Leerlingen. Foto: iStock / monkeybusinessimages

Lelystad wil leerlingenvervoer voor één jaar gunnen

Foto ter illustratie. Foto: iStock/monkeybusinessimages

De gemeente Lelystad is een aanbesteding gestart om het eigen leerlingenvervoer voor een jaar te gunnen en eventueel met een jaar te verlengen. Deze looptijd staat volgens het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit niet in verhouding tot wat de gemeente van de inschrijvers vraagt.

Omdat het contract met de huidige vervoerder aan het einde van het lopende schooljaar eindigt, wil Lelystad een nieuwe vervoerder contracteren. Dat geldt echter alleen voor het schooljaar 2020-2021. Mogelijk komt daar nog een schooljaar bij, maar dat is mede “afhankelijk van het verloop van het optimalisatieproces.” De gemeente wil het proces rondom het leerlingenvervoer namelijk naar een hoger plan tillen en verwacht dat de vervoerder daar aan bijdraagt.

Voor het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit is het bestek aanleiding geweest om in de pen te klimmen. Er zijn ook positieve punten, vindt het AIM, zoals het vragen om het TX-keurmerk, het willen toepassen van de NEA-index voor de kosten van het vervoer en het feit dat kwaliteit voor 65 procent mee wordt gewogen. Toch worden er binnen dat laatste onderdeel ook zaken gemist, zoals aandacht voor in- en uitstaptijden, gebruikersparticipatie en het centraal stellen van de klant.

Terugverdientijd

Als het om duurzaamheid gaat, is het volgens het AIM ook belangrijk om stil te staan bij de gevolgen van bepaalde eisen. Daar komt ook de beoogde contractduur om de hoek kijken. Er moet volgens het AIM een duidelijke relatie zijn tussen de inzet van duurzame voertuigen en de terugverdientijd daarvan. Een looptijd van één tot twee jaar voltstaat dan niet. Het AIM raadt daarom een minimale looptijd van vijf jaar plus twee verlengingsjaren aan, zodat de vervoerder die de klus gegund krijgt zijn investeringen met betrekking tot duurzaamheid en andere zaken terug kan verdienen.

Geen oog voor corona

Het AIM zet ook bij veel andere onderdelen van het bestek vraagtekens, zoals aandacht voor het rijdend personeel, de implementatietermijn van vijf weken, de onderbouwing van tarieven en het tijdig informeren over het al dan niet lichten van de optie. Deze zaken worden in de brief uitgebreid toegelicht. Het AIM vindt het verder opvallend dat de gemeente Lelystad in deze aanbesteding, die afgelopen weekend is gepubliceerd, geen aandacht besteedt aan de coronacrisis. Zo bestaat de kans dat er met ingang van het nieuwe schooljaar niet kan of heel anders gereden moet worden, bijvoorbeeld als de leerlingen onderling 1,5 meter afstand moeten houden. Daarover staat echter niets in het bestek. Lelystad zou er volgens het AIM beter aan doen deze aanbesteding op te schorten en te verlengen met de huidige vervoerder, in afwachting van hoe de coronacrisis zich verder ontwikkelt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Lelystad wil leerlingenvervoer voor één jaar gunnen”

Strange Inthenight|24.04.20|09:23

En nu maar hopen dat de gemeente Lelystad wilt luisteren anders zitten ze straks zonder vervoerder.
Met zoveel commentaar van het AIM wilt toch niemand inschrijven?

Mark Berentssen|11.05.20|12:13

Dit soort overheidsinstanties moeten toch direct op de vingers worden getikt?
Ze hebben hun zaakjes niet voor elkaar en geven meer uit aan een aanbestedingsprocedure dan het vervoer ooit mag kosten.

