Rolstoelbus

Groeiend tekort aan taxichauffeurs doelgroepenvervoer

Foto: iStock / Caboclin onbeperkt gebruik)

Door het aantrekken van de economie ontstaat er een steeds groter tekort aan chauffeurs in het contractvervoer. Het kan zelfs niet meer worden uitgesloten dat er met ingang van het nieuwe schooljaar ritten gaan uitvallen. En een oplossing lijkt niet zomaar voorhanden. “Taxibedrijven zitten soms met de handen in het haar.”

Het groeiende tekort aan taxichauffeurs voor het doelgroepenvervoer wordt over de hele linie gevoeld, zo blijkt uit een rondgang langs een aantal grote vervoerders. “Wij merken dat, door het aantrekken van de economie, het lastiger wordt om geschikte chauffeurs te vinden. Met name voor doelgroepenvervoer, omdat het hier altijd parttime contracten betreft”, zegt Martijn Kersing van Noot. Een woordvoerder van Munckhof geeft aan dat het krapper wordt, al verschilt het per regio in welke mate.

Pascal Denissen is commercieel directeur bij de landelijk werkzame uitzendorganisatie Taxiwerq. Volgens hem komt het tekort aan chauffeurs niet alleen doordat er nu meer werk is dan een paar jaar geleden. Ook in andere sectoren gaat het beter, en dat voelt de taxibranche.

Terugstromen naar andere branche

“We werven nieuwe mensen, maar aan de andere kant verlaten weer net zo veel mensen de branche. Toen het slecht ging met de bouw, zijn veel mensen uit die sector als taxichauffeur gaan werken. Maar nu is er een groot tekort aan personeel in de bouw, dus al die mensen stromen na een paar jaar weer terug. En zo gaat dat met meerdere sectoren”, legt Denissen uit.

“Taxibedrijven waar wij mee werken, zitten soms met de handen in het haar. Ze kunnen momenteel echt niet aan chauffeurs komen. We zien steeds vaker dat een bedrijf een bepaalde opdracht kwijtraakt aan een ander, maar dat de chauffeurs niet overgaan naar de nieuwe vervoerder omdat de bestaande werkgever nog voldoende werk voor ze heeft. Het is dan ook de vraag of en hoe leerlingen na de schoolvakantie opgehaald gaan worden.”

Regionale verschillen

Bij de BIOS-groep merkt men vooral in leerlingenvervoer en routegebonden vervoer dat het aanbod in chauffeurs krapper begint te worden. Het gaat hier immers vaak om contracten voor een beperkt aantal uren per week, legt Martijn van Leeuwen uit. “Veelal worden hier sociaal return-kandidaten voor geworven, echter stuiten we dan op het probleem van het behalen van de chauffeurskaart. Vooral het theoriegedeelte, waarvoor je goed begrijpend Nederlands moet kunnen lezen, is een obstakel. Terwijl deze kandidaten prima geschikt zijn voor het vervoer.”

Van Leeuwen ziet wel regionale verschillen. “Bij een contract voor minimaal 30 uur per week zijn er in Rotterdam nog wel kandidaten te vinden. In de regio Haarlem en Zaanstad is het probleem veel groter; hier is het lastiger om kandidaten te vinden.”

Versplintering vervoer helpt niet

Ook Connexxion Taxi Services / Transdev heeft “te maken met de uitdagingen die de krapte op de arbeidsmarkt met zich meebrengt”, legt Gjalt Rameijer uit. “Wat het in onze sector extra uitdagend maakt, is de versplintering van het vervoer. Door aanbestedingen kunnen samenhangende vervoerspakketten aan verschillende bedrijven gegund worden. Dit heeft tot gevolg dat synergievoordelen verdwijnen en er extra chauffeurs nodig zijn om het oorspronkelijke pakket uit te voeren. Ook hebben we te maken met verschillende eisen die worden gesteld bij het vervoer van verschillende groepen reizigers. Daardoor gebeurt het dat we op dezelfde momenten verschillende ritten moeten rijden, in plaats van na elkaar, waardoor er extra chauffeurs nodig zijn.”

