Tool CROW

Nieuwe tool geeft indicatie reële prijs doelgroepenvervoer

Bron: CROW

Om de negatieve prijsspiraal in het doelgroepenvervoer te doorbreken, is het belangrijk dat opdrachtgevers weten wat een reële prijs voor dat vervoer is. Maar hoe bereken je die prijs? De kostenberekeningstool van CROW kan daar mee helpen. Carola Prins van CROW geeft uitleg over deze tool tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer, op donderdag 11 oktober in Houten.

Er is een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) aangenomen waarin staat dat opdrachtgevers een reële prijs zouden moeten rekenen voor doelgroepenvervoer. Anders bestaat het risico op inschrijvingen tegen of onder de kostprijs en een vervoerder die gedurende de opdracht in de problemen komt- met gevolgen voor alle betrokkenen. De tool voor kostenberekening van CROW is ontstaan vanuit de wens om realistische prijzen voor het vervoer te kunnen berekenen. Het ministerie van Volksgezondheid, dat de AMvB uitvaardigde, subsidieert de ontwikkeling ervan.

Verstand van doelgroepenvervoer

De tool komt aan het einde van dit jaar op de markt. Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer zal Carola Prins laten zien hoe het instrument in grote lijnen werkt. “Vooropgesteld: je moet wel verstand van doelgroepenvervoer hebben, anders heeft het geen zin om met de tool aan de slag te gaan. Vervolgens kun je met bepaalde basisgegevens over het huidige vervoer een prognose maken voor de komende aanbestedingen. Dat kan zowel voor vraagafhankelijk als routegebonden vervoer.”

Gegevens die moeten worden ingevoerd zijn onder meer het aantal mensen dat van vervoer gebruikmaakt en de gemiddelde ritafstand, maar ook binnen welke uren het vervoer beschikbaar moet zijn. De tool kan dan bijvoorbeeld ook berekenen hoeveel telefonisten en planners er nodig zijn om dat vervoer aan te kunnen bieden.

Niet verplicht

“Uiteindelijk rolt er een indicatie van de kosten uit. Wij mogen geen invloed uitoefenen op de markt en gaan dus niet bepalen de prijs voor het vervoer in een bepaalde aanbesteding bepalen. Het gebruik van de tool is ook niet verplicht. De opdrachtgever bepaalt zelf of de tool wordt aangeschaft en gebruikt. Als dat het geval is, dan geeft de tool een indicatie voor een reële prijs voor doelgroepenvervoer.”

Tijdens haar parallel-sessie op het Nationaal Congres Contractvervoer zal Carola Prins vertellen over de totstandkoming van de kostenberekingstool. Ook geeft Prins een sneak preview van de tool zelf. Dit is één van de in totaal acht parallel-sessies die het congres telt. Bekijk hier het volledige programma en meld u vervolgens aan voor deelname.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe tool geeft indicatie reële prijs doelgroepenvervoer | TaxiPro
Tool CROW

Nieuwe tool geeft indicatie reële prijs doelgroepenvervoer

Bron: CROW

Om de negatieve prijsspiraal in het doelgroepenvervoer te doorbreken, is het belangrijk dat opdrachtgevers weten wat een reële prijs voor dat vervoer is. Maar hoe bereken je die prijs? De kostenberekeningstool van CROW kan daar mee helpen. Carola Prins van CROW geeft uitleg over deze tool tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer, op donderdag 11 oktober in Houten.

Er is een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) aangenomen waarin staat dat opdrachtgevers een reële prijs zouden moeten rekenen voor doelgroepenvervoer. Anders bestaat het risico op inschrijvingen tegen of onder de kostprijs en een vervoerder die gedurende de opdracht in de problemen komt- met gevolgen voor alle betrokkenen. De tool voor kostenberekening van CROW is ontstaan vanuit de wens om realistische prijzen voor het vervoer te kunnen berekenen. Het ministerie van Volksgezondheid, dat de AMvB uitvaardigde, subsidieert de ontwikkeling ervan.

Verstand van doelgroepenvervoer

De tool komt aan het einde van dit jaar op de markt. Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer zal Carola Prins laten zien hoe het instrument in grote lijnen werkt. “Vooropgesteld: je moet wel verstand van doelgroepenvervoer hebben, anders heeft het geen zin om met de tool aan de slag te gaan. Vervolgens kun je met bepaalde basisgegevens over het huidige vervoer een prognose maken voor de komende aanbestedingen. Dat kan zowel voor vraagafhankelijk als routegebonden vervoer.”

Gegevens die moeten worden ingevoerd zijn onder meer het aantal mensen dat van vervoer gebruikmaakt en de gemiddelde ritafstand, maar ook binnen welke uren het vervoer beschikbaar moet zijn. De tool kan dan bijvoorbeeld ook berekenen hoeveel telefonisten en planners er nodig zijn om dat vervoer aan te kunnen bieden.

Niet verplicht

“Uiteindelijk rolt er een indicatie van de kosten uit. Wij mogen geen invloed uitoefenen op de markt en gaan dus niet bepalen de prijs voor het vervoer in een bepaalde aanbesteding bepalen. Het gebruik van de tool is ook niet verplicht. De opdrachtgever bepaalt zelf of de tool wordt aangeschaft en gebruikt. Als dat het geval is, dan geeft de tool een indicatie voor een reële prijs voor doelgroepenvervoer.”

Tijdens haar parallel-sessie op het Nationaal Congres Contractvervoer zal Carola Prins vertellen over de totstandkoming van de kostenberekingstool. Ook geeft Prins een sneak preview van de tool zelf. Dit is één van de in totaal acht parallel-sessies die het congres telt. Bekijk hier het volledige programma en meld u vervolgens aan voor deelname.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.