Rechter, rechtbank (kleine versie). Foto: iStock / Wavebreakmedia

Den Haag moet harmonisatie doelgroepenvervoer opnieuw aanbesteden

Bron: iStock / Wavebreakmedia (onbeperkt gebruik)

De aanbesteding van de harmonisatie van het doelgroepenvervoer in Den Haag is niet goed verlopen. Een van de aanbestedingseisen leidde tot te veel verwarring. Daarom moet een eerdere gunning ingetrokken worden en moet de gemeente Den Haag de procedure opnieuw doen. Dat heeft de voorzieningenrechter in Den Haag onlangs bepaald na een kort geding dat Connexxion had aangespannen. De gemeente maakte in februari bekend de opdracht aan RMC te gunnen; Connexxion eindigde als derde.

Met de opdracht wilde de gemeente Den Haag vijf verschillende vervoersstromen onderbrengen in één contract. Gunningscriterium was de economisch meest voordeling aanbieding. Er waren vijf partijen die op tijd een inschrijving hebben gedaan, waaronder Connexxion, Noot en RMC. Die laatste twee bedrijven hebben zich ook bij de zaak gevoegd als tussenkomende partij.

Onrealistische prijzen

Het geschil draaide om de hoogte van de kosten in de aanbiedingen van de vervoerders. Eind vorig jaar liet de gemeente aan Connexxion weten dat de opgegeven prijzen van de vervoerder abnormaal laag waren en zelfs onder de kostprijs. Een of meerdere kostencomponenten zouden verdisconteerd zijn in andere vervoerstromen. Vanwege die onrealistische prijzen besloot de gemeente destijds dat de inschrijving van Connexxion ongeldig was. De gemeente heeft de vervoerder aangeboden om zijn prijzen voor alle vijf de vervoersstromen aan te passen naar een marktconform niveau. RMC en een andere niet bij naam genoemde vervoerder kregen datzelfde aanbod. Den Haag wilde ook nog eens dat Connexxion duidelijk zou maken hoe kilometerprijs per afzonderlijke vervoersstroom was opgebouwd.

Connexxion liet de gemeente weten dat zijn prijzen wel realistisch zijn en marktconform zijn en die daarom ook niet aan te passen. RMC heeft zijn prijzen ook niet bijgesteld, want die zijn wel degelijk realistisch, meldde het vervoersbedrijf aan de gemeente Den Haag. Begin februari van dit jaar hakte de gemeente de knoop door en maakte bekend van plan te zijn de opdracht te gunnen aan RMC. Connexxion kwam uit als derde, Noot als vierde partij.

Eis op meerdere manieren uit te leggen

In het kort geding eiste zowel Connexxion als Noot dat de gemeente haar gunningsbesluit zou intrekken en opnieuw zou aanbesteden. Beide vervoerders vinden dat de eis onduidelijk dat inschrijvers per vervoersstroom een realistische prijs moeten bieden. De eis is immers op meerdere manieren uit te leggen, stellen ze. De gemeente wierp tegen dat de vervoerders eerder bezwaar hadden kunnen maken, maar daar was de rechter het niet mee eens.

Ook de voorzieningenrechter vindt de eis van de gemeente op verschillende manieren te interpreteren en daarom zijn de verschillende aanbiedingen niet meer goed vergelijkbaar. De verwarring zat vooral in de vraag of er ruimte was om bij de inschrijving gebruik te maken van de synergievoordelen die de uitvoering van een combinatie van vervoersstromen biedt en daarbij kosten te toe te wijzen aan een grotere vervoersstroom.

Ook belang gemeente

Er is maar één oplossing, concludeerde de rechter: een nieuwe aanbesteding. De gemeente Den Haag zei een groot belang te hebben bij een snelle definitieve gunning aan RMC, maar dat is voor de rechter geen reden om de belangen van Connexxion en Noot opzij te schuiven. Bovendien heeft Den Haag volgens de rechter ook belang bij een heraanbesteding. Alleen als de onduidelijkheden in de aanbesteding opgehelderd worden, weet de gemeente immers zeker dat de winnende inschrijving ook echt de economisch meest voordelige is.

