Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki

Kinderombudsvrouw: onrust leerlingenvervoer remt ontwikkeling kinderen

Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki (onbeperkt gebruik)

De onrust in het leerlingenvervoer heeft een negatief effect op de ontwikkeling van kinderen in het speciaal onderwijs. Dat stelt Kinderombusvrouw Margrite Kalverboer, die ervoor pleit dat er in de taxi’s meer begeleiding van leerlingen komt.

Kalverboer deed haar uitspraken zondag in een uitzending van het tv-programma Pointer. Daarin werd ingegaan op de problemen die er spelen in het leerlingenvervoer en de vraag waarom het al jaren niet lukt om die op te lossen. Pointer sprak met onder meer ouders, taxichauffeurs, diverse vervoerders en Sociaal Fonds Mobiliteit.

In de uitzending komt ook Kalverboer aan woord, die in haar rol als Kinderombudsvrouw regelmatig klachten ontvangt over de kwaliteit van het leerlingenvervoer. Dan gaat het bijvoorbeeld om urenlange ritten in overvolle busjes en vaak wisselende chauffeurs die niet altijd pedagogisch onderlegd zouden zijn. “Eigenlijk kom ik vrijwel alleen maar zaken tegen waar het vervoer zo slecht is voor de ontwikkeling van het kind, dat ze op school niet meer kunnen presteren”, aldus Kalverboer.

Begeleider bewaart de rust

Ze stelt dat het belang van de kinderen die vervoerd moeten worden niet altijd voorop wordt gesteld. “Nu wordt er toch heel veel gekeken naar hoe het zo goedkoop en efficiënt mogelijk kan.” Ze wil daarom dat er vaker begeleiding komt in de voertuigen, zodat die persoon de rust kan bewaren en de chauffeur beter op de weg kan letten. Op die manier hoopt Kalverboer dat kinderen uitgerust aan hun schooldag kunnen beginnen.

Die begeleiding hoeft zeker niet op alle voertuigen, “maar als de groep te groot is, of als de samenstelling van kinderen niet helemaal goed samengaat, dan moet er gewoon iemand in de bus zitten die zich niet met het verkeer bezighoudt, maar met de kinderen.” Gemeenten en ouders moeten hier volgens haar met elkaar in over gesprek. “Op korte termijn kost het extra geld,” bevestigt Kalverboer, “maar als je je realiseert dat kinderen dan beter onderwijs kunnen volgen, wat ze nu vaak niet goed kunnen, dan levert het veel meer geld op dan het kost.”

Ombudsadviezen over leerlingenvervoer

Het is de laatste jaren vaker voorgekomen dat ombudsorganisaties hun licht lieten schijnen over het leerlingenvervoer. Zo werd er in 2019 door de Kinderombudsman onderzoek gedaan naar het leerlingenvoer, met als conclusie dat er nog veel te winnen was. En niet veel later kwam de Jeugdombudsman van de gemeente Den Haag op basis van eigen onderzoek met vijf aanbevelingen om het vervoer naar een hoger plan te tillen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Kinderombudsvrouw: onrust leerlingenvervoer remt ontwikkeling kinderen | TaxiPro
Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki

Kinderombudsvrouw: onrust leerlingenvervoer remt ontwikkeling kinderen

Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki (onbeperkt gebruik)

De onrust in het leerlingenvervoer heeft een negatief effect op de ontwikkeling van kinderen in het speciaal onderwijs. Dat stelt Kinderombusvrouw Margrite Kalverboer, die ervoor pleit dat er in de taxi’s meer begeleiding van leerlingen komt.

Kalverboer deed haar uitspraken zondag in een uitzending van het tv-programma Pointer. Daarin werd ingegaan op de problemen die er spelen in het leerlingenvervoer en de vraag waarom het al jaren niet lukt om die op te lossen. Pointer sprak met onder meer ouders, taxichauffeurs, diverse vervoerders en Sociaal Fonds Mobiliteit.

In de uitzending komt ook Kalverboer aan woord, die in haar rol als Kinderombudsvrouw regelmatig klachten ontvangt over de kwaliteit van het leerlingenvervoer. Dan gaat het bijvoorbeeld om urenlange ritten in overvolle busjes en vaak wisselende chauffeurs die niet altijd pedagogisch onderlegd zouden zijn. “Eigenlijk kom ik vrijwel alleen maar zaken tegen waar het vervoer zo slecht is voor de ontwikkeling van het kind, dat ze op school niet meer kunnen presteren”, aldus Kalverboer.

Begeleider bewaart de rust

Ze stelt dat het belang van de kinderen die vervoerd moeten worden niet altijd voorop wordt gesteld. “Nu wordt er toch heel veel gekeken naar hoe het zo goedkoop en efficiënt mogelijk kan.” Ze wil daarom dat er vaker begeleiding komt in de voertuigen, zodat die persoon de rust kan bewaren en de chauffeur beter op de weg kan letten. Op die manier hoopt Kalverboer dat kinderen uitgerust aan hun schooldag kunnen beginnen.

Die begeleiding hoeft zeker niet op alle voertuigen, “maar als de groep te groot is, of als de samenstelling van kinderen niet helemaal goed samengaat, dan moet er gewoon iemand in de bus zitten die zich niet met het verkeer bezighoudt, maar met de kinderen.” Gemeenten en ouders moeten hier volgens haar met elkaar in over gesprek. “Op korte termijn kost het extra geld,” bevestigt Kalverboer, “maar als je je realiseert dat kinderen dan beter onderwijs kunnen volgen, wat ze nu vaak niet goed kunnen, dan levert het veel meer geld op dan het kost.”

Ombudsadviezen over leerlingenvervoer

Het is de laatste jaren vaker voorgekomen dat ombudsorganisaties hun licht lieten schijnen over het leerlingenvervoer. Zo werd er in 2019 door de Kinderombudsman onderzoek gedaan naar het leerlingenvoer, met als conclusie dat er nog veel te winnen was. En niet veel later kwam de Jeugdombudsman van de gemeente Den Haag op basis van eigen onderzoek met vijf aanbevelingen om het vervoer naar een hoger plan te tillen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.