‘Hopelijk is de bodem bereikt met vervoersaanbestedingen’

Hubert Andela. Foto: Bart Maat.
Hubert Andela. Foto: Bart Maat.

Het gebeurt steeds vaker dat op vervoersaanbestedingen geen geldige inschrijvingen binnenkomen. De reden: vervoerders denken voor de geboden vergoedingen niet rendabel te kunnen werken. Hubert Andela van KNV Zorgvervoer en Taxi is hier voorzichtig positief over en hoopt op betere marges op contractvervoer.

Taxibedrijven zijn intussen wel gewend dat de budgetten in het doelgroepenvervoer niet overhouden en dat de marges op hun activiteiten daardoor bescheiden zijn. Ondernemers geven na het faillissement van een vervoersonderneming vaker wel dan niet aan dat dit een grote rol in de ondergang van het bedrijf heeft gespeeld. Toch worden opdrachten in het doelgroepenvervoer uiteindelijk allemaal gegund.

Dat was althans tot voor kort het geval. Dit jaar kwam er een bescheiden kentering op gang, zo stelde TaxiPro onlangs vast. De eerste poging tot aanbesteding van zittend ziekenvervoer door Zilveren Kruis leverde geen geldige inschrijvingen op. Vervoerders konden of wilden simpelweg niet binnen de geboden bandbreedte voor tarieven inschrijven. Gunning vond pas na een nieuwe aanbesteding plaats. In Den Helder zijn zelfs twee pogingen om het wmo-vervoer te gunnen mislukt. En bij de aanbesteding van werkbedrijf Soweco uit Almelo kwam slechts één geldige inschrijving binnen, wat niet genoeg was om het werk te gunnen.

Niet eerder zien gebeuren

“Het is heel opvallend dat de taximarkt zelf signalen begint af te geven richting aanbestedende diensten over de tarieven voor doelgroepenvervoer”, vindt Saida Akaaboune van het Aannestedingsinstituut Mobiliteit. Het AIM neemt alle aanbestedingen voor doelgroepenvervoer onder de loep en probeert opdrachtgevers in die trajecten te adviseren.

“In de jaren dat we nu bezig zijn met het AIM, hebben we niet eerder zien gebeuren dat er op zo veel aanbestedingen geen geldige inschrijvingen kwamen. We krijgen van vervoerders te horen dat ze met name niet inschrijven omdat de geboden vergoedingen te laag zijn. Verder valt het op dat juist in aanbestedingen waar dit speelt we met opdrachtgevers vaak moeilijk of zelfs niet in gesprek komen. De gemeente Den Helder heeft bijvoorbeeld meerdere verzoeken van ons naast zich neergelegd. En dat is heel erg jammer.”

Een goed teken

Hubert Andela, directeur van brancheorganisatie KNV, herkent de voorbeelden van Zilveren Kruis, Den Helder en Soweco. “En hoewel drie zwaluwen nog geen zomer maken, is het zeker een goed teken dat er niet wordt ingeschreven als een bestek niet realistisch is. Opdrachtgevers moeten zich realiseren dat de kosten voor vervoerders de afgelopen jaren hard zijn gestegen, dat ze nog steeds oplopen en dat een ondernemer een positieve marge moet maken om te kunnen voortbestaan.”

Hoger ingeschaald

Andela noemt onder meer explosief gestegen verzekeringspremies en stijgende personeelslasten als voorbeelden van gestegen kosten. En door het chauffeurstekort moest er in veel regio’s meer geld in werving en selectie worden gestoken. “Bovendien moet nieuw personeel nogal eens hoger worden ingeschaald, willen kandidaten meer contracturen en stijgen de kosten voor flexibele krachten door de wetswijziging per 2020 extra. Dit terwijl veel zorg- en taxivervoer vraagafhankelijk is en je dus als vervoerder altijd een bepaalde flexibele schil nodig zal hebben. Ik heb dan de hogere afschrijvingskosten door BPM op nieuwe voertuigen vanaf volgend jaar nog niet eens genoemd.”

Dus hoewel drie zwaluwen (Zilveren Kruis, Den Helder en Soweco) nog geen zomer maken, put Andela wel hoop uit de voortekenen die ze met zich meebrengen. “Laten we hopen dat in 2019 de bodem van de markt bereikt bleek te zijn en dat zorg- en taxivervoer weer normale marges gaat opleveren. Dat is voor iedereen hard nodig, ook voor reizigers en opdrachtgevers.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “‘Hopelijk is de bodem bereikt met vervoersaanbestedingen’”

Aad Hofman|19.12.19|17:10

Zolang er aanbestedingen tegen abnormale ritprijzen worden aangenomen door grote taxibedrijven of vervoerscentrales, welke al in de rode cijfers zitten en lokale taxibedrijven tegen deze nog lagere prijzen, zelfs onder de kostprijs blijven uitvoeren, zal er totaal niets gebeuren.
Zo ook je zogenaamde collega’s welke voor deze prijzen blijven rijden met in het achterhoofd de gedachte, zo van dat taxibedrijf zijn we ook weer af. Wij hebben gelukkig dit contract binnen.
En dan zelf failliet gaan.

