Rek met schooltassen en jassen
Lokaal Belangrijk

Leusdens leerlingenvervoer vertoont scheuren: ‘Ritten duren soms twee uur’

Rek met schooltassen en jassen. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/AndrewHeffernan

Het leerlingenvervoer in de gemeente Leusden laat te wensen over. Dat stelt Melanie Voskuilen-Kroeze, gemeenteraadslid van Lokaal Belangrijk. Er spelen diverse problemen, zoals een tekort aan vaste chauffeurs en een gebrekkige communicatie. Volgens verantwoordelijk wethouder Marleen Treep zijn de problemen bij de gemeente bekend.

De fractie van Lokaal Belangrijk krijgt sinds de start van het nieuwe schooljaar signalen van bezorgde ouders binnen over het leerlingenvervoer. “De tijden veranderen zonder dat dit gecommuniceerd wordt met de ouders, kinderen moeten lang wachten en rijden vaak lange ritten”, zo somde het Lokaal Belangrijk-raadslid tijdens de raadsvergadering op. “Dat is geen uitzondering, het komt soms voor dat een kind twee uur over een rit doet.”

Ook de communicatie met de vervoerder laat volgens Voskuilen-Kroeze te wensen over. “Een klacht indienen bij Willemsen- de Koning heeft geen zin, want ze reageren nergens op”, zegt ze daarover. Volgens het gemeenteraadslid heeft het ook geen zin om een klacht bij de gemeente in te dienen. “Die zeggen niks te kunnen doen. Er wordt dan aan ouders gevraagd of ze zelf initiatieven kunnen nemen, zoals het zoeken van taxibedrijven.”

Netvlies

Volgens onderwijswethouder Marleen Treep zijn de problemen bekend bij de gemeente. “Hoewel er gelukkig heel veel wél goed gaat, zijn er een aantal ritten waarbij het niet goed gaat. Zo moeten een aantal ritten nagereden worden, waardoor kinderen te laat op school komen. Dat brengt stress en ontevredenheid met zich mee.”

Volgens Treep zit de gemeente bovenop dit dossier. “De kwestie staat op ons netvlies”, zegt ze daarover. Ook is er dagelijks contact met Willemsen- de Koning. “We zitten er bovenop, maar het vergt van alle kanten veel inzet. Volgens mij is Willemsen- de Koning zelf soms ook de wanhoop nabij.”

Verbeterplan

Kant-en-klare oplossingen zijn volgens de wethouder niet direct voorhanden. Daarom heeft de gemeente Leusden Willemsen- de Koning de opdracht gegeven om een verbeterplan op te stellen. “Hoe dat eruit gaat zien weten we nog niet. We hebben namelijk ook te maken met een ingewikkelde arbeidsmarkt. We doen het maximale, maar kunnen geen ijzer met handen breken”, besluit Treep.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “Leusdens leerlingenvervoer vertoont scheuren: ‘Ritten duren soms twee uur’”

Ruud Dusseldorp|04.10.23|21:21

De regie in handen van de gemeente ; wat meent de SP hiermee op te lossen? De SP zou eens aandacht moeten schenken aan die ouders de haar kinderen veel te laat aanmeld ! Maar daar win je geen stemmen nee !

vries H.W. de|04.10.23|22:39

Je Kan wel merken dat er wederom verkiezingen komen, de raadsleden proberen weer zieltjes te winnen.
Er zijn weer aanbestedingen geweest en de goedkoopste is wederom de winnaar geworden, alleen men gaat niet eerst nadenken of de nieuwe partij wel voldoende chauffeurs heeft, als men dat eerst eens gaat doen en niet alleen maar naar de kosten, En als de nieuwe partij het niet gaat redden meteen terug
gaan naar de oude partij.

Stef Bouwhuis|05.10.23|13:57

De realiteit is dat als het personeelsaanbod blijft toenemen er creatieve oplossingen bedacht moeten worden.

Je zou als Gemeente t.o.v. van de commerciële taxi ondernemer kunnen aangeven, dat in de te lange routes wordt ingegrepen.

In zo’n geval zet de Gemeente een aantal AOW-ERS in, die met door de Gemeente aangekochte extra bussen korte routes gaan rijden. Dus valt 1 route uit, dan worden er 3 extra bussen ingezet om te laat komen te voorkomen.

De AOW-ERS kunnen extra getraind worden.

jurgen pinas|07.10.23|01:08

Het probleem ligt aan aan de taxibedrijven ze gaan om met jou als stuk vuil bovendien betaald het heel erg slecht dus de betere chauffeur gaan voor zich zelf of stoppen ermee ze willen graag de overhand op hun werknemers hebben plus er speelt nog veel meer maar helaas kan ik dit niet toelichten anders ……
.