RMC AOV

RMC niet akkoord met boete elektrisch rijden AOV Amsterdam

Vervoerder RMC heeft van de gemeente Amsterdam een boete van 150.000 euro gekregen omdat de afspraken over het rijden met elektrische taxi’s in het AOV niet zijn nagekomen. RMC vindt echter dat er voldoende inspanningen zijn geleverd en dat het niet halen van de doelen in sterke mate door externe factoren komt. RMC tekent dan ook bezwaar aan tegen de boete.

Dat de financiële sanctie is opgelegd, blijkt uit een brief van wethouder Litjens aan de Amsterdamse gemeenteraad. Onlangs bleek al dat Amsterdam de vervoerder heeft beboet omdat het niet volgens de afspraken presteert in het Aanvullend Openbaar Vervoer. De brief van Litjens gaat daar dieper op in. Waar RMC na een moeilijke start de zaken op orde leek te krijgen, bleven punctualiteit en prestaties in het callcenter achter bij wat was overeengekomen. De vervoerder zegt hard te werken aan het alsnog halen van de normen.

Alle ritten elektrisch rijden

In de brief geeft Litjens ook uitleg over de stand van zaken in het elektrisch rijden. Zowel RMC als Transvision, de andere opdrachtnemer in het AOV, zouden per 1 januari van dit jaar hun ritten elektrisch rijden. In beide gevallen is dat niet gelukt.

Transvision heeft aangegeven aan het eind van het tweede kwartaal alle ritten elektrisch te kunnen rijden en daarmee heeft de gemeente ingestemd. Volgens Litjens is de vertraging niet aan Transvision te wijten, maar aan een andere onderneming. Daarom krijgt het bedrijf uit Capelle aan den IJssel nu geen boete opgelegd. Als er aan het eind van het tweede kwartaal niet volledig elektrisch wordt gereden, krijgt Transvision alsnog een boete van 150.000 euro.

‘Vertraging aan RMC te wijten’

RMC heeft die boete nu al wel gekregen, geeft Litjens aan. Deze vervoerder heeft zijn doelen met elektrisch rijden niet gehaald vanwege aansluitingsproblemen op diverse oplaadlocaties. Volgens de wethouder is deze vertraging aan RMC te wijten. Om die reden heeft hij een boete van 150.000 euro opgelegd. Deze boete is afgesproken voor elke periode van drie maanden dat er vanaf 1 januari niet elektrisch is gereden.

De vervoerder is het echter niet met dat besluit eens, laat een woordvoerster weten. “RMC is door de gemeente geïnformeerd dat een boete is opgelegd voor het niet voldoen aan de eisen met betrekking tot elektrisch rijden per 1 januari 2018. RMC heeft in de afgelopen maanden fors geïnvesteerd in de aanleg van elektrische laadinfrastructuur en de aanschaf van elektrische voertuigen.”

“De aanleg is op onderdelen vertraagd door externe factoren”, vervolgt de woordvoerster. “RMC is dan ook van mening dat voldoende inspanning is en wordt gepleegd om zo snel mogelijk elektrisch te rijden. RMC gaat bezwaar tegen het opleggen van de boete aantekenen.”

Punctualiteit en callcenter

De brief van Litjens geeft ook duidelijkheid over de prestaties van RMC op het gebied van punctualiteit en het callcenter. Waar een punctualiteit van 93 procent is afgesproken, was dat in oktober en november bijna 90 procent. De drie maanden daarna werd tussen de 90 en 91 procent gescoord, in maart was dat 89,86. Voor deze ‘nalatende punctualiteitsprestatie’ is aan RMC een boete van 1,75 opgelegd over de omzet in maart.

Voor het niet realiseren van de afgesproken norm in het callcenter is de boete 1 procent van de maandomzet. Van alle binnenkomende gesprekken moet 80 procent binnen 20 seconden worden beantwoord. Daar is RMC nooit in de buurt gekomen, met 72,39 procent in januari als beste prestatie en 39,82 procent in december als slechtste.

Veranderingen in management

Om deze problemen het hoofd te bieden heeft RMC de nodige maatregelen genomen, schrijft wethouders Litjens. Er is extra personeel aangetrokken en de ritplanning is gestroomlijnd. Veranderingen in het management moeten verder helpen bij een betere uitvoering. Voor de onvoldoende prestaties in het callcenter heeft RMC geen verklaring kunnen geven. Wel is er ingezet op intensievere coaching van de medewerking en promotie van de mogelijkheid om ritten online te bestellen. Als dat laatste meer gebeurt, neemt dat druk weg bij het callcenter.

Lees ook: Boete RMC voor te lage stiptheid AOV Amsterdam

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.