Trevvel-directeur Arno van Haasterecht
Menukaart

Trevvel: wethouder zette streep door maatregelpakket

Trevvel-directeur Arno van Haasterecht. Foto: ANP/Frank de Roo

Trevvel had niet zo’n moeizame start van het nieuwe schooljaar gekend, als wethouder Maarten Struijvenberg (Zorg, Ouderen en Jeugdzorg) niet abrupt een streep had gezet door de maatregelen die de leerlingenvervoerder deze zomer bij de gemeente aanleverde. Dat stelt Trevvel-directeur Arno van Haasterecht. Volgens hem had een deel van de huidige problemen voorkomen kunnen worden.

Trevvel zegt in juni al een ‘menukaart’ met maatregelen aan de gemeente Rotterdam te hebben gepresenteerd. Als deze maatregelen tijdig waren doorgevoerd, dan had een groot deel van de problemen waar de Rotterdamse leerlingenvervoerder momenteel mee te maken heeft voorkomen kunnen worden, zo stelt van Haasterecht. “Die menukaart hebben wij in deze zomer ingeleverd en er waren zelfs al een aantal afspraken over gemaakt. Uiteindelijk kwam er een nieuwe wethouder. Die heeft daar abrupt een streep doorheen gezet.”

Onverklaarbaar

Voor Van Haasterecht is nog steeds niet helemaal duidelijk waarom wethouder Struijvenberg een streep door de maatregelen heeft gezet. “Ik werd in de avond gebeld door de gemeente Rotterdam. Ze zeiden dat er gesprekken waren geweest tussen ambtenaren en de nieuwe wethouder. Toen kwamen ze met de boodschap dat ze ons onverkort aan ons contract hielden. Daarbinnen was geen ruimte voor afwijkingen. Wij zijn echter heel transparant geweest. Wij hebben er alles aan gedaan om het leerlingenvervoer zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat er ineens een streep door onze voorgestelde maatregelen werd gezet, vind ik onverklaarbaar.”

Daarnaast stelt Arno van Haasterecht dat als de maatregelen die op de menukaart van Trevvel stonden waren doorgevoerd, dat de leerlingenvervoerder een betere start van het schooljaar had gekend. “Dat vind ik belangrijk om te benadrukken. Zo hadden wij bijvoorbeeld graag in gesprek willen gaan met scholen en instellingen over de starttijden. Nu begint iedereen op hetzelfde tijdstip, waardoor er een enorme piek ontstaat tussen 08.30 en 08.45 uur. Wij wilden dat spreiden, zodat je met dezelfde capaciteit meer kan rijden. Zo’n gesprek moet echter wel vóór de zomervakantie gevoerd worden. De gemeente stond daar welwillend tegenover, maar ook die bereidheid was ineens verdwenen. En dat terwijl maatregelen als deze een wereld van verschil hadden kunnen maken bij de start van het nieuwe schooljaar.”

Geëmotioneerd

De hele gang van zaken zit Arno van Haasterecht dan ook hoog. “Het gaat hier namelijk over een doelgroep die ons nader aan het hart ligt. Op het moment dat er bepaalde dingen niet goed gaan doet dat pijn. Als er – naar onze mening – onvoldoende naar ons geluisterd wordt en onterecht een streep door bepaalde afspraken wordt gezet, waardoor we niet meer in staat zijn een zo’n optimaal mogelijke dienstverlening te kunnen bieden, voelt dat onrechtvaardig en oneerlijk. Vooral richting onze reizigers. Natuurlijk raken we daar geëmotioneerd over.”

“Ik vind het echter belangrijk dat we met elkaar vooruit blijven kijken. Dat hebben wij als Trevvel ook continu gedaan. Ik hoop dat de wethouder ook zo in de wedstrijd zit. Hoe kunnen we bepaalde zaken het beste regelen voor onze doelgroep? De houding van Trevvel is gericht op samenwerking. We zijn heel coöperatief geweest. Dat blijft wat ons betreft ook zo, maar ik vind wel dat dat van twee kanten moet komen. Dat hebben we tot nu toe nog te weinig gezien”, besluit Van Haasterecht.

