Munckhof

Regiotaxi Noord-Kennemerland naar Munckhof

Munckhof gaat de komende twee jaar het wmo-vervoer verzorgen voor de gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en Uitgeest. Dat gebeurt onder de naam regiotaxi Noord-Kennemerland. De vervoerder kwam als beste uit de beste uit de bus bij de aanbesteding vanuit het samenwerkingsverband Regio Alkmaar en omstreken.

Het contract heeft een looptijd van twee jaar, met twee keer de mogelijkheid om met een jaar te verlengen. De ingangsdatum van de contracten is 1 april van dit jaar. Het contract met de huidige vervoerder Connexxion loopt af op 31 maart en kon niet meer verlengd worden.

De zeven Noord-Hollandse gemeenten wilden met één vervoerder in zee. De gunning vond plaats op basis Beste Kwaliteit Prijs-Verhouding. Prijs telde voor 40 procent mee tijdens de selectieprocedure, kwaliteit voor 60 procent. In totaal dongen acht inschrijvers mee.

Maximaal 27,5 kilometer

Regiotaxi Noord-Kennemerland is een gesloten vervoersysteem. Alleen reizigers met een vervoerpas die beschikken over een indicatie van een van de deelnemende gemeenten en hun eventuele begeleiders mogen er gebruik van maken. Het vervoer betreft taxivervoer van deur-tot-deur, vervoer van deur-tot-halte en vervoer van halte-tot-deur. Ritten beginnen of eindigen in het vervoergebied en zijn maximaal 27,5 km.

Reizigers krijgen jaarlijks een maximum aantal kilometers dat ze mogen reizen met de regiotaxi. Voor langere ritten moeten ze gebruik maken van Valys. Tot de doelgroep behoren zowel mensen die kunnen lopen, als klanten die aangewezen zijn op een rolstoel of scootmobiel. Verreweg de meeste ritten worden gereden in Alkmaar.

Lees ook: Nieuwe aanbesteding regiotaxi Kennemerland

Auteur: Yvonne Ton

10 reacties op “Regiotaxi Noord-Kennemerland naar Munckhof”

Rex Urban|02.02.21|16:22

” De vervoerder kwam als beste uit de bus ”
Hoe weet gemeente dit nu al?
Je zou het normaal gesproken pas na 4 jaar kunnen weten, nadat passagiers hun mening hebben kunnen geven door dit vervoer te vergelijken.
Door Taxibedrijven uit te sluiten kan dit niet en draait de gemeente bovendien de lokale vervoerders de nek om.
Geef de inwoners die in aanmerking komen b.v. een PGB, waarmee ze zelf kunnen kiezen.
Keuze vrijheid, kosten besparing, eerlijke concurrentie of marktwerking heet dat.

Mart Nieuwburg|03.02.21|12:01

Lekker positief “Du Rex”!

Munckhof is niet van gisteren maar bestaat al jaren en doet het prima in geheel Nederland.

Rex Urban|03.02.21|15:38

@ Mart,
Ik heb niets tegen Munckhof of andere grote vervoerders.
Mijn verhaal gaat er over dat Gemeente’s hun lokale vervoerders in de kou laten staan en de mogelijkheden van andere systemen niet willen uitproberen.
Passagiers wordt niets gevraagd.
Bedrijven die de aanbestedingen uitvoeren i.o.v. hun opdrachtgevers willen dit kennelijk ook niet, omdat zij dan overbodig worden.
Ons bedrijf bestaat bijna 100 jaar. Ik weet wel een beetje waar ik het over heb.
Groet,
Rex.

Duco Douwstra|03.02.21|15:53

Beste Mart Du Rex is wel leuk gevonden, wij hebben altijd ons best gedaan om de kleine ondernemers te beschermen. En natuurlijk is Munckhof aantoonbaar een goede vervoerder gebleken, maar Rex uit hier zijn frustratie over het proces hoe kleine ondernemers in de loop van de afgelopen 25 steeds verder buitenspel zijn gezet. Ik vergelijk dat met de kruidenier en de supermarkten, alleen ging dat eerlijker en op eigen kracht, maar het is zoals het is en ik feliciteer Munckhof met deze aanwinst.

John Rosini|04.02.21|13:38

munckhof heeft de ijmond gereden als regiorijder en dat viel best wel vies tegen naar de klanten en naar het personeel

Ruud Dusseldorp|04.02.21|13:50

Rex, de lokale vervoerders schrijven al een hele tijd niet zelf meer in. Heb er afgelopen jaren verscheidene vervoerders gewezen op de mogelijkheden maar ze laten het vrijwel altijd over aan de grote partijen, ook al zijn de percelen verdeeld. Nu wordt deze markt gedomineerd door o.a. Noot – van Driel – Munckhof – Willemsen & De Koning – Connexxion of Witteveen. Ze hebben geen zin of ze kunnen niet investeren in de duurzaamheids-eisen die in het bestek geeist worden.

Ruud Dusseldorp|04.02.21|13:51

Zo wordt de beschikbaarheid van mobiliteit in met name de plattelandsgemeenten maar ook de middelgrote gemeenten terug gebracht naar een bedenkelijk niveau. Ik snap dan ook de frustratie van Rex heel goed.

Peter Vriens|06.02.21|13:37

Inschrijven, een aanbesteding winnen, heeft veel bedrijven de kop gekost.
Het is een kwestie van: wie heeft de langste adem.
Als de aanbesteding er op papier maar mooi uitziet… dan kun je winnen.
Als de ambtenarij maar tevreden is, daar draait het om, niet om de passagier.
Het moet nu vooral “groen” dan wel groen lijken.
Dat elektriciteit in je accu niet schoon is opgewekt telt niet.
Dat ruiken de omwonende bij de centrale wel.
Het is een overbodig hypocriet-bureaucratisch gebeuren.

Taxi Volendam|06.02.21|19:10

Aanbesteden, bedacht om kosten te besparen werkt slecht vervoer in de hand. Daarom is een eisenpakket in de aanbesteding gekomen. Keuzevrijheid voor de passagier is vervallen.
Vervoer kosten zijn juist toe genomen door dolgedraaide regelgeving.
Tijd dat iemand als / of Annemarie van Gaal dit eens aan de orde wil stellen.
Consultancy aansprakelijk stellen bij mislukken van hun projecten en juist voor hen een eisenpakket op te stellen.
Er is meer dan genoeg geexpirimenteerd over de Taxi rug.

Rex Urban|06.02.21|20:27

Wanneer mensen die gebruik mogen maken van WMO geld e.d, verboden zou worden bij bepaalde winkeliers te winkelen, zou heel Nederland op zijn kop staan.

Een Taxi, die aan vergunning eisen moet voldoen, verkoopt in feite kilometers, niets bijzonders dus.

Waarom bepaalde soorten Taxivervoer wel voorbehouden aan enkele bedrijven?

Het zijn naar m’n mening communistische trekjes (staatswinkel) die niet in een vrije maatschappij thuis horen
en aan herziening toe zijn.