Regen, wmo-vervoer, ouderen

Amstelveen en Aalsmeer nog niet tevreden over wmo-vervoer

Impressie van wmo-vervoer. Foto: Forseti

Amstelveen heeft Maasstad Regie Centrale (MRC) onlangs een boete van 2000 euro per maand opgelegd omdat de gemeente ondanks een eerder verbeterplan van de vervoerder nog steeds ontevreden is over de manier waarop het wmo-vervoer wordt uitgevoerd. Als er geen verdere verbetering optreedt, overweegt de gemeente juridische stappen tegen het bedrijf. MRC zegt het vervoer na aanloopproblemen inmiddels goed op de rit te hebben, wat ook zou blijken uit een laatste rapportage.

Het gemeentebestuur maakt melding van de boete in antwoord op vragen van de fractie Burgerbelangen Amstelveen (BBA). In april trok het gemeentebestuur zelf aan de bel vanwege de vele klachten over de nieuwe vervoerder die per 1 januari van dit jaar begonnen is in Amstelveen en Aalsmeer na een gezamenlijke aanbesteding van beide gemeenten. Inwoners die aangewezen zijn op wmo-vervoer klaagden vooral dat ze een uur of langer moesten wachten voordat ze opgehaald werden. Ook de communicatie over vertragingen liet te wensen over.

Nog niet tevreden

MRC kreeg vervolgens een ultimatum van beide gemeenten opgelegd om met een verbeterplan te komen. Dat plan is er inmiddels gekomen en de raadsleden van BBA in Amstelveen vroegen een paar weken geleden of de aangekondigde maatregelen al hebben geleid tot een afname van de klachten. Het gemeentebestuur liet afgelopen dinsdag in een brief weten dat er inderdaad een vooruitgang is te bespeuren, maar nog steeds niet tevreden te zijn. “Het grootste en zorgelijkste probleem is het krijgen van voldoende gekwalificeerd personeel”, stelt het college van burgemeester en wethouders. Ook schrijft het gemeentebestuur nog te veel klachten te krijgen over het niet tijdig ophalen en wegbrengen van gebruikers van de wmo-taxi.

In het verbeterplan heeft MRC maatregelen aangekondigd als inzet van extra voertuigen en personeel, medewerkers meer uren laten werken, meer samenwerking met andere vervoerders, slimmer plannen van ritten en klanten goed informeren over vertragingen. Ook bij het klantcontactcentrum zijn verbeteringen doorgevoerd en er is een boekingsapp ingevoerd.

Gunningseisen

Raadsfractie BBA heeft de indruk dat de gemeente Amstelveen bij de aanbesteding vooral heeft gekeken naar prijs en te veel te weinig naar kwaliteit. Het gemeentebestuur bestrijdt dat. “In de offerteaanvraag zijn 172 eisen opgenomen. Een deel daarvan ziet toe op de kwaliteit van het vervoer. Door kwaliteitseisen te stellen als criteria voor inschrijving was het niet nodig om apart te gunnen op kwaliteit”, stelt het college.

Ook de eis dat de vervoerder in het bezit moet zijn van een TX-keurmerk ziet het gemeentebestuur als een extra garantie voor kwaliteit.

Aalsmeer

Uit de aanbestedingsdocumenten blijkt dat Amstelveen in de gezamenlijke aanbesteding voor Amstelveen en Aalsmeer inderdaad geen wegingsmodel hanteerde waarin prijs en kwaliteit voor een bepaald percentage meetelden. Inschrijvers moesten voldoen aan alle 172 criteria. Partijen die daaraan voldeden, kwamen in aanmerking voor beoordeling op basis van het laagste tarief. Wie het laagst had ingeschreven zou de opdracht krijgen, tenzij er meerdere partijen hetzelfde lage tarief hadden geboden in hun offerte. In dat geval zou er geloot worden.

