Training keurmeester rolstoellift

Nieuwe training maakt zelf keuren rolstoellift taxi mogelijk

Foto: Sociaal Fonds Mobiliteit

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het voor taxibedrijven niet verplicht om het keuren van een rolstoellift aan een externe partij uit te besteden. Dat mag ook worden gedaan door een eigen medewerker, mits deze verstand van zaken heeft. Daarom verzorgt Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) sinds kort samen met ROVC opleidingen tot keurmeester van rolstoelliften in taxivoertuigen.

Het betreft een nieuwe tak van sport voor SFM, waar de nodige voorbereiding in is gaan zitten. Dat voortraject was eigenlijk tweeledig, legt Peer Vos uit. Eerst moest worden uitgezocht of en op welke manier taxibedrijven het keuren van rolstoelliften in hun taxi’s zelf mogen doen. En vervolgens moest de training ontwikkeld worden.

De keuring van rolstoelliften in taxi’s was een tijdlang onderdeel van de APK. Toen daar in 2018 een einde aan kwam, is SFM zich in overleg met branchevereniging KNV in de materie gaan verdiepen. Daar speelde ook iets anders in mee, legt Vos uit. “Verschillende instanties bieden keuringen voor rolstoelliften aan. Dat kan per lift oplopen tot meer dan 200 euro en het moet jaarlijks gebeuren, dus voor een bedrijf met meerdere voertuigen loopt dat snel op. Wij ontdekten dat de keuring weliswaar verplicht is, maar dat het niet verplicht is om deze door een externe instantie te laten doen.”

Kennis aantonen in test

Besloten werd dat de taxibranche dit onderdeel net zo goed in eigen hand kon nemen. Dat betekent ook weer niet dat om het even welke werknemer de keuring met een checklist in de hand kan doen, legt Vos uit. “Iemand moet wel een bepaalde kennis van hydrauliek, mechanische techniek en elektrotechniek hebben. Voordat iemand de training kan volgen, moet hij of zij die kennis ook in een test aantonen.” Enige speelruimte is er wel: komt iemand op één van de vlakken wat kennis tekort, dan kan er een zogenaamde voorschakeltraining gevolgd worden.

Tekst loopt door onder de foto

Training keurmeester rolstoellift

In de opleiding komt een groot aantal zaken aan bod. Zo moet de documentatie op orde zijn en moet de lift diverse stickers en pictogrammen met informatie hebben. Uiteraard wordt er vervolgens naar de werking gekeken. De werking van de lift, de kwaliteit van de constructie, lichtsignalen, sluitingen, vergrendelingen, beveiligingen, elektriciteit, het maximale laadvermogen en nog veel meer.

Extra verdienmodel

De training zelf is ontwikkeld in samenwerking met technisch opleidingscentrum ROVC in Ede. Daar worden de trainingen ook gehouden en dat heeft tot nu toe 35 nieuwbakken keurmeesters als resultaat. Later dit jaar volgen er meer opleidingsbijeenkomsten. “Natuurlijk zijn er medewerkers van grote bedrijven bij. Maar er was ook een ondernemer met drie voertuigen die de keuringen graag voor andere vervoerders in zijn omgeving wil gaan doen. Voor hem is het dus een extra verdienmodel. Voor de meeste bedrijven is het echter vooral een manier om deze keuringen zelf te gaan doen en zo wat te besparen op de uitgaven van het bedrijf”, aldus Peer Vos.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Nieuwe training maakt zelf keuren rolstoellift taxi mogelijk”

Dave Reininga|20.02.20|10:57

Kunnen zorginstellingen met eigen materieel hier ook voor in aanmerking komen?

Nieuwe training maakt zelf keuren rolstoellift taxi mogelijk | TaxiPro
Training keurmeester rolstoellift

Nieuwe training maakt zelf keuren rolstoellift taxi mogelijk

Foto: Sociaal Fonds Mobiliteit

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het voor taxibedrijven niet verplicht om het keuren van een rolstoellift aan een externe partij uit te besteden. Dat mag ook worden gedaan door een eigen medewerker, mits deze verstand van zaken heeft. Daarom verzorgt Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) sinds kort samen met ROVC opleidingen tot keurmeester van rolstoelliften in taxivoertuigen.

Het betreft een nieuwe tak van sport voor SFM, waar de nodige voorbereiding in is gaan zitten. Dat voortraject was eigenlijk tweeledig, legt Peer Vos uit. Eerst moest worden uitgezocht of en op welke manier taxibedrijven het keuren van rolstoelliften in hun taxi’s zelf mogen doen. En vervolgens moest de training ontwikkeld worden.

De keuring van rolstoelliften in taxi’s was een tijdlang onderdeel van de APK. Toen daar in 2018 een einde aan kwam, is SFM zich in overleg met branchevereniging KNV in de materie gaan verdiepen. Daar speelde ook iets anders in mee, legt Vos uit. “Verschillende instanties bieden keuringen voor rolstoelliften aan. Dat kan per lift oplopen tot meer dan 200 euro en het moet jaarlijks gebeuren, dus voor een bedrijf met meerdere voertuigen loopt dat snel op. Wij ontdekten dat de keuring weliswaar verplicht is, maar dat het niet verplicht is om deze door een externe instantie te laten doen.”

Kennis aantonen in test

Besloten werd dat de taxibranche dit onderdeel net zo goed in eigen hand kon nemen. Dat betekent ook weer niet dat om het even welke werknemer de keuring met een checklist in de hand kan doen, legt Vos uit. “Iemand moet wel een bepaalde kennis van hydrauliek, mechanische techniek en elektrotechniek hebben. Voordat iemand de training kan volgen, moet hij of zij die kennis ook in een test aantonen.” Enige speelruimte is er wel: komt iemand op één van de vlakken wat kennis tekort, dan kan er een zogenaamde voorschakeltraining gevolgd worden.

Tekst loopt door onder de foto

Training keurmeester rolstoellift

In de opleiding komt een groot aantal zaken aan bod. Zo moet de documentatie op orde zijn en moet de lift diverse stickers en pictogrammen met informatie hebben. Uiteraard wordt er vervolgens naar de werking gekeken. De werking van de lift, de kwaliteit van de constructie, lichtsignalen, sluitingen, vergrendelingen, beveiligingen, elektriciteit, het maximale laadvermogen en nog veel meer.

Extra verdienmodel

De training zelf is ontwikkeld in samenwerking met technisch opleidingscentrum ROVC in Ede. Daar worden de trainingen ook gehouden en dat heeft tot nu toe 35 nieuwbakken keurmeesters als resultaat. Later dit jaar volgen er meer opleidingsbijeenkomsten. “Natuurlijk zijn er medewerkers van grote bedrijven bij. Maar er was ook een ondernemer met drie voertuigen die de keuringen graag voor andere vervoerders in zijn omgeving wil gaan doen. Voor hem is het dus een extra verdienmodel. Voor de meeste bedrijven is het echter vooral een manier om deze keuringen zelf te gaan doen en zo wat te besparen op de uitgaven van het bedrijf”, aldus Peer Vos.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Nieuwe training maakt zelf keuren rolstoellift taxi mogelijk”

Dave Reininga|20.02.20|10:57

Kunnen zorginstellingen met eigen materieel hier ook voor in aanmerking komen?