Hans Schlikker|09.07.20|09:36

Heb de ouders van kinderen al gehoor of moeten uit Flevo krant ,of zomaar op nieuws

Lelystad wil leerlingenvervoer voor één jaar gunnen | TaxiPro
Leerlingen. Foto: iStock / monkeybusinessimages

Lelystad wil leerlingenvervoer voor één jaar gunnen

Foto ter illustratie. Foto: iStock/monkeybusinessimages

De gemeente Lelystad is een aanbesteding gestart om het eigen leerlingenvervoer voor een jaar te gunnen en eventueel met een jaar te verlengen. Deze looptijd staat volgens het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit niet in verhouding tot wat de gemeente van de inschrijvers vraagt.

Omdat het contract met de huidige vervoerder aan het einde van het lopende schooljaar eindigt, wil Lelystad een nieuwe vervoerder contracteren. Dat geldt echter alleen voor het schooljaar 2020-2021. Mogelijk komt daar nog een schooljaar bij, maar dat is mede “afhankelijk van het verloop van het optimalisatieproces.” De gemeente wil het proces rondom het leerlingenvervoer namelijk naar een hoger plan tillen en verwacht dat de vervoerder daar aan bijdraagt.

Voor het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit is het bestek aanleiding geweest om in de pen te klimmen. Er zijn ook positieve punten, vindt het AIM, zoals het vragen om het TX-keurmerk, het willen toepassen van de NEA-index voor de kosten van het vervoer en het feit dat kwaliteit voor 65 procent mee wordt gewogen. Toch worden er binnen dat laatste onderdeel ook zaken gemist, zoals aandacht voor in- en uitstaptijden, gebruikersparticipatie en het centraal stellen van de klant.

Terugverdientijd

Als het om duurzaamheid gaat, is het volgens het AIM ook belangrijk om stil te staan bij de gevolgen van bepaalde eisen. Daar komt ook de beoogde contractduur om de hoek kijken. Er moet volgens het AIM een duidelijke relatie zijn tussen de inzet van duurzame voertuigen en de terugverdientijd daarvan. Een looptijd van één tot twee jaar voltstaat dan niet. Het AIM raadt daarom een minimale looptijd van vijf jaar plus twee verlengingsjaren aan, zodat de vervoerder die de klus gegund krijgt zijn investeringen met betrekking tot duurzaamheid en andere zaken terug kan verdienen.

Geen oog voor corona

Het AIM zet ook bij veel andere onderdelen van het bestek vraagtekens, zoals aandacht voor het rijdend personeel, de implementatietermijn van vijf weken, de onderbouwing van tarieven en het tijdig informeren over het al dan niet lichten van de optie. Deze zaken worden in de brief uitgebreid toegelicht. Het AIM vindt het verder opvallend dat de gemeente Lelystad in deze aanbesteding, die afgelopen weekend is gepubliceerd, geen aandacht besteedt aan de coronacrisis. Zo bestaat de kans dat er met ingang van het nieuwe schooljaar niet kan of heel anders gereden moet worden, bijvoorbeeld als de leerlingen onderling 1,5 meter afstand moeten houden. Daarover staat echter niets in het bestek. Lelystad zou er volgens het AIM beter aan doen deze aanbesteding op te schorten en te verlengen met de huidige vervoerder, in afwachting van hoe de coronacrisis zich verder ontwikkelt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Lelystad wil leerlingenvervoer voor één jaar gunnen”

Strange Inthenight|24.04.20|09:23

En nu maar hopen dat de gemeente Lelystad wilt luisteren anders zitten ze straks zonder vervoerder.
Met zoveel commentaar van het AIM wilt toch niemand inschrijven?

Mark Berentssen|11.05.20|12:13

Dit soort overheidsinstanties moeten toch direct op de vingers worden getikt?
Ze hebben hun zaakjes niet voor elkaar en geven meer uit aan een aanbestedingsprocedure dan het vervoer ooit mag kosten.

Hans Schlikker|09.07.20|09:36

Heb de ouders van kinderen al gehoor of moeten uit Flevo krant ,of zomaar op nieuws