Het gemeentebestuur in Aalsmeer liet evenals dat in Amstelveen onlangs aan de gemeenteraad weten nog niet tevreden te zijn over het wmo-vervoer en zich te beraden op juridische stappen als de afspraken uit het contract niet worden nagekomen.

‘Wmo-vervoer inmiddels behoorlijk op de rit’

In een reactie op de berichtgeving van beide gemeenten laat directeur Sjaak de Winter van MRC weten dat er na een lastige aanloopperiode inmiddels veel ten goede veranderd is. “We zijn wel blij dat we na aanvankelijke problemen het wmo-vervoer in Amstelveen en Aalsmeer nu behoorlijk op de rit hebben. Het aantal klachten is substantieel gedaald, de bereikbaarheid aanmerkelijk verbeterd en de ritten worden veel stipter uitgevoerd.”

Het kan altijd beter, stelt De Winter. “Maar het doet ons vooral goed dat de klanten nu het vertrouwen weer terug krijgen en ook complimenten maken over de verbeteringen. Medewerkers namens Amstelveen en Aalsmeer hebben samen met ons alle vorderingen gezien en zijn met ons positief over deze ontwikkelingen. Boetes die opgelegd worden zijn het gevolg van contractuele afspraken en afspraken moeten worden nagekomen. Daar hebben we dus begrip voor, maar dat op zichzelf is voor ons geen prikkel om beter ons best te doen. Het leveren van een goede prestatie is namelijk waarvoor we dagelijks ons voor inzetten en we streven er naar dat naar tevredenheid te doen van alle stakeholders.”

Eerder deze week heeft MRC een actuele rapportage ingeleverd bij de gemeente Amstelveen waaruit alle verbeteringen ook duidelijk worden. Een woordvoerder van de gemeente bevestigt de ontvangst van dat rapport. Hij laat weten dat Amstelveen die gaat bekijken en daarna het wmo-vervoer opnieuw gaat evalueren.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Amstelveen en Aalsmeer nog niet tevreden over wmo-vervoer | TaxiPro
Regen, wmo-vervoer, ouderen

Amstelveen en Aalsmeer nog niet tevreden over wmo-vervoer

Impressie van wmo-vervoer. Foto: Forseti

Amstelveen heeft Maasstad Regie Centrale (MRC) onlangs een boete van 2000 euro per maand opgelegd omdat de gemeente ondanks een eerder verbeterplan van de vervoerder nog steeds ontevreden is over de manier waarop het wmo-vervoer wordt uitgevoerd. Als er geen verdere verbetering optreedt, overweegt de gemeente juridische stappen tegen het bedrijf. MRC zegt het vervoer na aanloopproblemen inmiddels goed op de rit te hebben, wat ook zou blijken uit een laatste rapportage.

Het gemeentebestuur maakt melding van de boete in antwoord op vragen van de fractie Burgerbelangen Amstelveen (BBA). In april trok het gemeentebestuur zelf aan de bel vanwege de vele klachten over de nieuwe vervoerder die per 1 januari van dit jaar begonnen is in Amstelveen en Aalsmeer na een gezamenlijke aanbesteding van beide gemeenten. Inwoners die aangewezen zijn op wmo-vervoer klaagden vooral dat ze een uur of langer moesten wachten voordat ze opgehaald werden. Ook de communicatie over vertragingen liet te wensen over.

Nog niet tevreden

MRC kreeg vervolgens een ultimatum van beide gemeenten opgelegd om met een verbeterplan te komen. Dat plan is er inmiddels gekomen en de raadsleden van BBA in Amstelveen vroegen een paar weken geleden of de aangekondigde maatregelen al hebben geleid tot een afname van de klachten. Het gemeentebestuur liet afgelopen dinsdag in een brief weten dat er inderdaad een vooruitgang is te bespeuren, maar nog steeds niet tevreden te zijn. “Het grootste en zorgelijkste probleem is het krijgen van voldoende gekwalificeerd personeel”, stelt het college van burgemeester en wethouders. Ook schrijft het gemeentebestuur nog te veel klachten te krijgen over het niet tijdig ophalen en wegbrengen van gebruikers van de wmo-taxi.