Lastig combineren met ander vervoer

Het probleem is dus duidelijk en neemt in omvang toe. Volgens Pascal Denissen van Taxiwerq is het probleem niet zomaar opgelost. “Het lastige is ook dat de inzet van chauffeurs voor het leerlingenvervoer vaak lastig met ander vervoer te combineren is. Mensen willen wel meer uren maken, maar dat valt vaak niet goed in te passen.” Hij denkt in elk geval dat er veel intensiever moet worden samengewerkt tussen de verschillende partijen, dus ook de gemeenten. “Maar we kijken ook of we misschien kunnen samenwerken met partijen uit andere sectoren door elkaars parttimers efficiënter in te zetten.”

Ook Martijn van Leeuwen van de BIOS-groep stelt: “Eenvoudig is dit niet op te lossen.” Wervingsacties en zelf mensen opleiden kunnen helpen. Verder moet een organisatie leuk zijn om voor te werken, de nadruk komt dan ook steeds meer te liggen op ‘employer branding’ en wat je als werkgever kunt bieden naast het primaire salaris.”

“Veel van dit soort zaken kun je als werkgever via de werkkostenregeling in een bruto/netto component regelen, zodat het de werkgever niets extra kost, terwijl de medewerker er wel voordeel bij heeft”, legt Van Leeuwen uit. “Een medewerker moet veel meer zelf kunnen kiezen. Ook opleidingen voor doorgroeimogelijkheden horen hierbij, waaronder het rijbewijs C of D halen. Hiermee bind je de medewerker aan de organisatie en word je en aantrekkelijke werkgever voor nieuwe kandidaten.”

Vissen in dezelfde vijver

Carlo Cahn van brancheorganisatie KNV zegt de problemen te herkennen. “In sommige regio’s kan dit tot problemen gaan leiden. Maar wij weten in elk geval niet van situaties waar vervoer geen doorgang meer kan vinden door een gebrek aan chauffeurs. Wat ook meespeelt: we vissen voor deze groep werknemers voor een belangrijk deel in sectoren waar de tekorten ook steeds groter worden, zoals het busvervoer en vrachtvervoer. In die sectoren is het probleem zelfs groter, maar in de taxibranche gaat het wellicht ook die kant op.”

Cahn wijst op de nieuwe cao die onlangs werd afgesloten. Daarin is ook een loonsverhoging van  tweemaal 2 procent afgesloten. “Met die loonsverhoging houden we de aansluiting met andere sectoren. De werkgevers en werknemers dragen, via Sociaal Fonds Taxi, een verantwoordelijkheid dragen voor de arbeidsmarkt in de taxisector. Maar of er al concrete acties zijn bedacht om het vak van taxichauffeur aantrekkelijker te maken, weet ik op dit moment niet.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

26 reacties op “Groeiend tekort aan taxichauffeurs doelgroepenvervoer”

Alfred Hartog|26.07.18|10:20

Mijn vraag is tweeledig: waarom wordt leerlingenvervoer niet veel vaker gecombineerd zodat je meer uren KAN maken en tot welke leeftijd mag je in het leerlingenvervoer werken?

Alfred

Strange Inthenight|26.07.18|10:39

En toch maar alleen tijdelijke contracten uitgeven?
Wat is beter, opdrachten waar voor getekend is laten vervallen of chauffeurs in vaste dienst?

En maar klagen en maar klagen.
Bindt de chauffeurs maar eens, geef ze een goed salaris (marktconform), dan hoef je ook niet te concurreren met andere branches. Want het blijft: de taxichauffeur is onderbetaald en ondergewaardeerd!

Pierre van Aert|26.07.18|10:42

70 % van je loon bij ziekte en geen onregelmatigheidstoeslag en geen nachttoeslag helpt ook niet om personeel in de taxibranche te houden !
Bedankt FNV !

Strange Inthenight|26.07.18|10:59

“Met die loonsverhoging houden we de aansluiting met andere sectoren. … Maar of er al concrete acties zijn bedacht om het vak van taxichauffeur aantrekkelijker te maken, weet ik op dit moment niet.” vlg. Carlo Cahn van brancheorganisatie KNV.
Met 2 x 2% kom je niet ineens “marktconform”. Het vak is aantrekkelijk genoeg, ik ga nog iedere dag met plezier de straat op.
Wat ontbreekt is waardering: van de werkgever, de overheid én de maatschappij!!

