Rolstoel sticker

Amstelveen onderzoekt aanvulling op wmo-vervoer met vrijwilligers

Bron: TaxiPro (VK)

Het college van burgemeester en wethouders in Amstelveen gaat onderzoek doen naar het vervoeren van ouderen en mindervaliden door vrijwilligers. Dit moet gaan gebeuren in aanvulling op het bestaande doelgroepenvervoer en openbaar vervoer.

Sandra van Engelen, raadslid voor het CDA in Amstelveen, heeft zich voor dit idee laten inspireren door soortgelijke initiatieven in steden als Haarlem, Groningen, Alkmaar en Amsterdam. De partij spreekt op zijn Facebook-pagina van “een bewezen oplossing in de strijd tegen vereenzaming” van ouderen en mindervaliden. Sociaal Mobiel Vervoer komt neer op korte ritjes in elektrische voertuigen, bestuurd door vrijwillige chauffeurs.

Geen concurrent

In de motie die het CDA en zeven andere partijen indienden over dit onderwerp, staat dat Sociaal Mobiel Vervoer niet bedoeld is als concurrent van de wmo-taxi, het OV, de reguliere taxi of andere bestaande vervoersvormen. “Het kan worden gezien als aanvullend doelgroepenvervoer in het kader van fijnmazig OV”, zo wordt benadrukt in de motie.

Gedacht wordt aan ritjes naar de supermarkt, kapper en huisarts, maar ook naar allerlei activiteiten, in elektrische wagentjes die niet harder dan 45 kilometer per uur rijden. Voor dit soort korte ritten zijn bestaande oplossingen volgens Van Engelen niet altijd toereikend. “Wmo-vervoer is vaak lang onderweg en de haltes van het openbaar vervoer zijn vaak ver weg of lastig bereikbaar.”

50.000 euro

De motie is inmiddels unaniem door de gemeenteraad aangenomen, wat betekent dat het college gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om Sociaal Mobiel Vervoer in Amstelveen te realiseren. Dan gaat het onder meer om een plan van aanpak en de vorm die de organisatie moet krijgen. Daarbij is de insteek dat er 50.000 euro voor het plan wordt vrijgemaakt. Tegen het einde van de eerste helft van 2020 moet er een plan van aanpak aan de gemeente worden voorgelegd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Amstelveen onderzoekt aanvulling op wmo-vervoer met vrijwilligers | TaxiPro
Rolstoel sticker

Amstelveen onderzoekt aanvulling op wmo-vervoer met vrijwilligers

Bron: TaxiPro (VK)

Het college van burgemeester en wethouders in Amstelveen gaat onderzoek doen naar het vervoeren van ouderen en mindervaliden door vrijwilligers. Dit moet gaan gebeuren in aanvulling op het bestaande doelgroepenvervoer en openbaar vervoer.

Sandra van Engelen, raadslid voor het CDA in Amstelveen, heeft zich voor dit idee laten inspireren door soortgelijke initiatieven in steden als Haarlem, Groningen, Alkmaar en Amsterdam. De partij spreekt op zijn Facebook-pagina van “een bewezen oplossing in de strijd tegen vereenzaming” van ouderen en mindervaliden. Sociaal Mobiel Vervoer komt neer op korte ritjes in elektrische voertuigen, bestuurd door vrijwillige chauffeurs.

Geen concurrent

In de motie die het CDA en zeven andere partijen indienden over dit onderwerp, staat dat Sociaal Mobiel Vervoer niet bedoeld is als concurrent van de wmo-taxi, het OV, de reguliere taxi of andere bestaande vervoersvormen. “Het kan worden gezien als aanvullend doelgroepenvervoer in het kader van fijnmazig OV”, zo wordt benadrukt in de motie.

Gedacht wordt aan ritjes naar de supermarkt, kapper en huisarts, maar ook naar allerlei activiteiten, in elektrische wagentjes die niet harder dan 45 kilometer per uur rijden. Voor dit soort korte ritten zijn bestaande oplossingen volgens Van Engelen niet altijd toereikend. “Wmo-vervoer is vaak lang onderweg en de haltes van het openbaar vervoer zijn vaak ver weg of lastig bereikbaar.”

50.000 euro

De motie is inmiddels unaniem door de gemeenteraad aangenomen, wat betekent dat het college gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om Sociaal Mobiel Vervoer in Amstelveen te realiseren. Dan gaat het onder meer om een plan van aanpak en de vorm die de organisatie moet krijgen. Daarbij is de insteek dat er 50.000 euro voor het plan wordt vrijgemaakt. Tegen het einde van de eerste helft van 2020 moet er een plan van aanpak aan de gemeente worden voorgelegd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.