Rolstoelbussen

KNV luidt noodklok: ‘Zorgvervoer bezwijkt onder coronacrisis’

Als opdrachtgevers het zorgvervoer dat door de coronacrisis uitvalt niet betalen, dan komt het voortbestaan van de hele zorgvervoersector in gevaar. Dat stelt brancheorganisatie KNV Zorgvervoer en Taxi. KNV herhaalt zijn boodschap van eerder deze week nu in veel scherpere bewoordingen door te stellen dat “de zorgvervoersector bezwijkt onder de gevolgen van de coronacrisis.”

Taxibedrijven die personen vervoeren in opdracht van gemeenten, zorginstellingen en zorgverzekeraars, doen dat over het algemeen volgens de afspraak dat wat niet wordt gereden, ook niet wordt gefactureerd. Dat is onder normale omstandigheden redelijk, maar onlangs werd met de onderwijsstakingen nog eens duidelijk dat het risico in zulke gevallen volledig bij de vervoerders ligt. Door de maatregelen tegen het coronavirus loopt het zorgvervoer al met vele tientallen procent terug, zegt KNV. Daardoor nemen de inkomsten van de vervoerders zodanig sterk af dat ze al snel in grote problemen komen.

Veel minder werk door maatregelen

De brancheorganisatie kaartte dit probleem afgelopen woensdag ook al aan, nog voordat het kabinet extra maatregelen afkondigde om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Het blijft in sommige gevallen noodzakelijk om mensen te vervoeren, zoals naar levensreddende behandelingen in ziekenhuizen. Maar door veel ander vervoer gaat voorlopig een streep, omdat mensen waar mogelijk thuis blijven. Het werkaanbod neemt daardoor in zeer sterke mate af.

Daarom wordt de boodschap die KNV eerder deze week al had voor opdrachtgevers nu in veel sterkere bewoordingen gebracht. Vervoer dat als direct gevolg van de coronacrisis uitvalt, moet ‘gewoon’ worden vergoed. “De zorgvervoerders zijn van mening dat in deze buitengewone situatie een beroep moet worden gedaan op overmacht (force majeur). Het gaat hier om een niet voorzienbaar risico. Een beroep op het overmachtsbeginsel leidt ertoe dat opdrachtgevers de zorgvervoerritten die zijn weggevallen volledig moeten betalen.”

Kosten besparen

“Volledig” betekent in dit geval wat KNV betreft dat de 80-20 maatregel wordt toegepast. “Het lijkt ons niet meer dan redelijk en billijk dat daar waar ritten door deze onvoorziene corona-situatie uitvallen, deze tegen in ieder geval 80 procent van het normale tarief aan de opdrachtgevers worden gefactureerd”, zegt KNV-voorzitter Berthi Eckhardt. “De vervoerders zetten alles op alles om de andere 20 procent aan kosten te besparen. We gaan een onafhankelijk bureau inschakelen om deze percentages zo snel als mogelijk is te objectiveren.”

Uiteraard zullen de leden van KNV ook doen wat ze kunnen, belooft Eckhardt. Hij verwacht bijvoorbeeld dat ze massaal een beroep zullen doen op de regeling voor werktijdverkorting, waarbij een deel van de niet gewerkte uren kan worden gedeclareerd bij het UWV. Als de vervoerders op die manier worden gecompenseerd, zullen ze dat volgens KNV ook verrekenen met de betalingen van opdrachtgevers voor niet gereden ritten. De brancheorganisatie hoopt dat de sector met deze maatregelen de komende weken en maanden kan doorstaan, zodat er na die tijd niet opeens een enorm te kort aan zorgvervoerders is.

TaxiPro houdt een dossier bij over het coronavirus en de gevolgen ervan voor de sector.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

2 reacties op “KNV luidt noodklok: ‘Zorgvervoer bezwijkt onder coronacrisis’”

Peter Vriens|14.03.20|12:29

Dit risico hoort ingecalculeerd te worden bij aanbestedingen.
De hele taxisector heeft te maken met omzetdaling door coronavirus en kunnen bij niemand terecht voor compensatie. Waarom geeft KNV alleen aandacht aan het zorgvervoer ?
Hoeveel kleinere Taxiondernemers hebben al het loodje gelegd door aanbestedingen.
Je ziet het risico ervan, het wordt lastig een vervoerder te vinden wanneer er zich problemen voordoen.

Pierre van Aert|14.03.20|15:17

Roep ik al 15 jaar, ritten die niet doorgaan in het WMO vervoer, die als vast geboekt staan naar handenarbeidsclubs en zwemclubs bijvoorbeeld, maar die door de zorginstellingen niet afgebeld worden bij vakanties wegens nalatigheid. Van de gekke gewoon.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.