Lees ook

Gemeente Den Haag zet al het doelgroepenvervoer gezamenlijk in de markt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Den Haag moet harmonisatie doelgroepenvervoer opnieuw aanbesteden | TaxiPro
Rechter, rechtbank (kleine versie). Foto: iStock / Wavebreakmedia

Den Haag moet harmonisatie doelgroepenvervoer opnieuw aanbesteden

Bron: iStock / Wavebreakmedia (onbeperkt gebruik)

De aanbesteding van de harmonisatie van het doelgroepenvervoer in Den Haag is niet goed verlopen. Een van de aanbestedingseisen leidde tot te veel verwarring. Daarom moet een eerdere gunning ingetrokken worden en moet de gemeente Den Haag de procedure opnieuw doen. Dat heeft de voorzieningenrechter in Den Haag onlangs bepaald na een kort geding dat Connexxion had aangespannen. De gemeente maakte in februari bekend de opdracht aan RMC te gunnen; Connexxion eindigde als derde.

Met de opdracht wilde de gemeente Den Haag vijf verschillende vervoersstromen onderbrengen in één contract. Gunningscriterium was de economisch meest voordeling aanbieding. Er waren vijf partijen die op tijd een inschrijving hebben gedaan, waaronder Connexxion, Noot en RMC. Die laatste twee bedrijven hebben zich ook bij de zaak gevoegd als tussenkomende partij.

Onrealistische prijzen

Het geschil draaide om de hoogte van de kosten in de aanbiedingen van de vervoerders. Eind vorig jaar liet de gemeente aan Connexxion weten dat de opgegeven prijzen van de vervoerder abnormaal laag waren en zelfs onder de kostprijs. Een of meerdere kostencomponenten zouden verdisconteerd zijn in andere vervoerstromen. Vanwege die onrealistische prijzen besloot de gemeente destijds dat de inschrijving van Connexxion ongeldig was. De gemeente heeft de vervoerder aangeboden om zijn prijzen voor alle vijf de vervoersstromen aan te passen naar een marktconform niveau. RMC en een andere niet bij naam genoemde vervoerder kregen datzelfde aanbod. Den Haag wilde ook nog eens dat Connexxion duidelijk zou maken hoe kilometerprijs per afzonderlijke vervoersstroom was opgebouwd.

Connexxion liet de gemeente weten dat zijn prijzen wel realistisch zijn en marktconform zijn en die daarom ook niet aan te passen. RMC heeft zijn prijzen ook niet bijgesteld, want die zijn wel degelijk realistisch, meldde het vervoersbedrijf aan de gemeente Den Haag. Begin februari van dit jaar hakte de gemeente de knoop door en maakte bekend van plan te zijn de opdracht te gunnen aan RMC. Connexxion kwam uit als derde, Noot als vierde partij.

Eis op meerdere manieren uit te leggen

In het kort geding eiste zowel Connexxion als Noot dat de gemeente haar gunningsbesluit zou intrekken en opnieuw zou aanbesteden. Beide vervoerders vinden dat de eis onduidelijk dat inschrijvers per vervoersstroom een realistische prijs moeten bieden. De eis is immers op meerdere manieren uit te leggen, stellen ze. De gemeente wierp tegen dat de vervoerders eerder bezwaar hadden kunnen maken, maar daar was de rechter het niet mee eens.

Ook de voorzieningenrechter vindt de eis van de gemeente op verschillende manieren te interpreteren en daarom zijn de verschillende aanbiedingen niet meer goed vergelijkbaar. De verwarring zat vooral in de vraag of er ruimte was om bij de inschrijving gebruik te maken van de synergievoordelen die de uitvoering van een combinatie van vervoersstromen biedt en daarbij kosten te toe te wijzen aan een grotere vervoersstroom.

Ook belang gemeente

Er is maar één oplossing, concludeerde de rechter: een nieuwe aanbesteding. De gemeente Den Haag zei een groot belang te hebben bij een snelle definitieve gunning aan RMC, maar dat is voor de rechter geen reden om de belangen van Connexxion en Noot opzij te schuiven. Bovendien heeft Den Haag volgens de rechter ook belang bij een heraanbesteding. Alleen als de onduidelijkheden in de aanbesteding opgehelderd worden, weet de gemeente immers zeker dat de winnende inschrijving ook echt de economisch meest voordelige is.

Lees ook

Gemeente Den Haag zet al het doelgroepenvervoer gezamenlijk in de markt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.