Taxibus Noot

Busjes als oplossing voor volle regiotaxi’s Eemland-Heuvelrug

Voor het regiovervoer in Eemland-Heuvelrug worden vooral personenauto’s gebruikt. Door de toenemende vraag en de nog geldende coronamaatregelen, kampt de regio met volgeboekte taxi’s. Om minder mensen te hoeven weigeren wordt er daarom door vervoerder Taxi Noot onder meer ingezet op taxibusjes. 

Steeds meer reizigers maken weer gebruik van de regiotaxi, aldus de opdrachtgever. De vervoerder dient zich echter nog steeds aan de coronaprotocollen te houden. Hierin staat dat er maar één persoon per rij vervoerd mag worden. “Waar normaal gecombineerd kan worden, kan er daardoor in de personenauto’s die voor het vervoer gebruikt worden maar één persoon per rit mee”, aldus Martijn Kersing, directeur van Taxi Noot. 

Dit leidt tot een onwenselijke situatie voor reizigers die afhankelijk zijn van het regiovervoer. Zij moeten nu soms noodgedwongen worden geweigerd. Kersing legt uit dat ze daarom meer taxibusjes gaan inzetten. Doordat hierin wel meerdere rijen aanwezig zijn, kan er gecombineerd worden en kan weigering vaker worden voorkomen.

Alleen noodzakelijke ritten

De opdrachtgever meent daarbij wel dat dit probleem alleen samen met de reizigers opgelost kan worden. Zo worden zij opgeroepen om enkel gebruik te maken van de regiotaxi voor strikt noodzakelijke ritten. Ook krijgen ze het verzoek om ritten zo ver mogelijk van te voren te reserveren, en liefst ook gelijktijdig de heen- en terugrit. Op deze manier hoopt de regiotaxi voldoende capaciteit te hebben om iedereen waar nodig te vervoeren. 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

11 reacties op “Busjes als oplossing voor volle regiotaxi’s Eemland-Heuvelrug”

Peter Vriens|10.03.21|14:04

Er staan veel Taxi’s stil in ons land.
Waarom kunnen deze Taxi’s niet deelnemen aan dit vervoer?
Opdrachtgevers, in dit geval: regiotaxi Eemland-Heuvelrug, is afhankelijk van 1 vervoerder.
Je ziet hoe kwetsbaar/onhoudbaar dit systeem is.
De passagiers hebben het nakijken.
Als gevolg van aanbestedingen zijn de regionale Taxi bedrijven om zeep geholpen waardoor in de regio nauwelijks een Taxi te verkrijgen is.
Het een gaat ten koste van het andere, de een zijn brood een ander zijn dood.

Ton van Dalfsen|10.03.21|16:38

Zeker als gevolg van de aanbestedingen zijn de lokale bedrijven naar de klote geholpen. Kijk maar naar dat toen grote bedrijven werden opgekocht om de vergunningen te bemachtigen. Taxi13000 Haarlem, Jonk cars ( hortsik busjes ), Gooitax en ga maar door. De toenmalige eigenaren roken geld, VEEEEEl geld. Ik weet dat Hr Pasman van Gooitax hier later van spijt heeft gekregen Allemaal met overheidsgeld door de toenmalige connexxion ( NZH ) opgekocht. Ook de nieuwe wet WP2000 heeft hieraan geholpen.

Ton van Dalfsen|10.03.21|16:40

Net als TX keurmerk, ALLEMAAL GELDKLOPPERIJ. De echte ouderwetse taxibedrijf die NOG bestaat geeft meer kwaliteit dan de TX. Groot merk kondigde gisteren aan dat het de toevoeging NORMAAL weg haald. WAS HET NOG MAAR NORMAAL

Ton van Dalfsen|10.03.21|18:18

Mijn reactie tussendoor was verwijderd

Johan van Muijden|10.03.21|19:46

Ik dacht dat het artikel hierover duidelijk was: Noot Personenvervoer die de ritten voor de Regiotaxi Eemland Heuvelrug uitvoert, dient zich aan de coronaprotocollen te houden en dit houdt dan in dat er momenteel maar één (1) passagier per rit in de taxi vervoerd kan/mag worden en dat er aldus gevraagd wordt alléén van de RTEH gebruik te maken in noodzakelijke gevallen. Dit geeft de directeur van Noot Personenvervoer, Martijn Kersing ook al aan.

Peter Vriens|12.03.21|09:49

Kijk even bij Rijks Overheid:
Corona en vervoer met auto, taxi, bedrijfsbusje of touringcar.

Hoe de chauffeur en de centralist deze regels kunnen controleren is mij een raadsel.

Richard|13.03.21|15:32

Voor de duidelijkheid. Noot heeft destijds de aanbesteding gewonnen door 85% met elektrische voertuigen te gaan rijden en de rest met de schoonste dieselvoertuigen.
Aangezien veel taxibedrijven (onderaannemers) geen elektrische voertuigen in hun wagenpark hebben was dit geen optie. Na gesprekken met o.a de opdrachtgever is besloten af te wijken van de 85% elektrische voertuigen. Daardoor kan Noot gewoon bussen inzetten die ze voldoende hebben en daardoor geen onderaannemers nodig heeft

Richard|13.03.21|15:36

Daarnaast is het callcenter van connexxion ook erg gemakzuchtig. Er worden teveel ritten aangenomen die niet direct noodzakelijk zijn. Nu moet er nee verkocht worden aan mensen die een medische afspraak hebben.
Mensen die naar een ziekenhuis of ander medische afspraak moeten dienen voorrang te krijgen. Dan moeten de mensen die de boodschapjes moeten doen of op bezoek gaan maar even wachten of niet gaan.

Richard|13.03.21|15:49

Destijds is de aanbesteding gewonnen omdat 85% van de voertuigen elektrisch zouden zijn. De overige voertuigen schoonste diesel. Je kunt hier als bedrijf niet zo maar van afwijken. Veel taxibedrijven/onderaannemers hebben (nog) geen elektrische voertuigen en was dat geen optie om boetes te voorkomen.
Na overleg met de opdrachtgever is besloten om hiervan af te wijken. En zijn er in een kort tijdsbestek een 10 tal bussen gereed gemaakt om voor de regiotaxi te kunnen rijden.

Richard|13.03.21|15:53

Verder is het callcenter van connexxion ook erg gemakzuchtig.
Er worden nog teveel ritten aangenomen die niet direct noodzakelijk zijn. Denk daarbij aan boodschapjes doen, de binnenstad in of een familiebezoek. Mensen die naar het ziekenhuis of een andere medische afspraak hebben kunnen daardoor soms niet vervoerd worden. Het lijkt me dat dit soort ritten voorgaan t.o.v recreatieve ritten. Met deze oplossing kunnen er meer mensen mee. En hoeft er geen nee verkocht te worden.

Richard|13.03.21|15:54

Sorry 2x geplaatst. 😃