Marco Derksen|26.07.18|11:22

Je kunt ook meer taxibedrijven gaan gebruiken om dit probleem op te lossen,
Maar dat gebeurt niet, omdat ze o.a.geen TX keurmerk hebben.
Maar wij worden wel gebruikt als onderaannemer, vooral als ze paniek hebben en het werk niet kwijt kunnen, dan kunnen wij voor komen rijden voor nogal slechte tarieven.
En onze voertuigen en chauffeurs zijn echt niet slechter dan de grote bedrijven met een TX keurmerk, die wel het werk rechtstreeks aangeboden krijgen.

Franck van Sas|26.07.18|11:51

Inderdaad, waarom wordt het vak als chauffeur niet behoorlijk opgewaardeerd in de vorm van vast aantal uren (36 uur per wk) en wie daar voor openstaat 40 uur met een behoorlijk salaris zodat je niet meer afhankelijk bent van een uitkering.
stoppen met ieder jaar biedingen uit te schrijven waarbij je van voren wéét, dát als je voor een te laag bedrag inschrijft je aan de voordeur van een failliet staat. Wie is /zijn de dupe..de chauffeurs. Wat blijft, terug de Ww in mèt een nog lagere uitkering

Sylvian Mouwer|26.07.18|12:04

Ben zelf bijna 10 jaar (met veel plezier) taxichauffeur geweest. Toen ik begon, verdiende ik (fulltime) netto iets meer dan €1200, vlak voordat ik deeltijd ontslag kreeg zat ik op €1550 netto… Na een goede 8 jaar dienst.

Nu ben ik buschauffeur en verdien ik netto €1900,. Voor 32 uur werk..

Ik hoef geen rolstoelen meer vast te zetten, niet over te werken, heb geen onbenullige onregelmatigheid, geen nachtdiensten…

Onderbetaald, ondergewaardeerd, onderschat.

Stefan L Koetje|26.07.18|12:42

Tja, als je 3x een tijdelijk contract hebt gehad en elke keer te horen krijgt dat je weg moet zodra men vastigheid moet bieden. Maar na 3 (nu 6) maanden mag je zo weer terug komen. En of je nog ff je vervanger in wil werken. Ik heb zo wel een idee waarom men geen personeel kan vinden…

Petra Keizer|26.07.18|15:06

Vast contract wil misschien helpen vooral bij vrouwelijke chauffers

Petra Keizer|26.07.18|15:08

Vast contract geven wil misschien ook wel helpen vooral bij vrouwen. Tussen groepsvervoer tijden extra laten rijden wie dat wil

jaap Scheepbouwer|26.07.18|15:20

En maar klagen en zeuren die bazen.
Er zin er zelfs die je in dienst willen nemen voor 1uur en dan alleen als oproepkracht. Ze gaan maar fijn zelf rijden maar ik doe er niet aan mee. Groetjes..

Ik denk als ze zo blijven doorgaan dat er binnen korte tijd nog meer taxichauffeurs ander werk gaan zoeken ,Sommige komen na die 6 maanden niet meer terug en weg is weg. BV ,Stratenkennis en ervaring ,nieuwe mensen inwerken wat weer risico,s meeneemt.BV schade,s,

Geanne de Klein|26.07.18|16:41

Ik heb ook 6 jaar gereden als taxichauffeur. Je kunt nergens meer fulltime baan in krijgen (en dan praat ik nog niet eens over loon wat je krijgt) en dat is ook best wel laag. Maar altijd met plezier gedaan. Wie weet ooit nog 😄

Eric van Dulst|26.07.18|17:59

Ik denk dat de oplossing ligt in het zelf inhuren van een taxi door klanten die vlak bij elkaar wonen en naar scholen of instellingen die tevens niet te ver uit elkaar liggen. Taak voor de gemeente denk ik om de klanten bij elkaar te zoeken.De mensen zoeken dan zelf een busje of taxi die ze kunnen rijden.
Ze rijden nu al met belbussen dus dat kunnen ze wel uitbreiden. Als chauffeur pak je gewoon een stel bootvluchtelingen. Opleiding hebben ze niet nodig. Alleen een rijbewijs.

peter bouwsema|26.07.18|21:09

Hahaha en nu de zielepoot uithangen ||||
Jaar na jaar achter de uitzendbureaus staan met flexcontracten, die je personeel uitknijpen als een citroen, ze een half jaar naar huis sturen in de WW en dan op hun blote knieen laten smeken of ze weer terug mogen komen, om wederom tegen een hongerloontje aan de slag te gaan.
Boontje komt om zijn loontje.
Hier ligt nu de kans om de rollen om te keren chauffeurs.

