CDA en GroenLinks: stop onderbetaling doelgroepenvervoer

Contant geld, euro
Bron: TaxiPro (VK)

Het CDA en GroenLinks willen dat de Wet Aanpak Schijnconstructies ook van toepassing wordt op chauffeurs in het zorgvervoer en leerlingenvervoer. Zo moet voorkomen worden dat deze chauffeurs onderbetaald worden en dat goedwillende ondernemers daar de dupe van worden.

Beide partijen zullen daar woensdag tijdens het Tweede Kamer-debat over de arbeidsmarkt voor pleiten. GroenLinks en CDA vinden het onacceptabel dat personenvervoer uitgesloten is van de Wet Aanpak Schijnconstructies. Op dit moment werken zo’n 30.000 mensen in deze sector. Faillissementen en druk op de prijzen zijn er aan de orde van de dag, mede vanwege krappe budgetten en aanbestedingen. Werknemers die hiervan de dupe zijn moeten opdrachtgevers hiervoor verantwoordelijk kunnen stellen, vinden de partijen.

Beter opkomen voor belangen

De vakbonden moeten van het CDA en GroenLinks de mogelijkheid krijgen om beter op te komen voor de belangen van groepen werknemers. Door processen voor groepen en het eisen van een schadevergoeding mogelijk te maken, kunnen vakbonden kwaadwillende opdrachtgevers meer onder druk zetten om het juiste loon te betalen.

“Illegale arbeid is en blijft onaanvaardbaar”, zegt CDA-Kamerlid Hilde Palland. “Om uitbuiting van werknemers te voorkomen, moeten schijnconstructies verder worden teruggedrongen. Daar komt bij dat goedwillende ondernemers en werknemers die zich juist wel aan de regels houden hier ook last van hebben door oneerlijke concurrentie.”

Bron: ANP

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “CDA en GroenLinks: stop onderbetaling doelgroepenvervoer”

Pierre van Aert|15.01.20|11:22

Dus de regering haalt heel die mooie CAO onderuit. Geen onbetaalde werkonderbrekingen meer per dienst ( 6 x 15 minuten ), dus gewoon betaald krijgen zodra je de sleutel in handen krijgt, totdat je die sleutel inlevert. Geen onbetaalde wachttijd meer.

Mark Berentssen|16.01.20|12:03

Spuit 11 geeft water kunnen we wel weer stellen. Hallo Den Haag, wilt u actuele problemen oplossen? Dit zijn vrijwilligers die betaald werk verrichten en daarmee de zelfredzaamheid van de mens uithollen.

Het is toch van de zotten dat zorginstellingen ‘steuntrekkers’ achter het stuur zetten om voormalig (goed) betaald werk te verrichten?

CDA en GroenLinks: stop onderbetaling doelgroepenvervoer | TaxiPro

CDA en GroenLinks: stop onderbetaling doelgroepenvervoer

Contant geld, euro
Bron: TaxiPro (VK)

Het CDA en GroenLinks willen dat de Wet Aanpak Schijnconstructies ook van toepassing wordt op chauffeurs in het zorgvervoer en leerlingenvervoer. Zo moet voorkomen worden dat deze chauffeurs onderbetaald worden en dat goedwillende ondernemers daar de dupe van worden.

Beide partijen zullen daar woensdag tijdens het Tweede Kamer-debat over de arbeidsmarkt voor pleiten. GroenLinks en CDA vinden het onacceptabel dat personenvervoer uitgesloten is van de Wet Aanpak Schijnconstructies. Op dit moment werken zo’n 30.000 mensen in deze sector. Faillissementen en druk op de prijzen zijn er aan de orde van de dag, mede vanwege krappe budgetten en aanbestedingen. Werknemers die hiervan de dupe zijn moeten opdrachtgevers hiervoor verantwoordelijk kunnen stellen, vinden de partijen.

Beter opkomen voor belangen

De vakbonden moeten van het CDA en GroenLinks de mogelijkheid krijgen om beter op te komen voor de belangen van groepen werknemers. Door processen voor groepen en het eisen van een schadevergoeding mogelijk te maken, kunnen vakbonden kwaadwillende opdrachtgevers meer onder druk zetten om het juiste loon te betalen.

“Illegale arbeid is en blijft onaanvaardbaar”, zegt CDA-Kamerlid Hilde Palland. “Om uitbuiting van werknemers te voorkomen, moeten schijnconstructies verder worden teruggedrongen. Daar komt bij dat goedwillende ondernemers en werknemers die zich juist wel aan de regels houden hier ook last van hebben door oneerlijke concurrentie.”

Bron: ANP

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “CDA en GroenLinks: stop onderbetaling doelgroepenvervoer”

Pierre van Aert|15.01.20|11:22

Dus de regering haalt heel die mooie CAO onderuit. Geen onbetaalde werkonderbrekingen meer per dienst ( 6 x 15 minuten ), dus gewoon betaald krijgen zodra je de sleutel in handen krijgt, totdat je die sleutel inlevert. Geen onbetaalde wachttijd meer.

Mark Berentssen|16.01.20|12:03

Spuit 11 geeft water kunnen we wel weer stellen. Hallo Den Haag, wilt u actuele problemen oplossen? Dit zijn vrijwilligers die betaald werk verrichten en daarmee de zelfredzaamheid van de mens uithollen.

Het is toch van de zotten dat zorginstellingen ‘steuntrekkers’ achter het stuur zetten om voormalig (goed) betaald werk te verrichten?