‘Hopelijk is de bodem bereikt met vervoersaanbestedingen’ | TaxiPro

‘Hopelijk is de bodem bereikt met vervoersaanbestedingen’

Hubert Andela. Foto: Bart Maat.
Hubert Andela. Foto: Bart Maat.

Het gebeurt steeds vaker dat op vervoersaanbestedingen geen geldige inschrijvingen binnenkomen. De reden: vervoerders denken voor de geboden vergoedingen niet rendabel te kunnen werken. Hubert Andela van KNV Zorgvervoer en Taxi is hier voorzichtig positief over en hoopt op betere marges op contractvervoer.

Taxibedrijven zijn intussen wel gewend dat de budgetten in het doelgroepenvervoer niet overhouden en dat de marges op hun activiteiten daardoor bescheiden zijn. Ondernemers geven na het faillissement van een vervoersonderneming vaker wel dan niet aan dat dit een grote rol in de ondergang van het bedrijf heeft gespeeld. Toch worden opdrachten in het doelgroepenvervoer uiteindelijk allemaal gegund.

Dat was althans tot voor kort het geval. Dit jaar kwam er een bescheiden kentering op gang, zo stelde TaxiPro onlangs vast. De eerste poging tot aanbesteding van zittend ziekenvervoer door Zilveren Kruis leverde geen geldige inschrijvingen op. Vervoerders konden of wilden simpelweg niet binnen de geboden bandbreedte voor tarieven inschrijven. Gunning vond pas na een nieuwe aanbesteding plaats. In Den Helder zijn zelfs twee pogingen om het wmo-vervoer te gunnen mislukt. En bij de aanbesteding van werkbedrijf Soweco uit Almelo kwam slechts één geldige inschrijving binnen, wat niet genoeg was om het werk te gunnen.

Niet eerder zien gebeuren

“Het is heel opvallend dat de taximarkt zelf signalen begint af te geven richting aanbestedende diensten over de tarieven voor doelgroepenvervoer”, vindt Saida Akaaboune van het Aannestedingsinstituut Mobiliteit. Het AIM neemt alle aanbestedingen voor doelgroepenvervoer onder de loep en probeert opdrachtgevers in die trajecten te adviseren.

“In de jaren dat we nu bezig zijn met het AIM, hebben we niet eerder zien gebeuren dat er op zo veel aanbestedingen geen geldige inschrijvingen kwamen. We krijgen van vervoerders te horen dat ze met name niet inschrijven omdat de geboden vergoedingen te laag zijn. Verder valt het op dat juist in aanbestedingen waar dit speelt we met opdrachtgevers vaak moeilijk of zelfs niet in gesprek komen. De gemeente Den Helder heeft bijvoorbeeld meerdere verzoeken van ons naast zich neergelegd. En dat is heel erg jammer.”

Een goed teken

Hubert Andela, directeur van brancheorganisatie KNV, herkent de voorbeelden van Zilveren Kruis, Den Helder en Soweco. “En hoewel drie zwaluwen nog geen zomer maken, is het zeker een goed teken dat er niet wordt ingeschreven als een bestek niet realistisch is. Opdrachtgevers moeten zich realiseren dat de kosten voor vervoerders de afgelopen jaren hard zijn gestegen, dat ze nog steeds oplopen en dat een ondernemer een positieve marge moet maken om te kunnen voortbestaan.”

Hoger ingeschaald

Andela noemt onder meer explosief gestegen verzekeringspremies en stijgende personeelslasten als voorbeelden van gestegen kosten. En door het chauffeurstekort moest er in veel regio’s meer geld in werving en selectie worden gestoken. “Bovendien moet nieuw personeel nogal eens hoger worden ingeschaald, willen kandidaten meer contracturen en stijgen de kosten voor flexibele krachten door de wetswijziging per 2020 extra. Dit terwijl veel zorg- en taxivervoer vraagafhankelijk is en je dus als vervoerder altijd een bepaalde flexibele schil nodig zal hebben. Ik heb dan de hogere afschrijvingskosten door BPM op nieuwe voertuigen vanaf volgend jaar nog niet eens genoemd.”

Dus hoewel drie zwaluwen (Zilveren Kruis, Den Helder en Soweco) nog geen zomer maken, put Andela wel hoop uit de voortekenen die ze met zich meebrengen. “Laten we hopen dat in 2019 de bodem van de markt bereikt bleek te zijn en dat zorg- en taxivervoer weer normale marges gaat opleveren. Dat is voor iedereen hard nodig, ook voor reizigers en opdrachtgevers.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “‘Hopelijk is de bodem bereikt met vervoersaanbestedingen’”

Aad Hofman|19.12.19|17:10

Zolang er aanbestedingen tegen abnormale ritprijzen worden aangenomen door grote taxibedrijven of vervoerscentrales, welke al in de rode cijfers zitten en lokale taxibedrijven tegen deze nog lagere prijzen, zelfs onder de kostprijs blijven uitvoeren, zal er totaal niets gebeuren.
Zo ook je zogenaamde collega’s welke voor deze prijzen blijven rijden met in het achterhoofd de gedachte, zo van dat taxibedrijf zijn we ook weer af. Wij hebben gelukkig dit contract binnen.
En dan zelf failliet gaan.