Doelgroepenvervoer Amsterdam 3

Midden-Groningen wil deel wmo-vervoer aan vrijwilligers overlaten

De gemeente Midden-Groningen wil een deel van het wmo-vervoer niet meer door taxibedrijven, maar door vrijwilligers laten verzorgen. Zo hoopt de gemeente per jaar 300.000 euro te besparen. Dat is nodig om een groter tekort van 3 miljoen euro op te lossen.

Het gaat om een voorstel van het college van burgemeester en wethouders dat wordt gesteund door de gemeenteraad. Om het miljoenentekort weg te werken, is een aantal zogenaamde quick wins in kaart gebracht. Eén daarvan is te behalen in het wmo-vervoer, “mits we oog houden voor de duurzaamheid. In dit geval betekent dit dat de mobiliteit van de doelgroep niet achteruit moet gaan er er geen sprake moet zijn van zorgmijding.”

Vervoer naar ziekenhuis door vrijwilligers

Die laatste term valt niet voor niets. Het wmo-vervoer in de gemeente wordt namelijk voor een flink deel gebruikt voor vervoer van en naar het ziekenhuis. Volgens de gemeente is het wmo-vervoer echter vooral bedoeld om mensen voor sociaal-recreatie doeleinden te vervoeren. “Vervoer van en naar het ziekenhuis kan uitgevoerd worden door vrijwilligers. Dit levert naar verwachting een jaarlijkse besparing op van ongeveer 300.000 euro.”

Overigens is het niet de bedoeling dat de vrijwilligers dit deel van het huidige wmo-vervoer helemaal gaan verzorgen. “In de eerste plaats dienen inwoners hiervoor familie, vrienden of buren te benaderen. Kan dit niet? Dan kan een vrijwilliger worden ingezet. We zullen hiervoor voldoende vrijwilligers moeten aantrekken.” De verantwoordelijke wethouder, Peter Verschuren, heeft volgens RTV Noord in de gemeenteraad aangegeven dat dit volgens hem mogelijk moet zijn.

Zelfredzaamheid

In het voorstel wordt aangegeven dat de plannen ook een positief effect hebben: wmo-vervoer wordt weer gebruikt waar het voor bedoeld is en het verbetert de zelfredzaamheid van de doelgroep, die deels ook met het OV naar het ziekenhuis kan. Mocht er een beroep worden gedaan op een vrijwillige chauffeur, dan staat daar een kostendekkende vergoeding van ongeveer 30 eurocent per kilometer tegenover.

Wilt u helemaal bijgepraat worden over het doelgroepenvervoer en taxi-aanbestedingen in Nederland? Kom dan naar het Nationaal Congres Contractvervoer op donderdag 11 oktober in Expo Houten.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

11 reacties op “Midden-Groningen wil deel wmo-vervoer aan vrijwilligers overlaten”

Erwin Quaaden|18.09.18|13:36

Zucht….. Gaan de gemeentes het nu nooit leren?

Paul Dijkhuizen|18.09.18|15:15

Arbeidsverdringing om gaten in de begroting te dichten wordt ineens wel geaccepteerd? Oneigenlijk gebruik van WMO vervoer moet gewoon aangepakt worden, om verbeteringen daarin nu als ‘positief effect’ te bestempelen is stemmingmakerij. Voor vervoer van en naar ziekenhuizen hebben we in sommige gevallen de ziektekosten verzekeringen, door bezuinigingen daarin wordt minder vergoed. Dit moet dan niet met WMO vervoer opgevangen worden, daar zijn reguliere taxi’s voor. Asociaal sociaal plan!

Peter Vriens|19.09.18|11:42

Ben van plan m’n rolstoelbus om te bouwen als operatie bus om er blinde darmen in te behandelen, ook lekker goedkoop voor de gemeente’s.
Daar is wel markt voor.
Gezien de opstelling van gemeente’s is dat goed mogelijk, gezien de eisen waaraan personenvervoer moet voldoen overboord gezet worden door gemeente Groningen en heel veel andere.
Zelf bepaalde waarden eisen wanneer het ze uitkomt. Of te wel : HYPOCRIET gedrag.
Hoe gaat ILT hier mee om ? Even vragen op de Taxi Expo !

Andries Pieterson|20.09.18|10:23

Vrijwilligerswerk mag vlg mij nooit ingezet worden om regulier werk te verdringen. Vrijwilligerswerk mag alleen worden toegepast om die werkzaamheden te doen waar het betaalde personeel door tijdsgebrek niet aan toe komt zoals een wandelingetje maken of gezelschap en dergelijke zaken. Dit is concurrentievervalsing door overheidsinstellingen. En zullen die vrijwilligers dan ook een VOG hebben en rolstoeltraining en jaarlijkse EHBO-herhalingen?

Ad Mulder|20.09.18|10:55

Goedzo Groningen. Een trend is ingezet. Nu wachten op ontslagen van goed opgeleide taxi chauffeurs.

Ad Mulder|20.09.18|10:56

Goed bezig Groningen. De trend is ingezet. Nu wachten op het ontslag van goed opgeleide taxi chauffeurs.

Detmer Heis|20.09.18|12:32

Zoiets verwacht je zeker niet van een s.per

Jan Vos|20.09.18|14:17

goed idee zeg als we dan toch bezig zijn kunnen we meteen alle chefkoks vervangen door hobbykoks is ook een stuk goedkoper. koken is toch ook gewoon koken!!!!!!??

Yoooh … zij die t hardst om vrijwilligers schreeuwen behouden zelf hun dikke portemonnee

Ype Steringa|21.09.18|16:52

De beroepschauffeur/se moeten en taxipas en ehbo diploma verplicht hebben. Aan de vrijwilligers worden helemaal geen eisen gesteld dit is compleet de wereld op zijn kop zetten

Ger Jonker|29.11.18|12:31

Het is in de gehele samenleving aan de gang, denk aan de ns die overweegt een taxi dienst op te zetten, als aanvulling op de trein reizen.
Denk aan Schiphol die tickets aanbieden incluus een taxi rit.
Wordt het echt hoogtijd dat dit soort bedrijven zich gewoon bij hun kerntaken moeten houden!
Kennelijk is het een maatschappelijk goed idee om de taxi branche helemaal naar de knoppen te helpen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.