Trevvel
Motie

50Plus wil contract met Trevvel vroegtijdig beëindigen

Ellen Verkoelen wil onderzocht hebben of het contract met Trevvel vroegtijdig beëindigd kan worden. Foto: TaxiPro / Vincent Krabbendam

50Plus is klaar met Trevvel en wil dat de Leefbaar Rotterdam-wethouder Maarten Struijvenberg (Zorg, Ouderen en Jeugdzorg) onderzoekt of het contract met de Rotterdamse leerlingenvervoerder vroegtijdig beëindigd kan worden. Fractievoorzitter Ellen Verkoelen heeft donderdag een motie daarover ingediend.

Sinds het begin van het nieuwe schooljaar zijn er meerdere klachten binnengekomen over leerlingenvervoerder Trevvel. Om de problemen enigszins het hoofd te bieden, heeft de gemeente Rotterdam begin september besloten maatregelen te treffen. Eén van die maatregelen is dat inwoners geen gebruik meer kunnen maken van het Wmo-vervoer, tijdens de spitsuren van de scholen. Urgente ritten worden hiervan uitgezonderd.

Volgens een woordvoerder van Trevvel heeft deze maatregel echter wel het gewenste effect gehad. “Alles helpt, maar we zijn nog niet waar we willen zijn. We gaan stapje voor stapje vooruit. We blijven met de gemeente in gesprek om bepaalde zaken te verbeteren.”

Doorn in het oog

Voor Ellen Verkoelen, fractievoorzitter van 50Plus, is deze maatregel een doorn in het oog. “De beperking van vervoer voor ouderen op bepaalde tijden van de dag is een lapmiddel dat ouderen ernstig tekort doet”, zegt Verkoelen daarover tegen Dagblad010. Voor het 50Plus-raadslid is de maat dan ook meer dan vol. “Wij willen niet door met een aanbieder van leerlingen- en doelgroepenvervoer die zijn werk niet kent.”

Trevvel gaf eerder aan de problemen te wijten aan een tekort aan chauffeurs. Volgens Verkoelen houdt dat argument echter geen stand, omdat deze problemen te voorzien waren. “Dat tekort is al heel lang bekend en ondertussen blijft de dienstverlening een steeds terugkomend probleem, dat maar niet opgelost wordt.”

Verkoelen heeft donderdag tijdens een debat in de Rotterdamse gemeenteraad hierover een motie ingediend. Deze vond echter geen meerderheid en werd daarom verworpen.

Gesprek

Trevvel laat in een reactie aan TaxiPro weten niet geschrokken te zijn van uitspraken van Verkoelen. “Zij is gemeenteraadslid. Het is haar goed recht en zelfs haar plicht om organisaties kritisch te volgen. Partijen die kritisch op ons zijn nodigen wij van harte uit om met ons in gesprek te gaan. Laten we niet over elkaar praten, maar juist mét elkaar”, besluit de woordvoerder.

Hoewel de situatie in Rotterdam nog niet is opgelost, gaat het niet in alle gemeenten waar Trevvel actief is er zo moeizaam aan toe. Zo werd eerder deze week bekend dat het Rotterdamse vervoersbedrijf in Capelle aan den IJssel de weg naar boven weer heeft ingezet. In die gemeente worden inmiddels 85 procent van alle ritten volgens schema gereden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “50Plus wil contract met Trevvel vroegtijdig beëindigen”

Stef Bouwhuis|06.10.22|12:22

Een politicus zoekt aandacht met het ‘falen’ van een bedrijf. Dat ze geen enkele begrip heeft voor de situatie op de arbeidsmarkt maakt haar ‘een beetje dom’! Ook als je tekorten kan voorzien, is dat helaas niet altijd op te lossen. Het afslijpen van pieken door de verschillende typen vervoer ‘na’ elkaar te laten uitvoeren is een goede oplossing én het biedt de mogelijkheid voor de chauffeurs om per dienst meer uren te maken. Veel efficiënter! Laat andere organisaties zich maar eens aanpassen.

Michael Monnee|13.10.22|19:10

DEEL 1) Met enige irritatie las ik de reactie van het Rotterdamse raadslid Verkoelen. Opnieuw wordt hier de hand gelicht met de waarheid. Binnen haar belevingswereld wordt slechts de “terechte” klachten gebundeld, zonder naar de procentuele cijfers te kijken. Ook haar verwijt dat alles te voorzien zou zijn geweest is een lachertje, zeker als we naar de afgelopen “Corona” periode kijken. Ziet zij niet dat vrijwel álle sectoren nauwelijks in te vullen personele problemen kennen?