Convenant moet kwaliteit ziekenvervoer waarborgen

Patiëntenorganisaties, vervoerders en verzekeraars hebben met elkaar afspraken gemaakt over kwalitatief goed zittend ziekenvervoer tegen een adequate vergoeding. Namens de vervoerders tekende KNV Zorgvervoer en Taxi het convenant.

Dat document met afspraken kent zijn oorsprong in 2019. De toenmalige minister van Volksgezondheid vroeg destijds de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om samen met de marktpartijen te onderzoeken of er problemen zijn met de inkoop van het ziekenvervoer. KNV had daar samen met de vakbonden al langer op aangedrongen. De gesprekken raakten door de coronapandemie vertraagd, maar werden een klein jaar geleden weer opgepakt.

Nu ligt er een document dat naast KNV is ondertekend door Zorgverzekeraars Nederland en vier (koepel)organisaties voor mensen die van zittend ziekenvervoer gebruik maken: Ieder(In), de Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties, de Nierpatiënten Vereniging Nederland en Patiëntenfederatie Nederland. Het Convenant kwaliteitsrichtlijnen ziekenvervoer vormt de basis en borging van de gemaakte afspraken.

Leiden tot merkbare verbeteringen

“Met deze richtlijnen willen de ondertekenaars de onderhandelingen tussen partijen van een goede basis voorzien, rekening houdend met prijs, doelmatigheid en kwaliteit”, schrijft KNV in een toelichting. “Zo mogen patiënten of cliënten niet alleen rekenen op een goede kwaliteit van het vervoer, zij kunnen er met deze richtlijnen ook op vertrouwen dat klachten adequaat worden behandeld. Het doel daarvan is immers dat ze uiteindelijk leiden tot merkbare verbeteringen. Met de ondertekening van dit convenant committeren alle partijen zich eraan om gezamenlijk toe te zien dat dit geborgd wordt.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Convenant moet kwaliteit ziekenvervoer waarborgen | TaxiPro

Convenant moet kwaliteit ziekenvervoer waarborgen

Patiëntenorganisaties, vervoerders en verzekeraars hebben met elkaar afspraken gemaakt over kwalitatief goed zittend ziekenvervoer tegen een adequate vergoeding. Namens de vervoerders tekende KNV Zorgvervoer en Taxi het convenant.

Dat document met afspraken kent zijn oorsprong in 2019. De toenmalige minister van Volksgezondheid vroeg destijds de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om samen met de marktpartijen te onderzoeken of er problemen zijn met de inkoop van het ziekenvervoer. KNV had daar samen met de vakbonden al langer op aangedrongen. De gesprekken raakten door de coronapandemie vertraagd, maar werden een klein jaar geleden weer opgepakt.

Nu ligt er een document dat naast KNV is ondertekend door Zorgverzekeraars Nederland en vier (koepel)organisaties voor mensen die van zittend ziekenvervoer gebruik maken: Ieder(In), de Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties, de Nierpatiënten Vereniging Nederland en Patiëntenfederatie Nederland. Het Convenant kwaliteitsrichtlijnen ziekenvervoer vormt de basis en borging van de gemaakte afspraken.

Leiden tot merkbare verbeteringen

“Met deze richtlijnen willen de ondertekenaars de onderhandelingen tussen partijen van een goede basis voorzien, rekening houdend met prijs, doelmatigheid en kwaliteit”, schrijft KNV in een toelichting. “Zo mogen patiënten of cliënten niet alleen rekenen op een goede kwaliteit van het vervoer, zij kunnen er met deze richtlijnen ook op vertrouwen dat klachten adequaat worden behandeld. Het doel daarvan is immers dat ze uiteindelijk leiden tot merkbare verbeteringen. Met de ondertekening van dit convenant committeren alle partijen zich eraan om gezamenlijk toe te zien dat dit geborgd wordt.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.