Rolstoelbus

Den Helder start inkoop voor open house-taxivervoer

De gemeente Den Helder is gestart met de aanbesteding van het eigen wmo-vervoer. Dat zal worden uitgevoerd volgens het open house-concept: elk taxibedrijf dat aan de gestelde voorwaarden voldoet kan meedoen, waarna de reizigers zelf hun vervoerder kunnen kiezen.

Vorig jaar mislukten in Den Helder twee pogingen om het wmo-vervoer opnieuw te gunnen. De gemeente wilde met één opdrachtgever in zee gaan. Op de eerste aanbesteding kwam echter geen enkele inschrijving binnen. Vanuit de markt werd duidelijk dat niemand voor de gevraagde tarieven wilde werken. De tweede poging strandde eveneens. Dit keer schreef er wel een vervoerder in, maar de tarieven van die inschrijving vielen buiten de bandbreedte van het bestek.

Omdat er toch iets moest gebeuren, schakelde Den Helder snel over, of eigenlijk terug, op het open house-concept. Dat leidde tot een overeenkomst met tien taxibedrijven voor de periode van een jaar. Daarmee werd de bestaande werkwijze dus behouden. En de gemeente Den Helder heeft besloten dat ook voor langere tijd te doen. Het nieuwe inkooptraject gaat uit van contracten voor twee jaar, die nog tweemaal met een jaar kunnen worden verlengd.

Vaste tarieven en eisen

Geen ‘klassieke’ aanbesteding dus, maar een inkoopmodel waarbij alle vervoerders kunnen toetreden die aan de vooraf gestelde eisen en tarieven voldoen. Er is sprake van twee percelen, regulier taxivervoer en rolstoelvervoer. En binnen elk perceel is weer sprake van drie trajecten: binnen Den Helder, binnen Julianadorp en alle overige ritten. De tarieven variëren van 8,55 euro voor een gewone taxirit binnen Den Helder tot 31,46 euro voor een rolstoelrit in het derde traject.

Vorig jaar werden er in Den Helder ruim 102.000 taxiritten gereden. De cijfers voor de eerste helft van dit jaar worden binnenkort aan de aanbestedingsdocumenten toegevoegd, maar die liggen vanwege corona ongetwijfeld een stuk lager. De komende periode zal blijken welke vervoerders voor de gestelde tarieven en eisen kunnen en willen rijden. Eind oktober moet de gunning definitief zijn, waarna de nieuwe contracten op 1 januari ingaan.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.