peter bouwsema|26.07.18|21:10

Hoge lonen en goede werkvoorzieningen eisen en anders maar niet aan het werk.
It is payback time in de meest idiote branche die je je voor kunt stellen.
Zet hem op,laat je niet kisten.

peter bouwsema|26.07.18|21:11

Dus Hoge lonen en goede werkvoorzieningen eisen en anders maar niet aan het werk.
It is payback time in de meest idiote branche die je je voor kunt stellen.
Zet hem op,laat je niet kisten.

peter bouwsema|26.07.18|21:13

Its Payback time laat je niet kisten.
Fatsoenlijke lonen en goede secundaire arbeidsvoorzieningen en vaste contracten.
Anders maar niet.

Franck van Sas|26.07.18|21:28

Vervolg op mijn betoog.
Ik ben 4,5 jaar aktief als chauffeur leerlingenvervoer en ervaar iedere keer de spontaniteit van de kinderen en ouders met de vraag: krijgen wij jouw komend seizoen weer terug als chauffeur?
Een groter compliment kun je niet krijgen. Het kan natuurlijk ook anders😕.Het is jammer dat er nauwelijks uitbreiding van uren mogelijk is en dus veelal
thuis zit te wachten of nog extra ritten komen(lees inkomen) de koek wordt onder te veel chauffeurs verdeeld.Zievervolg

Franck van Sas|26.07.18|21:36

Vervolg, ik wil Vincent Krabbendam uitnodigen een artikel te schrijven over alle reacties over dit item en dit met Gemeenten, UWV en werkgevers te bespreken met als doel :kwaliteits en inkomensverbetering taxichauffeurs speciaal vervoer.

Jos Dinkelaar|26.07.18|22:25

Men moet garantie loon betalen, zodat je ook betaald zal moeten worden tussen de uren van de dag als er geen werk is.
En minimal 20 euro per uur. Als niet dan niet gaan werken…

Albert van Kerkhoff|27.07.18|12:09

Als er daadwerkelijk een tekort is hoe komt het dan dat men tussen de arbeidscontracten 6 maanden thuis mag blijven??? Hoe komt het dan dat ik in mijn kennissenkring diverse personen heb die volledige taxipas en/of dpl hebben regelmatig te horen krijgen dat er GEEN WERK voor ze is. En derhalve niet aangenomen worden of geen verlenging contract aangeboden krijgen??? Kluit wordt weer aardig belazerd.

Rudie Elmio|27.07.18|18:06

Een illegale schoonmaker vraagt €30 per uur zwart, ik krijg €13 bruto en mag zelf mijn onkosten betalen :( Per maand krijg ik net genoeg voor de vaste lasten boodschappen moeten ergens anders vandaan komen, en volgend jaar hoop ik niet ziek te worden dan kom ik onder het minimum denk ik.

Peter Vriens|30.07.18|09:59

Het nu 20 jaar verplichtte aanbesteden heeft er toe geleid dat het doelgroepen vervoer vaak ver onder de norm presteert en de lonen slecht zijn te noemen.
De lokale bedrijven kregen en krijgen geen eerlijke kans verantwoord in te schrijven en “hun” werk zelf te blijven uitvoeren.
Met behulp van bestaande automatisering is het voor lokale bedrijven goed mogelijk vervoer aan te bieden zonder gebruik te maken van tender management, kosten besparend !
Wanneer gaan de ogen van beleidsmakers open ?

Anita van der Laak|02.08.18|11:54

Ik ben sinds 2005 al werkzaam in het doelgroepen vervoer. En als je een goede chauffeur bent en klanten willen je behouden en doen er alles aan en vervolgens na 3 contrakten 6 maanden de ww in Het loon is weinig terwijl je veel verantwoording hebt. Zoals mensen en kinderen met epelepsie .ik heb een opleiding en diploma maar een vast contrakt krijg ik niet, en m’ contrakt van 10 tot 15 uur. Wil graag weer werken als chauffeur naar met meer uren en vast contrakt. Anders blijf ik thuis

Michel Ruigrok|08.08.18|07:28

Gezien de reacties ligt hier een uitdagende taak voor een goede, gedreven onderzoeksjournalist.

taxi rijden is één van de meest leuke en bijzondere beroepen, geen klant hetzelfde, geen rit hetzelfde, geen dag hetzelfde, maar dat jammer genoeg wel voor een hongerloontje….