Negatief effect

Wethouder Maarten Struijvenberg heeft naar eigen zeggen een streep door de menukaart van Trevvel gezet, omdat volgens de Leefbaar Rotterdam-bewindsman deze maatregelen enkel gericht zouden zijn op het versoberen van het leerlingenvervoer. “Alle voorgestelde maatregelen hadden een negatief effect op Rotterdammers die afhankelijk zijn van Trevvel. De wethouder vond dat onacceptabel”, zo laat zijn woordvoerder aan TaxiPro weten. “Trevvel heeft een miljoenencontract en de wethouder verwacht dat een bedrijf met zo’n contract ook naar eigen inzet en verbeteringen kijkt en niet begint met het uitkleden van de dienstverlening.”

Daarnaast vindt Struijvenberg het onterecht dat er alleen over de problemen rondom het leerlingenvervoer wordt gesproken. Volgens de gemeente heeft de wethouder gedurende de zomer er dan ook bij Trevvel op aangedrongen om andere problemen, zoals telefonische bereikbaarheid, klachtenafhandeling, communicatie met ouders en informatie over ritten, te verbeteren. “Die problemen zijn nog niet opgelost. Het oplossen van die problemen heeft niets te maken met een chauffeurstekort, maar vraagt meer inzet van Trevvel om de dienstverlening te verbeteren.”

Reiskostenvergoeding

Op de vraag of er alsnog maatregelen zullen worden getroffen die eerder op de ‘menukaart’ van Trevvel stonden, antwoordt de wethouder dat er ook aan andere maatregelen gedacht kan worden. “Bijvoorbeeld een reiskostenvergoeding voor ouders die zelf moeten of willen rijden, omdat Trevvel onvoldoende capaciteit heeft. De wethouder stelt deze maatregel voor, omdat het helpt de druk op Trevvel te verlichten. Daarnaast is het nog steeds mogelijk om de lonen van chauffeurs verder te verhogen.”

Tot slot laat Maarten Struijvenberg weten zich te blijven inzetten voor het leerlingenvervoer. “Hij verwacht van Trevvel niet minder”, zo besluit zijn woordvoerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Trevvel: wethouder zette streep door maatregelpakket | TaxiPro
Trevvel-directeur Arno van Haasterecht
Menukaart

Trevvel: wethouder zette streep door maatregelpakket

Trevvel-directeur Arno van Haasterecht. Foto: ANP/Frank de Roo

Trevvel had niet zo’n moeizame start van het nieuwe schooljaar gekend, als wethouder Maarten Struijvenberg (Zorg, Ouderen en Jeugdzorg) niet abrupt een streep had gezet door de maatregelen die de leerlingenvervoerder deze zomer bij de gemeente aanleverde. Dat stelt Trevvel-directeur Arno van Haasterecht. Volgens hem had een deel van de huidige problemen voorkomen kunnen worden.

Trevvel zegt in juni al een ‘menukaart’ met maatregelen aan de gemeente Rotterdam te hebben gepresenteerd. Als deze maatregelen tijdig waren doorgevoerd, dan had een groot deel van de problemen waar de Rotterdamse leerlingenvervoerder momenteel mee te maken heeft voorkomen kunnen worden, zo stelt van Haasterecht. “Die menukaart hebben wij in deze zomer ingeleverd en er waren zelfs al een aantal afspraken over gemaakt. Uiteindelijk kwam er een nieuwe wethouder. Die heeft daar abrupt een streep doorheen gezet.”

Onverklaarbaar

Voor Van Haasterecht is nog steeds niet helemaal duidelijk waarom wethouder Struijvenberg een streep door de maatregelen heeft gezet. “Ik werd in de avond gebeld door de gemeente Rotterdam. Ze zeiden dat er gesprekken waren geweest tussen ambtenaren en de nieuwe wethouder. Toen kwamen ze met de boodschap dat ze ons onverkort aan ons contract hielden. Daarbinnen was geen ruimte voor afwijkingen. Wij zijn echter heel transparant geweest. Wij hebben er alles aan gedaan om het leerlingenvervoer zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat er ineens een streep door onze voorgestelde maatregelen werd gezet, vind ik onverklaarbaar.”