In het verbeterplan heeft MRC maatregelen aangekondigd als inzet van extra voertuigen en personeel, medewerkers meer uren laten werken, meer samenwerking met andere vervoerders, slimmer plannen van ritten en klanten goed informeren over vertragingen. Ook bij het klantcontactcentrum zijn verbeteringen doorgevoerd en er is een boekingsapp ingevoerd.

Gunningseisen

Raadsfractie BBA heeft de indruk dat de gemeente Amstelveen bij de aanbesteding vooral heeft gekeken naar prijs en te veel te weinig naar kwaliteit. Het gemeentebestuur bestrijdt dat. “In de offerteaanvraag zijn 172 eisen opgenomen. Een deel daarvan ziet toe op de kwaliteit van het vervoer. Door kwaliteitseisen te stellen als criteria voor inschrijving was het niet nodig om apart te gunnen op kwaliteit”, stelt het college.

Ook de eis dat de vervoerder in het bezit moet zijn van een TX-keurmerk ziet het gemeentebestuur als een extra garantie voor kwaliteit.

Aalsmeer

Uit de aanbestedingsdocumenten blijkt dat Amstelveen in de gezamenlijke aanbesteding voor Amstelveen en Aalsmeer inderdaad geen wegingsmodel hanteerde waarin prijs en kwaliteit voor een bepaald percentage meetelden. Inschrijvers moesten voldoen aan alle 172 criteria. Partijen die daaraan voldeden, kwamen in aanmerking voor beoordeling op basis van het laagste tarief. Wie het laagst had ingeschreven zou de opdracht krijgen, tenzij er meerdere partijen hetzelfde lage tarief hadden geboden in hun offerte. In dat geval zou er geloot worden.

Het gemeentebestuur in Aalsmeer liet evenals dat in Amstelveen onlangs aan de gemeenteraad weten nog niet tevreden te zijn over het wmo-vervoer en zich te beraden op juridische stappen als de afspraken uit het contract niet worden nagekomen.

‘Wmo-vervoer inmiddels behoorlijk op de rit’

In een reactie op de berichtgeving van beide gemeenten laat directeur Sjaak de Winter van MRC weten dat er na een lastige aanloopperiode inmiddels veel ten goede veranderd is. “We zijn wel blij dat we na aanvankelijke problemen het wmo-vervoer in Amstelveen en Aalsmeer nu behoorlijk op de rit hebben. Het aantal klachten is substantieel gedaald, de bereikbaarheid aanmerkelijk verbeterd en de ritten worden veel stipter uitgevoerd.”

Het kan altijd beter, stelt De Winter. “Maar het doet ons vooral goed dat de klanten nu het vertrouwen weer terug krijgen en ook complimenten maken over de verbeteringen. Medewerkers namens Amstelveen en Aalsmeer hebben samen met ons alle vorderingen gezien en zijn met ons positief over deze ontwikkelingen. Boetes die opgelegd worden zijn het gevolg van contractuele afspraken en afspraken moeten worden nagekomen. Daar hebben we dus begrip voor, maar dat op zichzelf is voor ons geen prikkel om beter ons best te doen. Het leveren van een goede prestatie is namelijk waarvoor we dagelijks ons voor inzetten en we streven er naar dat naar tevredenheid te doen van alle stakeholders.”

Eerder deze week heeft MRC een actuele rapportage ingeleverd bij de gemeente Amstelveen waaruit alle verbeteringen ook duidelijk worden. Een woordvoerder van de gemeente bevestigt de ontvangst van dat rapport. Hij laat weten dat Amstelveen die gaat bekijken en daarna het wmo-vervoer opnieuw gaat evalueren.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.