Groeiend tekort aan taxichauffeurs doelgroepenvervoer | TaxiPro
Rolstoelbus

Groeiend tekort aan taxichauffeurs doelgroepenvervoer

Foto: iStock / Caboclin onbeperkt gebruik)

Door het aantrekken van de economie ontstaat er een steeds groter tekort aan chauffeurs in het contractvervoer. Het kan zelfs niet meer worden uitgesloten dat er met ingang van het nieuwe schooljaar ritten gaan uitvallen. En een oplossing lijkt niet zomaar voorhanden. “Taxibedrijven zitten soms met de handen in het haar.”

Het groeiende tekort aan taxichauffeurs voor het doelgroepenvervoer wordt over de hele linie gevoeld, zo blijkt uit een rondgang langs een aantal grote vervoerders. “Wij merken dat, door het aantrekken van de economie, het lastiger wordt om geschikte chauffeurs te vinden. Met name voor doelgroepenvervoer, omdat het hier altijd parttime contracten betreft”, zegt Martijn Kersing van Noot. Een woordvoerder van Munckhof geeft aan dat het krapper wordt, al verschilt het per regio in welke mate.

Pascal Denissen is commercieel directeur bij de landelijk werkzame uitzendorganisatie Taxiwerq. Volgens hem komt het tekort aan chauffeurs niet alleen doordat er nu meer werk is dan een paar jaar geleden. Ook in andere sectoren gaat het beter, en dat voelt de taxibranche.

Terugstromen naar andere branche

“We werven nieuwe mensen, maar aan de andere kant verlaten weer net zo veel mensen de branche. Toen het slecht ging met de bouw, zijn veel mensen uit die sector als taxichauffeur gaan werken. Maar nu is er een groot tekort aan personeel in de bouw, dus al die mensen stromen na een paar jaar weer terug. En zo gaat dat met meerdere sectoren”, legt Denissen uit.

“Taxibedrijven waar wij mee werken, zitten soms met de handen in het haar. Ze kunnen momenteel echt niet aan chauffeurs komen. We zien steeds vaker dat een bedrijf een bepaalde opdracht kwijtraakt aan een ander, maar dat de chauffeurs niet overgaan naar de nieuwe vervoerder omdat de bestaande werkgever nog voldoende werk voor ze heeft. Het is dan ook de vraag of en hoe leerlingen na de schoolvakantie opgehaald gaan worden.”

Regionale verschillen

Bij de BIOS-groep merkt men vooral in leerlingenvervoer en routegebonden vervoer dat het aanbod in chauffeurs krapper begint te worden. Het gaat hier immers vaak om contracten voor een beperkt aantal uren per week, legt Martijn van Leeuwen uit. “Veelal worden hier sociaal return-kandidaten voor geworven, echter stuiten we dan op het probleem van het behalen van de chauffeurskaart. Vooral het theoriegedeelte, waarvoor je goed begrijpend Nederlands moet kunnen lezen, is een obstakel. Terwijl deze kandidaten prima geschikt zijn voor het vervoer.”

Van Leeuwen ziet wel regionale verschillen. “Bij een contract voor minimaal 30 uur per week zijn er in Rotterdam nog wel kandidaten te vinden. In de regio Haarlem en Zaanstad is het probleem veel groter; hier is het lastiger om kandidaten te vinden.”

Versplintering vervoer helpt niet

Ook Connexxion Taxi Services / Transdev heeft “te maken met de uitdagingen die de krapte op de arbeidsmarkt met zich meebrengt”, legt Gjalt Rameijer uit. “Wat het in onze sector extra uitdagend maakt, is de versplintering van het vervoer. Door aanbestedingen kunnen samenhangende vervoerspakketten aan verschillende bedrijven gegund worden. Dit heeft tot gevolg dat synergievoordelen verdwijnen en er extra chauffeurs nodig zijn om het oorspronkelijke pakket uit te voeren. Ook hebben we te maken met verschillende eisen die worden gesteld bij het vervoer van verschillende groepen reizigers. Daardoor gebeurt het dat we op dezelfde momenten verschillende ritten moeten rijden, in plaats van na elkaar, waardoor er extra chauffeurs nodig zijn.”