Daarnaast stelt Arno van Haasterecht dat als de maatregelen die op de menukaart van Trevvel stonden waren doorgevoerd, dat de leerlingenvervoerder een betere start van het schooljaar had gekend. “Dat vind ik belangrijk om te benadrukken. Zo hadden wij bijvoorbeeld graag in gesprek willen gaan met scholen en instellingen over de starttijden. Nu begint iedereen op hetzelfde tijdstip, waardoor er een enorme piek ontstaat tussen 08.30 en 08.45 uur. Wij wilden dat spreiden, zodat je met dezelfde capaciteit meer kan rijden. Zo’n gesprek moet echter wel vóór de zomervakantie gevoerd worden. De gemeente stond daar welwillend tegenover, maar ook die bereidheid was ineens verdwenen. En dat terwijl maatregelen als deze een wereld van verschil hadden kunnen maken bij de start van het nieuwe schooljaar.”

Geëmotioneerd

De hele gang van zaken zit Arno van Haasterecht dan ook hoog. “Het gaat hier namelijk over een doelgroep die ons nader aan het hart ligt. Op het moment dat er bepaalde dingen niet goed gaan doet dat pijn. Als er – naar onze mening – onvoldoende naar ons geluisterd wordt en onterecht een streep door bepaalde afspraken wordt gezet, waardoor we niet meer in staat zijn een zo’n optimaal mogelijke dienstverlening te kunnen bieden, voelt dat onrechtvaardig en oneerlijk. Vooral richting onze reizigers. Natuurlijk raken we daar geëmotioneerd over.”

“Ik vind het echter belangrijk dat we met elkaar vooruit blijven kijken. Dat hebben wij als Trevvel ook continu gedaan. Ik hoop dat de wethouder ook zo in de wedstrijd zit. Hoe kunnen we bepaalde zaken het beste regelen voor onze doelgroep? De houding van Trevvel is gericht op samenwerking. We zijn heel coöperatief geweest. Dat blijft wat ons betreft ook zo, maar ik vind wel dat dat van twee kanten moet komen. Dat hebben we tot nu toe nog te weinig gezien”, besluit Van Haasterecht.

Negatief effect

Wethouder Maarten Struijvenberg heeft naar eigen zeggen een streep door de menukaart van Trevvel gezet, omdat volgens de Leefbaar Rotterdam-bewindsman deze maatregelen enkel gericht zouden zijn op het versoberen van het leerlingenvervoer. “Alle voorgestelde maatregelen hadden een negatief effect op Rotterdammers die afhankelijk zijn van Trevvel. De wethouder vond dat onacceptabel”, zo laat zijn woordvoerder aan TaxiPro weten. “Trevvel heeft een miljoenencontract en de wethouder verwacht dat een bedrijf met zo’n contract ook naar eigen inzet en verbeteringen kijkt en niet begint met het uitkleden van de dienstverlening.”

Daarnaast vindt Struijvenberg het onterecht dat er alleen over de problemen rondom het leerlingenvervoer wordt gesproken. Volgens de gemeente heeft de wethouder gedurende de zomer er dan ook bij Trevvel op aangedrongen om andere problemen, zoals telefonische bereikbaarheid, klachtenafhandeling, communicatie met ouders en informatie over ritten, te verbeteren. “Die problemen zijn nog niet opgelost. Het oplossen van die problemen heeft niets te maken met een chauffeurstekort, maar vraagt meer inzet van Trevvel om de dienstverlening te verbeteren.”

Reiskostenvergoeding

Op de vraag of er alsnog maatregelen zullen worden getroffen die eerder op de ‘menukaart’ van Trevvel stonden, antwoordt de wethouder dat er ook aan andere maatregelen gedacht kan worden. “Bijvoorbeeld een reiskostenvergoeding voor ouders die zelf moeten of willen rijden, omdat Trevvel onvoldoende capaciteit heeft. De wethouder stelt deze maatregel voor, omdat het helpt de druk op Trevvel te verlichten. Daarnaast is het nog steeds mogelijk om de lonen van chauffeurs verder te verhogen.”

Tot slot laat Maarten Struijvenberg weten zich te blijven inzetten voor het leerlingenvervoer. “Hij verwacht van Trevvel niet minder”, zo besluit zijn woordvoerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.