Ford, rolstoelbus. Foto: Mobielewielen

14.400 euro subsidie voor Zeeuws project aanvullend vervoer

De provincie Zeeland stelt 14.400 euro beschikbaar aan de stichting Thover voor het project ‘Aanvullend Vervoer Tholen’. Dit is een mobiliteitsconcept dat erop is gericht om verschillende soorten doelgroepenvervoer in het Zeeuwse Tholen te integreren. Het uiteindelijke doel daarvan is een betere bereikbaarheid tegen een ‘betaalbare prijs’. 

De stichting Thover wil de subsidie onder andere gebruiken om vrijwilligers te werven, promotie te maken en de monitoring van het project te regelen. Deze 15.000 euro is voldoende om 32 procent van de opstartkosten te bekostigen. De gemeente Tholen zal het geld beschikbaar stellen voor de resterende 68 procent. In het project is het de bedoeling dat Thover mensen gaat vervoeren op verzoek van organisaties en initiatieven, zoals de gemeente, scholen of zorginstellingen. Het gaat dan om mensen voor wie OV geen optie is.

Nieuw mobiliteitsconcept

De gedachte achter het project Aanvullend Vervoer Tholen is dat het doelgroepenvervoer beter en betaalbaarder kan. De Stichting Tholen heeft de ambitie om aanvullend, vraaggericht collectief vervoer te organiseren met vrijwilligers. De stichting hoopt de prijs voor haar ritten onder de twee euro per persoon te kunnen houden. Het nieuwe mobiliteitsconcept moet goedkoper zijn voor de reizigers en ook de kosten verlagen die de gemeente heeft het organiseren van het doelgroepenvervoer.

De provincie noemt het een ‘interessant, nieuw mobiliteitsconcept waar een stap wordt gezet naar integratie van openbaar- en doelgroepenvervoer’. Bovendien draagt het bij aan de leefbaarheid van dit gebied en maatschappelijke betrokkenheid. “Als Thover voor de reiziger een beter reisproduct kan bieden ofwel ervoor zorgt dat mensen meer reismogelijkheden krijgen die er voorheen niet waren, dan biedt dit kansen voor de leefbaarheid van het landelijk gebied”, aldus de Gedeputeerde Staten van Zeeland.

Subsidie

Om die subsidie te ontvangen, moet de stichting aan enkele voorwaarden voldoen. Zo vragen GS om een verslag aan het einde van het jaar, met daarin informatie over het aantal gemaakte ritten, een update over de plannen om Thover voort te zetten en te verduurzamen en gegevens over de belangrijke herkomsten en bestemmingen en zodoende een mogelijke overlap met het traditionele OV. Eerder gaf Thover al aan niet te willen concurreren met OV-bedrijf Connexxion, maar juist mogelijkheden zag voor aanvulling.

Volgens Stichting Thover is het nu eenmaal niet voor iedereen mogelijk om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Een deel van de samenleving is afhankelijk van doelgroepenvervoer. Dit project is ingegeven door een vergelijkbaar, succesvol initiatief in het nabijgelegen Sint Annaland. Daar haalt al enige tijd een pendelbus, die wordt bestuurd door een vrijwillige chauffeur, eens per week verschillende personen thuis op om naar de supermarkt te rijden.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “14.400 euro subsidie voor Zeeuws project aanvullend vervoer”

Taxi Volendam|06.08.19|13:46

Met vrijwilligers op de Taxi kunnen de prijzen naar beneden ja, nog al wiedes.
Maar waarom moeten wij, Taxibedrijven, aan allerlei eisen voldoen?
Gemeentes geven ook nog subsidies die de marktwerking verstoren.
Het wordt allemaal gedoogd in ons knettergekke land.
Liberalisering? , Kwink Groep, Leg het is even uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.