Krukken, patiënt. Foto: Zilveren Kruis

Patiënten willen duidelijke normen voor zittend ziekenvervoer

Verschillende patiëntenorganisaties hebben bij vervoerders en zorgverzekeraars een concept aangeboden voor een normenkader voor zittend ziekenvervoer. De leden van deze organisaties hebben behoefte aan duidelijkheid over de normen waar dat vervoer aan zou moeten voldoen. Begin volgend jaar moeten daar concrete afspraken over gemaakt worden.

De belangenverenigingen, waaronder de Nederlandse Federatie van Kankerpatiënten-organisaties (NFK), hebben onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het zittend ziekenvervoer per taxi. Daaruit blijkt dat er veel behoefte is aan een omschrijving van de normen die voor dat vervoer moeten gelden. Dat heeft weer geleid tot het onlangs aangeboden normenkader, waar de organisaties samen met vervoerders en zorgverzekeraars in 2021 concrete afspraken op willen gaan baseren.

De NFK startte het onderzoek in opdracht van de Nederlandse Zorgautoriteit. Die kreeg in 2019 namelijk signalen binnen dat niet alles naar behoren zou gaan in het zittend ziekenvervoer. De NFK en andere patiëntenorganisaties – zoals voor mensen met oogproblemen, nierziektes en dwarsleasies – betrokken bij het initiatief om het zittend ziekenvervoer naar een hoger plan te tillen. Zorgverzekeraars en vertegenwoordigers van de taxibranche werken daar ook aan mee, stelt de NFK.

Rit delen vaak een probleem

Vervoerders en verzekeraars waren ook aanwezig bij de presentatie van de onderzoeksresultaten. Driekwart van de ondervraagden geeft het zittend zorgvervoer per taxi een voldoende of hoger. Maar er worden ook problemen genoemd, zoals met het delen van taxi’s. Dat kan vaak niet anders, omdat dit het vervoer betaalbaar houdt, maar het maakt de ritten voor de betrokken passagiers wel langer. Daarom is dit een van de aspecten die de patiëntenorganisaties in het normenkader hebben vastgelegd. Andere punten die daarin aan bod komen:

  • Informatievoorziening vanuit vervoerder en zorgverzekeraar
  • De bereikbaarheid van het afsprakenbureau van de vervoerder
  • Gecombineerd vervoer
  • Aanrijtijden en omrijden
  • Ophalen op thuisadres
  • Afleveren bij de zorginstelling
  • Vervoer terug naar huis
  • Waarschuwingstelefoontje bij vertraging
  • Deskundigheid van en bejegening door de chauffeur
  • Klachtenprocedures
  • Verbetercyclus

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.