Met het taxibusje naar de dichtstbijzijnde bushalte
De integratie van openbaar vervoer en doelgroepenvervoer is een belangrijk thema in het vervoer van mensen met een beperking. Maar hoe geef je daar invulling aan? Het overheidsprogramma ‘Iedereen onderweg’ gaat onder meer over een betere aansluiting tussen beide vormen van vervoer.
Het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking wil helpen zorgen dat die groep volwaardig mee kan doen in de samenleving. En goed vervoer is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Het ministerie van Volksgezondheid (VWS) is daar samen met diverse organisaties aan gaan werken, met het actieplan ‘Iedereen onderweg’ als resultaat. Omdat doelgroepenvervoer onder VWS valt en openbaar vervoer onder Infrastructuur en Waterstaat (IenW), spelen beide ministeries een voorname rol in de uitvoering van de plannen.
Met mensen spreken
“Om hier op een zinvolle manier aan te kunnen werken, hebben we eerst onderzocht wat er bij mensen met een beperking zoal speelt als het om vervoer gaat”, legt Conny Broeyer uit. Zij is programmamanager OV-keten bij IenW. “Er wordt namelijk vaak over deze mensen gesproken, maar lang niet altijd mét ze.” De interviews leidden tot zes thema’s waar het programma op gebaseerd is. Het gaat dan om informatie over reis en toegankelijkheid van het vervoer, maar ook over hoe mensen bejegend worden en zelf regie hebben over de reis.
Meer of zelfs helemaal gebruikmaken van het OV is voor lang niet alle gebruikers van doelgroepenvervoer een haalbare kaart. “Maar we moeten goed kijken naar wat wél kan, voor de mensen zelf en om het systeem betaalbaar te houden”, stelt Broeyer. “En er zijn ook tussenoplossingen denkbaar, bijvoorbeeld met het taxibusjes naar de dichtstbijzijnde bushalte omdat die afstand net wat te groot is voor de persoon in kwestie.”
In gesprek met vervoerders
Broeyer zal meer vertellen over het actieplan tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer, tijdens de sessie met als thema de integratie van OV en doelgroepenvervoer. “We hebben uiteraard al met vervoerders gesproken over de wensen en mogelijkheden op dat snijvlak van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. Daar willen we graag verder over praten en het congres is daar een mooie gelegenheid voor. En dan kunnen we ook in gesprek over wat al gedaan is om de kwaliteit van het doelgroepenvervoer te verbeteren en wat we samen nog meer kunnen doen.”
Het Nationaal Congres Contractvervoer 2019 waar Conny Broeyer zal spreken, vindt plaats op donderdag 10 oktober in Expo Houten. Er zijn nog tickets voor deelname beschikbaar.
Je kan op een congres lullen wat je wilt. Alles wat er de afgelopen jaren zijn besproken heeft nog niets opgeleverd. Het blijft bij aanbestedingen waarbij de prijs het belangrijkst is. Zo laag mogelijk en elkaar kapot beconcurreren. of het is vrijwilligers werk wat onder en boven de wet manifesteert. Zorg eerst voor een beter verdien model. Alles weer als vanouds. Gemeente neemt de plaatselijke vervoerder tegen een landelijk geldend minimum tarief
Precies,allemaal gelul in de ruimte. Dat taxi/trein/taxi vervoer willen de klanten ( 95% oudere dames) allemaal niet. Die vinden dat onnodig gezeul en in de praktijk gaat er zoveel mis en maar wachten. Die dames willen gewoon zonder gezeul van huis naar hun bestemming in een luxe E-klasse, geen busjes dat schudt veel te veel, veel te oncomfortabel en uiteindelijk ook nog voor een minimumprijs van een paar euro door heel het land. onder het mom van wij hebben het land opgebouwd.