Wandelaar in de nacht. Foto: iStock / grafxart8888

KNV wil vrijstelling van avondklok voor taxi’s

Brancheorganisatie KNV wil dat noodzakelijk taxi- en zorgvervoer tijdens de avondklok gewoon kan doorgaan. En vanwege nieuwe adviezen voor het vervoer van kwetsbare groepen per taxi, moeten de sectorprotocollen voor dat vervoer worden aangepast.

De nieuwe maatregelen moeten helpen de coronabesmettingen verder te beperken en de opkomst van nieuwe virusmutaties tegen te gaan. De avondklok en de beperking dat mensen thuis nog maximaal één persoon tegelijk mogen ontvangen zijn de meest opvallende ingrepen, naast het verlengen van de al bestaande regels tot in elk geval 9 februari. De Tweede Kamer moet nog instemmen met de nieuwe maatregelen, waarbij vooral de avondklok voer voor discussie is. KNV Zorgvervoer en Taxi heeft zijn standpunt over dit onderwerp intussen kenbaar gemaakt bij het ministerie van Volksgezondheid, vertelt Hubert Andela namens de brancheorganisatie.

“Vanuit KNV hebben we richting het ministerie van VWS nadrukkelijk aandacht gevraagd voor alle zorg- en taxivervoer, dat tijdens de avondklok door moeten kunnen gaan. Dit gelet op de noodzaak van ritten. Denk aan ziekenvervoer, werknemersvervoer, vervoer van huisartsen, enzovoorts. Om de handhaving voor de overheid zo eenvoudig mogelijk te maken, hebben we gepleit voor vrijstelling van de avondklokregels voor voertuigen die voorzien zijn van een blauw kenteken. Of die vrijstelling er ook komt, is niet zeker.” Als de vrijstelling er niet komt, dan zullen chauffeurs en passagiers een ingevuld formulier bij zich moeten hebben om te verklaren dat ze tijdens de avondklok onderweg zijn, voor hun werk of omdat het niet anders kan.

Medisch mondneusmasker in de taxi

Het Outbreak Management Team (OMT) staat momenteel vooral in de schijnwerpers vanwege het advies om een avondklok in te voeren. Maar het orgaan adviseert inzake vervoer van kwetsbare groepen ook dat per taxi of taxibus maximaal één persoon per bank of rij stoelen meereist, waarbij zij niet recht achter elkaar zitten. Ook wordt, indien mogelijk, het dragen van een medisch mondneusmasker voorgesteld. Deze adviezen zijn te lezen in een brief die minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

“Personen uit risicogroepen voor COVID-19, zoals ouderen, maken regelmatig gebruik van groepsvervoer, bijvoorbeeld naar dagbesteding, vaccinatielocaties of stemlokalen. Gezien de huidige epidemiologische omstandigheden, adviseert het OMT om bij groepsvervoer van personen uit risicogroepen het aantal personen per taxi of taxibus te beperken tot één persoon per bank of rij stoelen, waarbij zij niet recht achter elkaar zitten. Daarnaast adviseert het OMT dat deze personen -indien mogelijk- een medisch mondneusmasker dragen. Bij personen die niet in staat zijn tot het dragen van een medisch mondneusmasker moet de afstand tot anderen extra in acht genomen worden.”

Ook verandering leerlingenvervoer

In tegenstelling tot de aanscherpingen van de afgelopen maanden, maken deze adviezen de aanscherping van het sectorprotocol voor veilig taxivervoer noodzakelijk. Dat geldt ook voor het protocol voor leerlingenvervoer. Dat ligt nu weliswaar plat, maar als de scholen weer opengaan moeten leerlingen in taxibusjes waar mogelijk niet-medische mondneusmaskers gaan dragen. KNV, FNV, CNV, de betrokken ministeries, gemeenten, opdrachtgevers en andere belanghebbenden werken momenteel aan het aanpassen van de betreffende sectorprotocollen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia. Binnen dat team is hij de vaste redacteur van Infrasite.nl.

