Taxibus van Trevvel
Trevvel

Rotterdam beperkt Wmo-vervoer om leerlingenvervoer te ontzien

In Rotterdam is vervoersbedrijf Trevvel verantwoordelijk voor het leerlingenvervoer.Foto: ANP/Peter Hilz

De gemeente Rotterdam beperkt het Wmo-vervoer om het leerlingenvervoer weer op de rails krijgen. Wmo-reizigers kunnen tijdens de spitsuren van de scholen geen gebruik meer maken van het Wmo-vervoer. Urgente ritten worden hiervan uitgezonderd.

Door een aanhoudend gebrek aan buschauffeurs slaagt Trevvel er niet in om alle leerlingen op tijd naar school te brengen. Volgens diverse media kwamen chauffeurs te laat of zelfs helemaal niet opdagen. Zowel de Rotterdamse ombudsman als de kinderombudsman hebben in een brief de noodklok geluid, nadat er meerdere klachten van ouders waren binnengekomen.

Om het leerlingenvervoer in Rotterdam wat meer lucht te geven, hebben de gemeente en Trevvel besloten het Wmo-vervoer in te perken. Wmo-reizigers kunnen tijdens de spitsuren van de scholen dan niet meer reizen met Trevvel. Urgente ritten, zoals voor een medische behandeling, begrafenis of bruiloft zijn hiervan uitgezonderd.

“We hebben deze maatregel genomen omdat er een tekort aan chauffeurs is”, laat een woordvoerder van de gemeente Rotterdam weten. “Het lukt Trevvel op dit moment niet om voldoende chauffeurs te werven, waardoor op korte termijn niet alle ritten kunnen worden uitgevoerd. Daarom vragen we nu aan Wmo-reizigers geen gebruik meer te maken van het Wmo-vervoer, als het gaat over niet urgente ritten. Die taxi’s reserveren we dan voor het leerlingenvervoer. De kinderen hebben namelijk recht op onderwijs.”

Efficiëntere indeling

De gemeente Rotterdam heeft meerdere maatregelen getroffen om het leerlingenvervoer er weer bovenop te helpen. Zo worden er momenteel meer leerlingen per bus vervoerd dan voorheen. “Kinderen die normaal gesproken alleen in een busje zaten, worden nu maximaal met z’n tweeën vervoerd. Kinderen die maximaal met z’n vieren zaten, zitten nu met maximaal zeven in een busje. Dat is een efficiëntere indeling van de ritten, waardoor je minder chauffeurs nodig hebt. Daardoor kunnen er meer ritten plaatsvinden.”

In de havenstad zijn ze niet de enigste die naar dergelijke maatregelen moeten grijpen om het leerlingenvervoer te ontzien. Zo werd eerder bekend dat ook de Regio Midden-Brabant heeft besloten het Wmo-vervoer in te perken tijdens de spitstijden van de scholen. De gemeente Rotterdam durft niet te zeggen hoe lang deze maatregelen nodig zullen zijn.

Ook tijdens Taxi Expo ’22 staat dit punt op de agenda. Op het Nationaal Congres Contractvervoer gaan verschillende specialisten met elkaar in gesprek over belangrijke vraagstukken binnen het Nederlandse zorgvervoer.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

5 reacties op “Rotterdam beperkt Wmo-vervoer om leerlingenvervoer te ontzien”

Eric van Dulst|08.09.22|20:54

Ik kan alleen maar zeggen,verhoog de contracten zodat de taxibedrijven kunnen investeren in wagenpark en chauffeurs. Die chauffeurs zijn er wel. Andere oplossing is ,laat de ouders zelf vervoer regelen.
De opmerking stop meer kinderen in wagens werkt niet. Het aantal km en tijd stijgt dan en de kinderen komen alsnog te laat. Maar laat niet de oudjes de dupe worden van de achterlijk lage aanbestedingen.

Ed Van Eecke|08.09.22|22:25

Tijdens het WVG vervoer konden de ouderen en mindervaliden hun eigen vervoerder uitzoeken, laat dit weer terugkomen.
Weer heel veel problemen opgelost!
Ik heb op een aanbesteding gereageerd, waarvan de regie bij 1 centrale ligt. Ik had me ten doel gesteld, alle lokale ondernemers hierin mee te laten doen, geen provisie, geen winstdeling, gewoon de uren declareren bij de gemeente van de centrale, die daadwerkelijk gewerkt zijn.
Lokale ondernemers declareren bij de centrale…

Ed Van Eecke|08.09.22|22:31

En de centrale maakt 1 rekening voor de gemeente..

Ik denk mooi, hier heeft iedereen wat aan..vooral de lokale ondernemers.

De reactie van de gemeente, wij willen werken met 1 ondernemer met 1 aanspreekpunt. (In de aanbesteding stond toch echt, met medewerking van lokale ondernemers, als onderaannemer). Ik werd nog net niet uitgelachen. Maar de centrale is toch een aanspreekpunt.

Het resultaat, de aanbesteding is gegaan naar 1 ondernemer, ZONDER ONDERAANNEMERS, of tegen uitgeklede prijzen!

Ed Van Eecke|08.09.22|22:32

Met andere woorden, de gemeente gaat niet voor kwaliteit, maar weer voor de prijs met slechte service/kwaliteit.

Karel Timmers|16.09.22|13:50

ik denk als je de mensen een normaal salaris geef en niet het minimum loon dat er misschien weer chauffeurs terug komen een hoop chauffeurs zijn ergens anders gaan werken voor het salaris zelfs een vakkenvullen bij een supermarkt verdien meer dan een taxichauffeur