TV-aandacht voor ‘lange wachttijden’ Valys Bollenstreek
In de uitzending van Tros Radar van maandag is aandacht besteed aan problemen met Valys-vervoer in de Bollenstreek. Drie mensen met een lichamelijke beperking klaagden dat ze al meer dan een jaar standaard ‘drie kwartier tot een uur’ moeten wachten voor er een rolstoeltaxi is. Valys kondigde maatregelen aan in het tv-programma: vervoerder RTC raakt het gebied kwijt. RTC benadrukt in een reactie dat de vork anders in de steel zit.
“Ik vind het verschrikkelijk”, zegt Stefan, een van de drie gedupeerden. Medebewoner Sander zegt: “De taxi is standaard drie kwartier tot een uur te laat. Dat vinden we niet zo leuk.” Het probleem speelt volgens hen al meer dan een jaar. Stefan legt uit dat ze al meer dan tien klachten hebben ingediend. “Steeds krijgen we te horen ‘sorry, het is niet onze bedoeling’, maar er verandert niets.”
Tijdens de reportage nemen de verslaggever en de drie mannen de proef op de som: ze bestellen een taxibusje. Opnieuw moeten ze drie kwartier wachten. Tussendoor bellen ze naar de klantenservice van Valys, maar daar staan ze, vinden ze, lang in de wacht. Als de chauffeur eenmaal ter plaatse is, zegt hij dat hij ‘ook niet snapt’ waarom het steeds mis gaat. In de uitzending wordt de suggestie gewekt dat het komt omdat er maar één rolstoelbus voor de gehele Bollenstreek beschikbaar is.
Andere vervoerder
In de uitzending legt een Valys-medewerker uit dat er ’toename van het aantal klachten is’ in de Bollenstreek. “Dit is op directieniveau opgepakt. RTC rijdt nog tot half november, daarna gaat dit gebied over naar een andere vervoerder. We gaan er vanuit dat het dan beter gaat worden.”
Een woordvoerder bevestigt aan TaxiPro dat RTC inmiddels ‘niet meer actief’ is in de Bollenstreek. De andere aanbieders die in het gebied werken, nemen de werkzaamheden over. De suggestie dat er slechts een rolstoelbus voor de gehele Bollenstreek beschikbaar was, wijst de woordvoerder van de hand.
‘Situatie ligt anders’
De situatie ligt anders dat door Valys en Radar wordt gesuggereerd, benadrukt Davor Bogicevic, uitvoerend bestuurder van RTC in een reactie. RTC is door Valys gevraagd om het Valys-vervoer in de Bollenstreek per 1 augustus 2019 over te nemen nadat de vorige vervoerder het werk had teruggegeven, legt hij uit. RTC deed dit volgens hem om Valys te helpen omdat zij op korte termijn geen andere vervoerder konden vinden. Het was niet de bedoeling hier lang mee door te gaan, zegt hij. “Al in september 2019 hebben wij aangegeven dat wij het vervoer niet langer kunnen uitvoeren.”
Vanaf 1 november 2019 heeft Valys een vervoerder gevonden die bereid was om een aantal kleinere postcode-gebieden in de Bollenstreekregio over te nemen, legt Bogicevic uit. Dat is volgens hem geen definitieve oplossing. “Tot de dag van vandaag wachten wij op de overname van de rest van het werk. De RTC blijft het vervoer maar uitvoeren om te voorkomen dat het vervoer helemaal stopt.”
Je spreekt eigenlijk van een Luxe probleem , er komt ooit nog een rolstoeltaxi.
Door alle aanbestedingen is er nergens meer binnen een aanvaardbare tijd een rolstoeltaxi te verkrijgen en in de avonduren en weekenden al helemaal niet, met name buiten de grote steden.
De lokale bedrijven leggen massaal het loodje en voor de grote partijen die de aanbestedingen winnen is een rolstoelbus een onkosten post, niet aantrekkelijk. Het wordt onderbetaald.
De door gemeenten gesubsidieerde belbussen –
halen de krenten overdag ook nog uit de pap met behulp van subsidie gelden van de gemeente en zonder de benodigde vergunningen personenvervoer tegen betaling te verrichten onder het mom van vrijwilligers werk. In de niet courante uren worden de plaatselijke bedrijven aangesproken dit werk te doen en kunnen afgesnauwd worden als er geen rolstoelbus beschikbaar is.
Vrijwilligers kunnen het weekeind uitrusten en laten hun klanten barsten.
Dank aan de beleidsmakers die dit veroorzaakt hebben.
Volledig eens met het commentaar van de heer Vriens !!
Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Dhr.Vriens
Dit spelletje is al jaren aan de gang, het is toch knap dat er nu pas een item over wordt gemaakt. Het uitknijpen van vervoerders en het spelletje verdeel en heerst dat Transvision speelt komt op zijn einde doordat er bijna geen vervoerders meer over zijn.
Dit komt niet door het aanbesteden, dit komt door een markt die verrot is. Als iedereen gewoon nee dank u zegt tegen Transvision is het probleem zo opgelost. De race naar de bodem is bijna gelopen.
@Jan en Peter: Het probleem is dus niet de aanbestedende dienst, maar alle sukkels die niet kunnen rekenen en geen ‘nee dank u’ durven te zeggen tegen Transvision.
Het wordt je allemaal mooi voorgerekend door de winnende partijen Mark. Echter in de praktijk kun je geen cent aan het Valys-vervoer verdienen. De ritten zijn hoofdzakelijk gebaseerd op het combineren van (per persoon betaalde) ritten, dat zit er niet in op een incident na.
Je hoeft niet op voorhand een sukkel te zijn. Uitproberen kan je het altijd maar je moet wel op tijd stoppen met verlies te draaien en dit aan de opdrachtgever RTC over laten en dus nee durven zeggen.
Helemaal mee eens.Dan doen ze het maar met vrijwilligers. Dan gaan wij lekker bij moeders bij de kachel zitten.
Tja, ook dit is weer een voorbeeld van ,, taxi ondernemingen die elkaar de tent uitvechten,,
Zelf rijd ij veel Valys voor een taxi onderneming. 90 % van mijn ritten zijn voor 1 persoon en weinig combinatie.
Taxi ondernemingen zouden eens massaal nee moeten zeggen tegen intervision, maar nee, men neemt alle ritten aan om hun overgewaardeerde bedrijf te laten bestaan.