13 reacties op “KNV wil vrijstelling van avondklok voor taxi’s”

Johan Zevenbergen|21.01.21|12:26

Een persoon per rij stoelen🤔
Dan mag de financiële steun wel met factor 60 omhoog😳

Gerrit Zeevat|21.01.21|14:44

Je kan in een rolstoelbus dan nog 4 mensen meenemen. Teminste al ik het goed bedenk

C
X
X
X
X

dick vd heuvel|21.01.21|15:27

mondkapjes in het LLV , is een prima idee , nu blijkt dat ook jonge kinderen besmet kunnen zijn of kunnen doorgeven , waarom de chauffeur wel en hun niet

Bvs.nl|21.01.21|18:35

Als taxichauffeur ben je aan het werk, dus geen avondklok

Bvs.nl|21.01.21|18:36

Wel moeten passagiers bij aanhouding kunnen aangeven of hun verplaatsing noodzakelijk is. Een taxichauffeur is niet verplicht om de passagier te controleren of diens verplaatsing noodzakelijk is

Marco Mens|22.01.21|12:02

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/avondklok/voor-werk-buiten-tijdens-avondklok-werkgeversverklaring

Kan ik als chauffeur in het goederen- of personenvervoer mijn werk blijven doen tijdens de avondklok?
Een Eigen verklaring is niet verplicht voor ‘verantwoordelijken voor personenvervoer’. Het gaat hierbij om treinmachinisten, conducteurs, metro- en trambestuurders en buschauffeurs. Dit geldt ook voor taxichauffeurs, vliegtuigcrew en passagiersscheepvaartbemanning.

Marco Mens|22.01.21|12:04

echter verder op staat dan het volgende:

Informatie voor ZZP’ers
Ik ben zzp’er en moet tijdens de avondklok op straat zijn voor mijn werk. Wat moet ik doen/bij me hebben?
Als zzp’er heeft u een Eigen verklaring avondklok op zak. Daarnaast heeft u een Werkgeversverklaring avondklok bij zich die u zelf invult. Daarin neemt u ook de (bedrijfs)naam en contactgegevens van uw opdrachtgever op. Als u geen opdrachtgever heeft vult u uw eigen bedrijf in.

Oftewel je mag als taxi(ondernemer) de weg op!

Marco Mens|22.01.21|12:05

Alleen is het niet duidelijk of je als ZPP een eigenverklaring mee moet hebben of niet.

Ali Sander|23.01.21|12:16

Werkgeversverklaring avondklok kunnen laten zien. Uw werkgever bepaalt dit en vult dan voor u de door de overheid beschikbaar gestelde werkgeversverklaring in.
Agenten, opsporingsambtenaren, brandweer- en ambulancemedewerkers hoeven voor hun werk geen formulieren bij zich te hebben. Ditzelfde geldt voor treinmachinisten, conducteurs, metro- en trambestuurders en buschauffeurs, taxichauffeurs, vliegtuigcrew en passagiersscheepvaartbemanning.

André Berends|24.01.21|12:10

Hoe zit het dan met woon-werk verkeer?? Als ik mijn dienst eindig op of na 21.00u moet ik nog naar huis fietsen (want geen eigen auto).
Ga ik dan zonder werkgeversverklaring over straat ga riskeer ik toch die €95,- boete. Zit ik niet op te wachten, maar mijn werkgever ook niet. Mijn direct leiding gevende geeft aan dat het vertonen van mijn BCT-kaart gelijk staat aan de werkgeversverklaring??

Hoe zit dit??

Don Vandijk|25.01.21|23:28

@Andre Berends, die leidinggevende liegt tegen u. Natuurlijk is een bct kaart niet voldoende, anders zou je die ten allen tijden laten zien. Enkel een werkgeversverklaring (plus nog eens je eigen verklaring) volstaat.. Beidde zijn te downloaden op rijksoverheid.nl

Ik snap ook niet dat werkgevers zo moeilijk doen, want is gewoon gratis downloaden en 5 min werk. En anders moeten ze u gewoon ruim voor 21:00 laten gaan als ze dat niet willen doen.

Don Vandijk|25.01.21|23:34

@Andre, dit heb ik gekopieerd van de rijksoverheid.

Een Werkgeversverklaring en een Eigen verklaring avondklok zijn niet verplicht voor ‘verantwoordelijken voor personenvervoer’. Het gaat hierbij om treinmachinisten, conducteurs, metro- en trambestuurders en buschauffeurs. Dit geldt ook voor taxichauffeurs, vliegtuigcrew en passagiersscheepvaartbemanning. Ook als zij geen uniform dragen of onderweg zijn naar hun werk of van werk naar huis hoeven ze geen formulieren bij zich te hebben.

Don Vandijk|25.01.21|23:35

@ Andre
Een Werkgeversverklaring en een Eigen verklaring avondklok zijn niet verplicht voor ‘verantwoordelijken voor personenvervoer’. Het gaat hierbij om treinmachinisten, conducteurs, metro- en trambestuurders en buschauffeurs. Dit geldt ook voor taxichauffeurs, vliegtuigcrew en passagiersscheepvaartbemanning. Ook als zij geen uniform dragen of onderweg zijn naar hun werk of van werk naar huis hoeven ze geen formulieren bij zich te hebben.