Lastig combineren met ander vervoer

Het probleem is dus duidelijk en neemt in omvang toe. Volgens Pascal Denissen van Taxiwerq is het probleem niet zomaar opgelost. “Het lastige is ook dat de inzet van chauffeurs voor het leerlingenvervoer vaak lastig met ander vervoer te combineren is. Mensen willen wel meer uren maken, maar dat valt vaak niet goed in te passen.” Hij denkt in elk geval dat er veel intensiever moet worden samengewerkt tussen de verschillende partijen, dus ook de gemeenten. “Maar we kijken ook of we misschien kunnen samenwerken met partijen uit andere sectoren door elkaars parttimers efficiënter in te zetten.”

Ook Martijn van Leeuwen van de BIOS-groep stelt: “Eenvoudig is dit niet op te lossen.” Wervingsacties en zelf mensen opleiden kunnen helpen. Verder moet een organisatie leuk zijn om voor te werken, de nadruk komt dan ook steeds meer te liggen op ‘employer branding’ en wat je als werkgever kunt bieden naast het primaire salaris.”

“Veel van dit soort zaken kun je als werkgever via de werkkostenregeling in een bruto/netto component regelen, zodat het de werkgever niets extra kost, terwijl de medewerker er wel voordeel bij heeft”, legt Van Leeuwen uit. “Een medewerker moet veel meer zelf kunnen kiezen. Ook opleidingen voor doorgroeimogelijkheden horen hierbij, waaronder het rijbewijs C of D halen. Hiermee bind je de medewerker aan de organisatie en word je en aantrekkelijke werkgever voor nieuwe kandidaten.”

Vissen in dezelfde vijver

Carlo Cahn van brancheorganisatie KNV zegt de problemen te herkennen. “In sommige regio’s kan dit tot problemen gaan leiden. Maar wij weten in elk geval niet van situaties waar vervoer geen doorgang meer kan vinden door een gebrek aan chauffeurs. Wat ook meespeelt: we vissen voor deze groep werknemers voor een belangrijk deel in sectoren waar de tekorten ook steeds groter worden, zoals het busvervoer en vrachtvervoer. In die sectoren is het probleem zelfs groter, maar in de taxibranche gaat het wellicht ook die kant op.”

Cahn wijst op de nieuwe cao die onlangs werd afgesloten. Daarin is ook een loonsverhoging van  tweemaal 2 procent afgesloten. “Met die loonsverhoging houden we de aansluiting met andere sectoren. De werkgevers en werknemers dragen, via Sociaal Fonds Taxi, een verantwoordelijkheid dragen voor de arbeidsmarkt in de taxisector. Maar of er al concrete acties zijn bedacht om het vak van taxichauffeur aantrekkelijker te maken, weet ik op dit moment niet.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

26 reacties op “Groeiend tekort aan taxichauffeurs doelgroepenvervoer”

Alfred Hartog|26.07.18|10:20

Mijn vraag is tweeledig: waarom wordt leerlingenvervoer niet veel vaker gecombineerd zodat je meer uren KAN maken en tot welke leeftijd mag je in het leerlingenvervoer werken?

Alfred

Strange Inthenight|26.07.18|10:39

En toch maar alleen tijdelijke contracten uitgeven?
Wat is beter, opdrachten waar voor getekend is laten vervallen of chauffeurs in vaste dienst?

En maar klagen en maar klagen.
Bindt de chauffeurs maar eens, geef ze een goed salaris (marktconform), dan hoef je ook niet te concurreren met andere branches. Want het blijft: de taxichauffeur is onderbetaald en ondergewaardeerd!

Pierre van Aert|26.07.18|10:42

70 % van je loon bij ziekte en geen onregelmatigheidstoeslag en geen nachttoeslag helpt ook niet om personeel in de taxibranche te houden !
Bedankt FNV !

Strange Inthenight|26.07.18|10:59

“Met die loonsverhoging houden we de aansluiting met andere sectoren. … Maar of er al concrete acties zijn bedacht om het vak van taxichauffeur aantrekkelijker te maken, weet ik op dit moment niet.” vlg. Carlo Cahn van brancheorganisatie KNV.
Met 2 x 2% kom je niet ineens “marktconform”. Het vak is aantrekkelijk genoeg, ik ga nog iedere dag met plezier de straat op.
Wat ontbreekt is waardering: van de werkgever, de overheid én de maatschappij!!

