Zilveren Kruis, ZCN

Kamervragen over moeizame start Zilveren Kruis-vervoer

De start van het zittend ziekenvervoer van Zilveren Kruis door Zorgvervoercentrale Nederland is niet zonder problemen verlopen. De onzekerheid over het vervoer en de lange wachttijden voor mensen met vragen hebben zelfs tot Kamervragen geleid. Vervoerder en verzekeraar wijten dit aan problemen met het overzetten van gegevens. Ze zeggen verder er alles aan te doen om iedereen zo goed en snel mogelijk te helpen.

Eind vorig jaar werd bekend dat Zilveren Kruis het zittend ziekenvervoer had gegund aan ZCN. Het betreft het vervoer in heel Nederland van zo’n 23.000 verzekerden. ZCN werkt voor de opdracht samen met 130 vervoerders in 65 regio’s, waarbij voor elke regio ook nog een vervoerder achter de hand wordt gehouden. Op 1 januari jongstleden werd begonnen aan de opdracht die een looptijd van tenminste drie jaar kent.

Kwaliteit van de zorg

Maar vlekkeloos ging dat niet. Er was vooral veel aandacht voor de situatie in Overijssel, waar mensen soms lang of zelfs vergeefs op een taxi moesten wachten. Mensen die met ZCN belden, hadden vaak tientallen wachtenden voor zich; in sommige gevallen zelfs meer dan zestig. Tweede Kamerleden Lilianne Ploumen en John Kerstens hebben namens de PvdA dan ook vragen gesteld aan minister Bruno Bruins van Medische Zorg.

Zij willen graag weten of het haperende vervoer geen negatieve invloed op de kwaliteit van de zorg heeft, bijvoorbeeld doordat afspraken en operaties moeten worden verzet. Zij vragen de minister ook of gebruikers van het vervoer wel de dupe mogen worden van dergelijke opstartproblemen. Daarbij wordt onder meer voorgesteld dat er snel alternatieve maatregelen worden genomen, zoals het inzetten van andere taxibedrijven.

Niet verlopen zoals verwacht

ZCN houdt het desgevraagd bij een korte reactie. “De benodigde informatie-uitwisseling is niet verlopen zoals verwacht. Dit verklaart de enorme druk op de bereikbaarheid van onze boekingscentrale. Dit is erg vervelend voor de verzekerden. We werken samen met Zilveren Kruis met man en macht aan de oplossing.”

De opdrachtgever reageert op zijn site langs dezelfde lijn. “Het overzetten van alle gegevens richting ZCN, volgens de richtlijnen van de privacywetgeving, heeft helaas langer geduurd dan verwacht. Hierdoor kan het voorkomen dat u langer moet wachten op een taxi. Dit vinden wij ontzettend vervelend. Samen met ZCN doen wij er alles aan om iedereen zo snel en goed mogelijk te helpen.”

Lees ook: Zilveren Kruis gunt zittend ziekenvervoer aan ZCN

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

9 reacties op “Kamervragen over moeizame start Zilveren Kruis-vervoer”

Johan Nijmeijer|10.01.20|09:11

Velen van u weten dit niet, zorgverzekeraars & ZCN vertellen u dit niet.
Kies zelf uw vervoerder.
Ben ik verplicht om met de toegewezen taxibedrijf te reizen? NEE U BEPAALT ZELF UW TAXIBEDRIJF

Men mag zelf hun vervoerder kiezen.
In elke polis staat vermeld gecontracteerd en niet gecontracteerde vervoerders.
Het is helemaal niet waar dat de mensen voor gecontracteerde vervoerders moeten kiezen.
Zorgverzekeraars melden dat maar daar klopt niets van.

Taxi Volendam|10.01.20|10:29

@ Johan. Dan moet je wel goed opletten wat er in de voorwaarden staat over de hoogte van de vergoeding die er gegeven wordt bij niet gecontracteerde vervoerder.

Taxi Volendam|10.01.20|11:08

Wat een onzin allemaal.
Wanneer je een pakkie boter of TV wil kopen, koop je dat bij wie jij dat wil. We leven in een vrij land.
Waarom worden we betutteld door verzekeringsmaatschappijen die ons verplichtten bij een bepaalde vervoerder te rijden die zij eerst ook nog even uitknijpen waardoor er geen service gegeven kan worden en er buiten de grote gemeentes geen taxi meer te verkrijgen is.
Bij Kamervragen steeds dezelfde smoes, Opstart problemen.
Daarna gaan de kamer leden weer verder slapen.

Johan Nijmeijer|10.01.20|16:03

Taxi Volendam,
dit doen wij ook, wij kennen de regels van de verzekeringsmaatschappijen.
Taxi Borger adviseert ook om niet met een gecontracteerde vervoerder te gaan reizen, persoonlijke aandacht en service dat is wat de klant wil!!! http://www.taxiborger.nl

Ton Van Dalfsen|10.01.20|16:03

@ Taxi Volendam. Sinds de verzekeraars ook hebben vernomen dat je door aanbesteding de goedkoopste vervoerder beneden kostprijs kan krijgen. Krijg je dit soort taferelen. Zogenaamde opstart problemen.

Frans Hamilton|11.01.20|14:57

Oo wij hebben ons bezoek vanuit Almere-Haven naar het AMC moeten bekopen met, bij bestellen taxi 45 minuten wachttijd vanuit het ziekenhuis 40 minuten wachttijd, de telefoniste heeft maar opgehangen en een andere taxi besteld. Heel droevig.

Ton Van Dalfsen|14.01.20|14:55

@ Taxi Volendam, “Daarna gaan de kamer leden weer verder slapen” Deden ze ook bij de BCT. Ze geloofden allemaal wat de minister of staatssecretaris hun in de kamer vertelde. En dat allemaal zoals we altijd kennen, De leugens van de ambtenaren

Jolanda Gerben|16.01.20|10:51

Johan Nijmeijer.
Nogmaals….het ligt NIET aan de veroerder!!!!!!

Jorg|17.01.20|12:45

Johan wil alleen een beetje reclame maken hoor….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.