

“Maar ik kan alvast meedelen dat, in overeenstemming met de afspraken die we voor het eerste kwartaal met RMC hebben gemaakt, er inmiddels boetes zijn opgelegd aan RMC.” De wethouder geeft aan dat de boetes zijn opgelegd voor het niet leveren van de prestaties die wel zijn beloofd. “Dan gaat het onder meer om gebrekkige punctualiteit, maar ook over de prestaties in het callcenter.”

Op welk niveau RMC nu presteert in het AOV in Amsterdam, moet in de latere brief van Litjens bekend worden. Dan zal mogelijk ook meer bekend worden over de precieze hoogte van de boetes. Feit is wel dat Amsterdam een norm van 93 procent hanteert voor de stiptheid, waar 92 procent landelijk gezien gebruikelijk is.

Stabiele trend

RMC geeft aan nog stappen te moeten zetten om de afgesproken normen voor punctualiteit en het callcenter te halen. “Er is sprake van een stabiele trend rond de 90 procent wat betreft punctualiteit”, vertelt het vervoersbedrijf. “Hierbij tekenen wij aan dat dat wij te maken hadden met een forse stijging van het vervoersvolume. RMC heeft diverse acties ondernomen om deze volumes op zorgvuldige wijze te verwerken. Daarnaast hebben we in overleg met de gemeente diverse verbetermaatregelen genomen om tot de gewenste norm van 93 procent te komen.”

Maatregelen callcenter

In dezelfde periode dat RMC aan de slag ging in Amsterdam, werd in Rotterdam het doelgroepenvervoer verloren. Dat zorgde in de tweede helft van 2017 voor veel verloop onder de callcenter-medewerkers  “en daardoor een lagere personeelsbezetting dan gewenst. Ook op het gebied van het callcenter zijn maatregelen getroffen, zoals het vergroten van de callcentercapaciteit door het aantrekken van extra medewerkers, coaching van medewerkers en promotie van de bestelapp en website.”

“Als dienstverlener bieden wij de AOV-klanten graag het best mogelijke vervoer. Dit drijft ons om ons optimaal in te spannen en daarmee te gaan voldoen de gestelde normen van de gemeente Amsterdam. Vanuit het perspectief van de klant, zien wij in onze klanttevredenheidsonderzoeken dat onze dienstverlening goed wordt beoordeeld”, aldus RMC.

Dagelijks bijleren

RMC verzorgt sinds 1 juli  vorig jaar het Beschermd Vervoer en het Deur tot Deur Samenreizend-vervoer binnen het AOV in Amsterdam. Een goede start was het niet: over de hele maand juli werd gemiddeld 71 procent van de ritten op rijd gereden, waarbij er naarmate de maand vorderde wel vooruitgang werd behaald. De vervoerder gaf onder meer aan te moeten werken met soms gebrekkige gegevens over de vraag naar vervoer en dagelijks bij te leren over de optimale inzet van chauffeurs.In de tweede maand herpakte RMC zich en werd de punctualiteit opgeschroefd naar net iets onder de gemeentelijke norm van 93 procent.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

6 reacties op “Boete RMC voor te lage stiptheid AOV Amsterdam”

Bertax Landsmeer|11.05.18|11:54

Jaja de borrels komen al omhoog uit de AanbestedingsVulcaan! Het wachten is op de uitbarsting!

Wat heb ik onlangs geschreven over de RMC aanbesteding? Amsterdam is Rotterdam niet!

De Rotterdammers laten hun eigen stad in de steek in speciaalvervoer in Rotjeknor en RMC en consorten zijn zeer goed in dat doelgroepen vervoer…Dáár dus!

Maar hier dus niet en wij TCA chauffeurs weten heeel goed waar dat aan ligt! Toch? Amsterdam en Pietje Paaltje Litjens weten dat ook!

Dus liegen we er op los

Bertax Landsmeer|11.05.18|12:38

De TCA ( Taxicentrale Amsterdam ) ook aanbesteder en de grootste werd terzijde geschoven al zijnde niet goed gecertificeert etc etc met al zijn expertise en sinds de jaren 30 al actief in groot Amsterdam!

Nee de Rotterdammers moesten dit doen, kregen een contract tegen beloofde aanbestede bodemprijzen en beloofde (en niet nagekomen) effectiefiteit in hun bedrijfsvoering, en Amsterdam pleegt verraad tegen de Amsterdamse Taxibedondernemers ( die het ontzettend moeilijk hebben door overcapaciteit

Ton van Dalfsen|11.05.18|13:07

Helemaal met Bertax eens. Amsterdam had het onderhands aan TCA moeten gunnen. TCA heeft in Amsterdam grote capaciteit en meer Amsterdamse kennis in de ruimste zin des woords

Ton van Dalfsen|11.05.18|13:10

Was het niet zo in eerdere berichtgeving hier op taxipro : “RMC heeft punctualiteit AOV Amsterdam op orde” DUS NIET BLIJKT !!!!!!!

Ton van Dalfsen|11.05.18|13:12

In die laatste berichtgeving “RMC heeft punctualiteit AOV Amsterdam op orde” gaf ik maar geen commentaar want had het gevoel dat er nog een staartje aan kwam

Bertax Landsmeer|11.05.18|15:30

van Taxi,s en daardoor enorm teruggelopen inkomsten! En dan vraag je diezelfde ondernemers om alsjeblieft een electrische taxi aan te schaffen pfffffff….

En daar is dan de RMC aan de deur van de TCA om als bezemwagen te functioneren voor hun onrendabele ritjes die sommigen van onze Chauffeurs ( expertise ) voor bodemprijzen moeten wegrijden!

Dus dan toch die Amsterdammers maar?
We hebben een nieuwe Gemeenteraad gefeliciteerd!
Pek en veren voor Paaltje Litjens

En nou maar hopen……..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.