Marco Derksen|26.07.18|11:22

Je kunt ook meer taxibedrijven gaan gebruiken om dit probleem op te lossen,
Maar dat gebeurt niet, omdat ze o.a.geen TX keurmerk hebben.
Maar wij worden wel gebruikt als onderaannemer, vooral als ze paniek hebben en het werk niet kwijt kunnen, dan kunnen wij voor komen rijden voor nogal slechte tarieven.
En onze voertuigen en chauffeurs zijn echt niet slechter dan de grote bedrijven met een TX keurmerk, die wel het werk rechtstreeks aangeboden krijgen.

Franck van Sas|26.07.18|11:51

Inderdaad, waarom wordt het vak als chauffeur niet behoorlijk opgewaardeerd in de vorm van vast aantal uren (36 uur per wk) en wie daar voor openstaat 40 uur met een behoorlijk salaris zodat je niet meer afhankelijk bent van een uitkering.
stoppen met ieder jaar biedingen uit te schrijven waarbij je van voren wéét, dát als je voor een te laag bedrag inschrijft je aan de voordeur van een failliet staat. Wie is /zijn de dupe..de chauffeurs. Wat blijft, terug de Ww in mèt een nog lagere uitkering

Sylvian Mouwer|26.07.18|12:04

Ben zelf bijna 10 jaar (met veel plezier) taxichauffeur geweest. Toen ik begon, verdiende ik (fulltime) netto iets meer dan €1200, vlak voordat ik deeltijd ontslag kreeg zat ik op €1550 netto… Na een goede 8 jaar dienst.

Nu ben ik buschauffeur en verdien ik netto €1900,. Voor 32 uur werk..

Ik hoef geen rolstoelen meer vast te zetten, niet over te werken, heb geen onbenullige onregelmatigheid, geen nachtdiensten…

Onderbetaald, ondergewaardeerd, onderschat.

Stefan L Koetje|26.07.18|12:42

Tja, als je 3x een tijdelijk contract hebt gehad en elke keer te horen krijgt dat je weg moet zodra men vastigheid moet bieden. Maar na 3 (nu 6) maanden mag je zo weer terug komen. En of je nog ff je vervanger in wil werken. Ik heb zo wel een idee waarom men geen personeel kan vinden…

Petra Keizer|26.07.18|15:06

Vast contract wil misschien helpen vooral bij vrouwelijke chauffers

Petra Keizer|26.07.18|15:08

Vast contract geven wil misschien ook wel helpen vooral bij vrouwen. Tussen groepsvervoer tijden extra laten rijden wie dat wil

jaap Scheepbouwer|26.07.18|15:20

En maar klagen en zeuren die bazen.
Er zin er zelfs die je in dienst willen nemen voor 1uur en dan alleen als oproepkracht. Ze gaan maar fijn zelf rijden maar ik doe er niet aan mee. Groetjes..

Ik denk als ze zo blijven doorgaan dat er binnen korte tijd nog meer taxichauffeurs ander werk gaan zoeken ,Sommige komen na die 6 maanden niet meer terug en weg is weg. BV ,Stratenkennis en ervaring ,nieuwe mensen inwerken wat weer risico,s meeneemt.BV schade,s,

Geanne de Klein|26.07.18|16:41

Ik heb ook 6 jaar gereden als taxichauffeur. Je kunt nergens meer fulltime baan in krijgen (en dan praat ik nog niet eens over loon wat je krijgt) en dat is ook best wel laag. Maar altijd met plezier gedaan. Wie weet ooit nog 😄

Eric van Dulst|26.07.18|17:59

Ik denk dat de oplossing ligt in het zelf inhuren van een taxi door klanten die vlak bij elkaar wonen en naar scholen of instellingen die tevens niet te ver uit elkaar liggen. Taak voor de gemeente denk ik om de klanten bij elkaar te zoeken.De mensen zoeken dan zelf een busje of taxi die ze kunnen rijden.
Ze rijden nu al met belbussen dus dat kunnen ze wel uitbreiden. Als chauffeur pak je gewoon een stel bootvluchtelingen. Opleiding hebben ze niet nodig. Alleen een rijbewijs.

peter bouwsema|26.07.18|21:09

Hahaha en nu de zielepoot uithangen ||||
Jaar na jaar achter de uitzendbureaus staan met flexcontracten, die je personeel uitknijpen als een citroen, ze een half jaar naar huis sturen in de WW en dan op hun blote knieen laten smeken of ze weer terug mogen komen, om wederom tegen een hongerloontje aan de slag te gaan.
Boontje komt om zijn loontje.
Hier ligt nu de kans om de rollen om te keren chauffeurs.

