Connexxion, wmo-vervoer, rolstoelbus, taxi, taxibus

Gemeenten sturen nauwelijks op duurzaamheid bij contractvervoer

Gemeenten sturen nauwelijks op duurzaamheid bij de keuze van hun eigen vervoersmiddelen. Slechts 8 procent voldoet aan de landelijke duurzaamheidscriteria voor luchtkwaliteit en CO2-uitstoot bij aanbestedingen voor contractvervoer, dienstauto’s en huisvuilwagens. De overgrote meerderheid stelt onvoldoende eisen, waarmee de gemeente niet effectief stuurt op schone voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek van Natuur en Milieu.

Natuur en Milieu voert al vier jaar vergelijkbare onderzoeken uit. Daarin komt volgens directeur Marjolein Demmers van Natuur en Milieu steeds hetzelfde beeld terug. “Op papier hebben veel gemeenten mooie ambities voor luchtkwaliteit en klimaat. Maar in de inkooppraktijk zien we hier weinig van terug. Gemeenten hebben een voorbeeldrol richting hun burgers. Een keuze voor de meest schone voertuigen zou dan ook een no-brainer moeten zijn. Helaas blijkt het tegendeel waar.”

Inkoopprijzen

“Het is duidelijk dat een doorbraak nodig is,” aldus Demmers, “het lukt veel gemeenten niet om de ambities te vertalen naar concrete inkoopeisen. Het ontbreekt ze vaak aan kennis, capaciteit en prioriteit. Positief is dat er sinds kort een bestuursakkoord is tussen 49 gemeenten voor het duurzaam inkopen van wmo-vervoer. Deze aanpak heeft in het verleden ook goed gewerkt voor busvervoer. Dit verdient opschaling naar alle vormen van vervoer en naar veel meer gemeenten. De Rijksoverheid zou dit dan ook moeten aanjagen en ondersteunen.”

Slechts tien van de 122 onderzochte gemeenten scoren een dikke voldoende: in de aanbestedingen voor Ameland (9,2) en Utrecht (9) zijn ambitieuze inkoopeisen opgenomen. Ook gemeenten als Gorinchem en Goeree-Overflakkee vragen meer dan de minimumcriteria voor duurzaamheid. Maar daarna gaat het al snel bergafwaarts in de benchmark. Veel gemeenten stellen in het geheel geen duurzaamheidseisen en scoren zelfs een 1 waaronder Den Helder, Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk en Noordwijk. Vooral de aanbestedingen voor huisvuilwagens scoren zeer laag.

Onderzoek

In het onderzoek zijn alle 65 aanbestedingen van de in totaal 122 gemeenten gerangschikt die vanaf medio 2017 tot medio 2018 een aanbestedingstraject hebben doorlopen voor mobiliteitsinkoop. Onder mobiliteitsinkoop vallen in dit onderzoek contractvervoer, dienstauto’s en huisvuilwagens.

Lees hier het volledige onderzoek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

1 reactie op “Gemeenten sturen nauwelijks op duurzaamheid bij contractvervoer”

Willem ter Hove|25.10.18|20:51

mooi allemaal die schone voertuigen , laten we ze allemaal verkopen aan polen en andere oostblok landen. en als de wind een beetje ongunstig staat waait de co2 vanzelf weer onze kant uit.

Gemeenten sturen nauwelijks op duurzaamheid bij contractvervoer | TaxiPro
Connexxion, wmo-vervoer, rolstoelbus, taxi, taxibus

Gemeenten sturen nauwelijks op duurzaamheid bij contractvervoer

Gemeenten sturen nauwelijks op duurzaamheid bij de keuze van hun eigen vervoersmiddelen. Slechts 8 procent voldoet aan de landelijke duurzaamheidscriteria voor luchtkwaliteit en CO2-uitstoot bij aanbestedingen voor contractvervoer, dienstauto’s en huisvuilwagens. De overgrote meerderheid stelt onvoldoende eisen, waarmee de gemeente niet effectief stuurt op schone voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek van Natuur en Milieu.

Natuur en Milieu voert al vier jaar vergelijkbare onderzoeken uit. Daarin komt volgens directeur Marjolein Demmers van Natuur en Milieu steeds hetzelfde beeld terug. “Op papier hebben veel gemeenten mooie ambities voor luchtkwaliteit en klimaat. Maar in de inkooppraktijk zien we hier weinig van terug. Gemeenten hebben een voorbeeldrol richting hun burgers. Een keuze voor de meest schone voertuigen zou dan ook een no-brainer moeten zijn. Helaas blijkt het tegendeel waar.”

Inkoopprijzen

“Het is duidelijk dat een doorbraak nodig is,” aldus Demmers, “het lukt veel gemeenten niet om de ambities te vertalen naar concrete inkoopeisen. Het ontbreekt ze vaak aan kennis, capaciteit en prioriteit. Positief is dat er sinds kort een bestuursakkoord is tussen 49 gemeenten voor het duurzaam inkopen van wmo-vervoer. Deze aanpak heeft in het verleden ook goed gewerkt voor busvervoer. Dit verdient opschaling naar alle vormen van vervoer en naar veel meer gemeenten. De Rijksoverheid zou dit dan ook moeten aanjagen en ondersteunen.”

Slechts tien van de 122 onderzochte gemeenten scoren een dikke voldoende: in de aanbestedingen voor Ameland (9,2) en Utrecht (9) zijn ambitieuze inkoopeisen opgenomen. Ook gemeenten als Gorinchem en Goeree-Overflakkee vragen meer dan de minimumcriteria voor duurzaamheid. Maar daarna gaat het al snel bergafwaarts in de benchmark. Veel gemeenten stellen in het geheel geen duurzaamheidseisen en scoren zelfs een 1 waaronder Den Helder, Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk en Noordwijk. Vooral de aanbestedingen voor huisvuilwagens scoren zeer laag.

Onderzoek

In het onderzoek zijn alle 65 aanbestedingen van de in totaal 122 gemeenten gerangschikt die vanaf medio 2017 tot medio 2018 een aanbestedingstraject hebben doorlopen voor mobiliteitsinkoop. Onder mobiliteitsinkoop vallen in dit onderzoek contractvervoer, dienstauto’s en huisvuilwagens.

Lees hier het volledige onderzoek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

1 reactie op “Gemeenten sturen nauwelijks op duurzaamheid bij contractvervoer”

Willem ter Hove|25.10.18|20:51

mooi allemaal die schone voertuigen , laten we ze allemaal verkopen aan polen en andere oostblok landen. en als de wind een beetje ongunstig staat waait de co2 vanzelf weer onze kant uit.