peter bouwsema|26.07.18|21:10

Hoge lonen en goede werkvoorzieningen eisen en anders maar niet aan het werk.
It is payback time in de meest idiote branche die je je voor kunt stellen.
Zet hem op,laat je niet kisten.

peter bouwsema|26.07.18|21:11

Dus Hoge lonen en goede werkvoorzieningen eisen en anders maar niet aan het werk.
It is payback time in de meest idiote branche die je je voor kunt stellen.
Zet hem op,laat je niet kisten.

peter bouwsema|26.07.18|21:13

Its Payback time laat je niet kisten.
Fatsoenlijke lonen en goede secundaire arbeidsvoorzieningen en vaste contracten.
Anders maar niet.

Franck van Sas|26.07.18|21:28

Vervolg op mijn betoog.
Ik ben 4,5 jaar aktief als chauffeur leerlingenvervoer en ervaar iedere keer de spontaniteit van de kinderen en ouders met de vraag: krijgen wij jouw komend seizoen weer terug als chauffeur?
Een groter compliment kun je niet krijgen. Het kan natuurlijk ook anders😕.Het is jammer dat er nauwelijks uitbreiding van uren mogelijk is en dus veelal
thuis zit te wachten of nog extra ritten komen(lees inkomen) de koek wordt onder te veel chauffeurs verdeeld.Zievervolg

Franck van Sas|26.07.18|21:36

Vervolg, ik wil Vincent Krabbendam uitnodigen een artikel te schrijven over alle reacties over dit item en dit met Gemeenten, UWV en werkgevers te bespreken met als doel :kwaliteits en inkomensverbetering taxichauffeurs speciaal vervoer.

Jos Dinkelaar|26.07.18|22:25

Men moet garantie loon betalen, zodat je ook betaald zal moeten worden tussen de uren van de dag als er geen werk is.
En minimal 20 euro per uur. Als niet dan niet gaan werken…

Albert van Kerkhoff|27.07.18|12:09

Als er daadwerkelijk een tekort is hoe komt het dan dat men tussen de arbeidscontracten 6 maanden thuis mag blijven??? Hoe komt het dan dat ik in mijn kennissenkring diverse personen heb die volledige taxipas en/of dpl hebben regelmatig te horen krijgen dat er GEEN WERK voor ze is. En derhalve niet aangenomen worden of geen verlenging contract aangeboden krijgen??? Kluit wordt weer aardig belazerd.

Rudie Elmio|27.07.18|18:06

Een illegale schoonmaker vraagt €30 per uur zwart, ik krijg €13 bruto en mag zelf mijn onkosten betalen :( Per maand krijg ik net genoeg voor de vaste lasten boodschappen moeten ergens anders vandaan komen, en volgend jaar hoop ik niet ziek te worden dan kom ik onder het minimum denk ik.

Peter Vriens|30.07.18|09:59

Het nu 20 jaar verplichtte aanbesteden heeft er toe geleid dat het doelgroepen vervoer vaak ver onder de norm presteert en de lonen slecht zijn te noemen.
De lokale bedrijven kregen en krijgen geen eerlijke kans verantwoord in te schrijven en “hun” werk zelf te blijven uitvoeren.
Met behulp van bestaande automatisering is het voor lokale bedrijven goed mogelijk vervoer aan te bieden zonder gebruik te maken van tender management, kosten besparend !
Wanneer gaan de ogen van beleidsmakers open ?

Anita van der Laak|02.08.18|11:54

Ik ben sinds 2005 al werkzaam in het doelgroepen vervoer. En als je een goede chauffeur bent en klanten willen je behouden en doen er alles aan en vervolgens na 3 contrakten 6 maanden de ww in Het loon is weinig terwijl je veel verantwoording hebt. Zoals mensen en kinderen met epelepsie .ik heb een opleiding en diploma maar een vast contrakt krijg ik niet, en m’ contrakt van 10 tot 15 uur. Wil graag weer werken als chauffeur naar met meer uren en vast contrakt. Anders blijf ik thuis

Michel Ruigrok|08.08.18|07:28

Gezien de reacties ligt hier een uitdagende taak voor een goede, gedreven onderzoeksjournalist.

taxi rijden is één van de meest leuke en bijzondere beroepen, geen klant hetzelfde, geen rit hetzelfde, geen dag hetzelfde, maar dat jammer genoeg wel voor een hongerloontje….